Адвокат Михаела Димитрова

1 юни 20204 мин.

5 стъпки за българския предприемач преди и след Covid-19

Актуализирано: 5 мар 2022

Дигитализация.

След 13 март 2020 г. всеки български предприемач се замисли за дигитализация на бизнеса си. Това трябваше да се случи по-рано, но вирусът и последвалата социалната изолация като че ли динамизира тази подчертано положителна промяна. Тя се случи по-рано. Когато предприемачът стъпи на онлайн пазара, се запитва или следва да се запита - има ли нещо ново, има ли закон, който да задължава бизнеса ми за нещо повече, отколкото беше преди това? Отговорът е, че има, но не е страшно. Така работи целият свят. Какви са особеностите? Когато клиент натисне бутона “Поръчай”, “Завърши”, “Купи” съгласно българския закон, той сключва с администратора на уебсайта или платформата договор от разстояние (онлайн договор). Така търговецът се превръща в онлайн търговец, а клиентите му физически лица - в потребители с множество законоустановени права. Какво трябва да направи търговецът? Необходимо е да се запознае с правата, които принадлежат на потребителите и са неотменими. Ще представя няколко примера за такива права: 1- правото на всеки онлайн купувач, който не е търговец, да върне онлайн закупената стока безплатно и без да се мотивира в 14-дневен срок от получаване на заявената поръчка (с някои изключения); 2- правото на потребителят да направи рекламация при дефект на закупена стока в срока на законова гаранция, който е 24 месеца; 3- право на потребителя да получава своевременна информация; 4- право на потребителя личните му данни да бъдат обработвани в съответствие със законодателството. Срещу всяко потребителско право имаме насрещни, кореспондиращи с правото задължения на търговеца - да приеме върнатата стока, в определен срок да поправи дефектния продукт, да го замени или да върне на клиента заплатената сума, да отговаря своевременно на някои постъпили искания, да информира клиента и да опазва личните му данни. Ако смятате, че дигитализирането на бизнеса ви ще доведе до значителни неудобства и разходи, уверявам ви, грешите. Не забравяйте предимствата на онлайн бизнеса. Нямате нужда от касиер, нает или собствен физически магазин и множество служители. Онлайн бизнесът е бъдещото. Не се съпротивлявайте.
 

2. Ревизия на документите - трудови договори, договори с доставчици и такива с клиенти (а дори и онлайн договори).

Ще кажете, че публикацията умишлено е написана по този начин: какво по - добро предизвикателство - наеми адвокат, за да оправи нещата. Добре, но нека отбележа нещо. Ако в дългосрочен план работите с недобри договори - можете да го преживеете. Констатираните по-късно грешки обаче струват по-скъпо, отколкото своевременната консултация и подготовката на документи от адвокат. Един пример по повод пандемията - множество предприемачи не са включили/не са уредили достатъчно добре защитни за бизнеса си клаузи по повод настъпване на непредвидени ситуации, като забраните по повод пандемията, например. Това доведе до множество загуби, както на средства, така и на клиенти. Пресен пример в нашата кантора е казус с верига хотели в страната, които бяха предвидили връщане на всички суми по направени, но отменени резервации. Те можеха да защитят своевременно интереса си или поне да смекчат загубите, които понесоха от анулирани, но заплатени резервации. Порочно оформени трудови договори също поставиха редица работодатели в по-неприятна ситуация, отколкото ако бяха предвидени предварително.
 

3. Реорганизация

Голяма част от нашите клиенти реорганизираха бизнеса си осезаемо или добавиха към него нещо допълнително: от ресторант - доставки до дома, от събития на място - в уебинари, от магазин на място - в доставки на стоки до дома, от работа в офиса - в работа от вкъщи (home office), от производство на дрехи - в изработка на защитни облекла и маски. Тези нововъведения в голяма степен са били планирани от предприемачите, но са отлагани поради липса на време и/или средства за изграждане на бизнес план и неговата реализация. Новите проекти са и предизвикателство за екипа на нашето дружество, защото трябваше да се действа бързо и адекватно.


 
4. Наемане и купуване в несигурно време
 
Наемането и покупките на движимо и недвижимо имущество след 13 март 2020 г. може би беше най-изненадващата част от пандемичния ни опит. Въпреки песимистичната прогноза, която имахме заедно със съдружника ми - адв. Хаджиева, се оказа, че голяма част от предприемачите, които консултираме периодично, от края на април активно стартираха преговори по сделки и по-конкретно наемане и закупуване на търговски обекти (най-вече производствени бази и офиси), наемане на кадри и покупки на недвижимо имущество и автомобили - леки и товарни. Когато ги попитахме не е ли рисковано да инвестират в несигурен момент като настоящия, самите предприемачи или хора от финансовия отдел отговаряха с категоричност: “Рисковано е, но времето е подходящо за рискове”. Изглежда, че статията на Стойне във вашето списание - “Как да запазим бизнеса и парите си по време на криза”, ще се окаже точната прогноза.


 
5. Предоговаряне на цени и условия

В много случаи финансовите затруднения, настъпили в резултат на Covid-19, се отразиха положително на мениджмънта на немалко бизнеси. Предприемачите преразгледаха своите отношения с доставчици, предоговаряха и още договорят условия, в това число и цени на стоки и услуги. От друга страна, доставчиците като предприемачи, осъзнаваха ситуацията и бяха съпричастни, като определено се случваше сами да предложат по-добри условия на своите контрагенти предвид ситуацията.

Мисията на Фондация в обществена полза “Започни Млад” с ЕИК 206624841 е да насърчава и развива предприемаческата среда и талант в България чрез създаване и поддържане на общности за споделяне на опит и знания. Ние предоставяме структурирана образователна и практична информация, която да подобри осведомеността и уменията на предприемачите, така че те да могат да вземат информирани решения и да подсигурят устойчив и целесъобразен растеж. С цел финансова независимост и устойчивост, освен образователните ни общественополезни дейности, ние предлагаме и обучителни услуги и продукти, както и реклама на подбрани партньори, което да допринася за изпълнението на мисията ни. Всички приходи от стопанската дейност на фондацията отиват за развитие на общественополезните и имат за цел тяхното развитие. Повече за фондацията може да видите на нашата “За нас” страница.


 

 

 

 

    3