Адвокат Михаела Димитрова

31 юли 20205 мин.

10 най-често срещани грешки в бизнес уговорките и как да ги предотвратим?

Актуализирано: 5 мар 2022

Споразуменията са навсякъде в бизнеса. Договори предприемачите сключват с бизнес партньори, клиенти, служители, подизпълнители. Вярно е, че доверието е най-големият бонус при съвместната дейност. Грешка обаче е предприемачът да не отдели необходимите време и внимание на основните клаузи, които ще регулират в бъдеще отношенията на бизнеса му с трети лица - граждани и организации. В настоящата публикация ще разгледаме 10-те най-често срещани грешки в бизнес уговорките, които могат да костват стотици хиляди левове.


 

Грешка 1:

Не оформяте уговорките си с трети лица в писмен вид.

Често оправдание за това решение е липсата на време или доверието между страните. Предприемачите, които не подписват договори, а уговорките им с трети страни се базират на устни обещания, се сблъскват с редица неприятности, като: несъбираемост на вземания, неспособност за доказване на реални уговорки, данъчни проблеми. Ако се стигне до съдебно оспорване на вземания и уговорки, предприемачът би бил значително затруднен да докаже основателността на претенцията си, тъй като вместо писмен документ, който да затвърди същата, бизнесът следва да разчита на показания на свидетели и други доказателства. Според българския закон установяване на договори на стойност, по-голяма от 5000 лв., не се допуска чрез свидетели, освен в някои рядко срещани хипотези. Липсата на писмен договор може да доведе до загуба на средства и влошаване на отношенията с контрагенти. Съвет: Уредете всички свои отношения с други лица изключително в писмена форма.


 

Грешка 2:

Използвате бланки на договори от интернет.


 

Бланките, наричани още темплейти, биха могли да бъдат полезни, но със сигурност не представляват цялостно решение за материализиране на конкретен случай на даден бизнес. Ако не съобразите естеството на реалния казус, който ще урежда договора, с действителните хипотези, които биха могли да произтекат в хода на неговото изпълнение, бланката не само няма да ви бъде полезна, но може и да увреди интересите на Вашия бизнес.

Съвет: Създавайте договори, в които да уредите до голяма степен реалните ситуации, които биха възникнали в отношенията Ви с другата страна.


 

Грешка 3:

Не отделяте внимание на детайлите.


 

Ако по време на преговорите, а и след това - при оформяне на договора, не заложите на максимално изчерпателни клаузи, рискувате другата страна да остане с впечатление, че не сте изпълнили договора си, респективно, че сте го изпълнили лошо. Така например, ако в договор за изработка на сайт, не сте предвидили, че услугата е с гарантирано качество в определен срок, по време на който при възникнали грешки в сайта, ще отстраните същите безплатно, клиентът ви може да остане с впечатление, че може да Ви търси всеки път за съвети и отстраняване на неточности по услугата.

Съвет: Обърнете внимание на детайлите. Обсъдете с другата страна и най-малката подробност по време на преговорите, като след това оформете уговорките в писмен вид.


 

Грешка 4:

Не сте реалисти и обещавате повече.


 

Често в бизнеса се обещава повече, отколкото може да се изпълни. Това е причина за редица съдебни решения, с които дадена организация бива осъдена да върне всички плащания, ведно с допълнителни суми за вреди, понесени от отсрещната страна, респективно да изпълни съгласно обещанато. Подобна ситуация би затруднила финансово компанията Ви и би Ви създало излишни грижи и неудобства.

Съвет: Обещавайте това, което може да изпълните. По-добре да дадете повече от уговореното, отколкото да не изпълните в срок или в съответствие с обещаните количества или качество.

Грешка 5:

Подценявате непредвидимите ситуации.


 

Грешно е да не предвидите хипотези, които биха затруднили, забавали или изцяло осуетили обещаното в договора изпълнение. Това изключително важи във времена като днешните предвид динамичното изменение на законодателството по повод пандемия Covid 19.

Съвет: Помислете за всички онези обстоятелства, които могат да Ви поставят в неприятна ситуация пред Вашите контрагенти. Предвидете ги колкото се може по-изчерпателно и уговорете отпадането на отговорността Ви при настъпване на уредените в договора събития.


 

Грешка 6:

Не следите законите, които регламентират дейността Ви.


 

Пропуск, който би могъл да доведе до значителни загуби, е непознаването на законите, регулиращи дейността Ви. Вярно е, че не сте адвокати, но никой не може да мисли за бизнеса Ви повече от Вас самите. Ако произвеждате храни с цел продажба, удачно е да познавате най-малко фактът за наличие на Закона за храните, изискванията за качество, етикетиране и др. Ако предлагате храните онлайн, познаването на законите, регулиращи електронните продажба, следва да бъде на дневен ред

Съвет: Редно е да бъдете на “ти” с основните изисквания за Вашия бизнес, за да може навреме да се обърнете към юрист. Последният не следи служебно за Вашите интереси. Ако не потърсите правно съдействие, няма да го получите. Бъдете нащрек!


 

Грешка 7:

Не преговаряте за по-добри условия.


 

Ако контрагентът Ви изпрати договор, изготвен от него чрез неговия адвокат или друго лице, не означава, че нямате право да предоговаряте предварително оформените в него условия.

Съвет: Настоявайте за добавяне на клаузи в защита на Вашия интерес или отстраняване на условия, които биха уредили положението и интересите Ви.


 

Грешка 8:

Пренебрегвате неустойките при неизпълнение.


 

Независимо дали по силата на даден договор ще възлагате или изпълнявате конкретно действие, неустойката е един от най-важните моменти в договарянето. Те трябва адекватно да кореспондират на вредите, които бихте понесли, ако контрагентът Ви не изпълни обещаното, респективно на щетите, които следва да покриете, ако Вие не изпълните договора.

Съвет: Обърнете внимание на неустойките и по-конкретно на случаите, при които същите ще се дължат, начина на претендирането им при настъпило събитие и техният размер.


 

Грешка 9:

Опознайте контрагента си.


 

Обвързването на бизнеса Ви с лица, които не сте разучили, би създало голям риск от бъдещи разочарования.

Съвет: Елементарни проверки в Търговския регистър, Имотния регистър или сайтове на български съдилища, биха Ви помогнали да опознаете отсрещната страна, преди да започнете да работите с нея. Не пренебрегвайте този момент!


 

Грешка 10:

Разчитате на собствените си опит и знания, за да се справите с оформяне и или преглед на документите Ви.


 

Не правете тази грешка да разчитате на себе си в подобни ситуации, особено когато става въпрос за проекти с продължително изпълнение или рискуване на капитал. Обърнете се към специалист, като това ще Ви спести време, усилия, а често и пари.

Съвет: Съсредоточете се върху бизнеса си и оставете правната работа за специалист. Ще загубите повече, ако разчитате на себе си в проекти, изискващи юридическа експертиза.

Автор: адв. Михаела Димитрова


 

Адвокат Михаела Димитрова е управляващ съдружник в Адвокатско дружество “Димитрова и Хаджиева”, заедно с адв. Радостина Хаджиева. От 2012 год. до настоящия момент консултира предимно търговски дружества. През 2018 год. адв. Михаела Димитрова печели приз "Бизнес право 2018 г.", като в края на същата година представляваното от нея дружество печели приз "Млада кантора на годината" за 2018 г., като конкурсът е организиран от престижното издание "Правен свят". През 2020 год. адвокат Михаела Димитрова става автор на "Електронен наръчник за онлайн търговеца", включващ над 150 страници практически указания и съвети за онлайн търговците, покриващи въпроси от сферата на потребителското, конкурентното право, защитата на лични данни и търговските марки. Към настоящия момент същото се разпространява изключително онлайн. Адвокат Димитрова е провеждала множество семинари в областта на онлайн търговията и защитата на лични данни, като периодично публикува във фейсбук страницата си, както и в тази на управляваната от нея кантора, видео обучения и публикации по актуални правни теми, поднесени по интересен и разбираем начин.


 

Експертизата на адвокатското дружество е в следните области: търговско право, данъчно право, митническо право, вещно право и наказателно право във връзка с данъчното законодателство.

Мисията на Фондация в обществена полза “Започни Млад” с ЕИК 206624841 е да насърчава и развива предприемаческата среда и талант в България чрез създаване и поддържане на общности за споделяне на опит и знания. Ние предоставяме структурирана образователна и практична информация, която да подобри осведомеността и уменията на предприемачите, така че те да могат да вземат информирани решения и да подсигурят устойчив и целесъобразен растеж. С цел финансова независимост и устойчивост, освен образователните ни общественополезни дейности, ние предлагаме и обучителни услуги и продукти, както и реклама на подбрани партньори, което да допринася за изпълнението на мисията ни. Всички приходи от стопанската дейност на фондацията отиват за развитие на общественополезните и имат за цел тяхното развитие. Повече за фондацията може да видите на нашата “За нас” страница.

    4