Сияна Петкова

31 юли 20203 мин.

Защо езиковите обучения трябва да носят по-висока добавена стойност?

Актуализирано: 5 мар 2022

„Незнаещият чужди езици не познава и своя собствен“

Йохан Волфганг фон Гьоте


 

Многобройни са изследванията доказващи благотворното въздействие на езиковото обучение върху моторните и когнитивни функции на мозъка, но тук няма да говорим за това. Живеем в динамично време на мобилност между градове, държави и контитенти. Никога комуникацията не е била по-лесна и на един клик разстояние, а езиковите компетенции са в нейната основа. Ако преди двайсетина години задълбочените знания по един чужд език бяха считани за достатъчни, сега приличното владеене на поне два е необходимост. Ще споделя своя опит и наблюдения, как повишаването на езиковите умения и/или изучаването на нов език не само създават по-добра работна среда, но и откриват нови хоризонти за компаниите.

Изследване на Розета Смит от 2016 година установява, че от 71% служители на компании изучавали в миналото чужд език, едва 46% използват тези умения в работата си. Едновременно с това друго изследване доказва, че сътрудници в международно представени компании, успешно преминали езиково обучение, спестяват над три часа седмично от работното си време. Това време обикновено се губело в превод или изчистване на езикови недоразумения. Повишаването на езиковите компетенции на ръководни кадри и сътрудници е сериозен похват за постигане едновременно на по-голяма удовлетвореност от полагания труд, чувство на принадлежност към успешен екип и потенциал за бързо въвеждане на нови дейности или осъществяване контакти с нови клиенти. Идеята е не просто да „обгрижваме“ нашите сътрудници с допълнителни бонуси, между които още един чужд език, а езиковото обучение да е онази добавена стойност, която превръща компанията ни в добре смазана машина, способна бързо да се нагоди към променящите се условия на пазара.

Това е възможно с правилната синхронизация на маркетинговите цели на компанията и оценка на необходимостта от езиково обучение и мащабите му. Задължителни участници в този процес са ръководители, HR – специалисти и консултанти езикова подготовка. Ролята на последните не е просто да идентифицират нужното ниво след запознаване с дейността, но и да създадат учебен план и материали, за да бъде езиковото обучение „ушито“ според нуждите, целите и размерите на компанията. Естествено в условия на конфиденционалност и взаимно доверие. Така организацията на новия ни клон в държава, предлагаща по-благоприятни условия ще е по-успешна с по-уверените ни служители, познаващи езика и кутурата й. А аутсорсинг компанията, която ръководим, ще може да планира нови проекти и нарастване обеми по съществуващи такива.

2020 година промени в голяма степен нашата реалност.

Новата нормалност със социалната дистанция, настъпващата дигитализация и хоум офис ограничават възможностите за персонален контакт и омаловажават въздействието на жестове и мимики. Абсолютно наложителна в ежедневната комуникация на работното място е точната и ясна формулировка на личното мнение или предложение. Вкарайте в микса и международен партньор или чуждестранен сътрудник и владеенето на чужд език на работно ниво става незаменимо.

Един пример от нашия център:

Доцент от Варненски унивеситет сподели след първото си участие, след обучението, в международна конференция на английски език, че участниците, досега снизходително-безразлични, я поздравили. В последвалата дискусия разбрала, че нейното мълчание на другите форуми е считано за некомпетентност, а не за несигурност. Скоро след това заваляват покани за участия в международни форуми, проекти и кръгли маси.

А какъв е Вашият опит с езиковите обучения?


Сияна Петкова е собственик и директор на Lingua Centrum Speak Up.Родена е във Варна, възпитаник на IЕГ с немски и английски език. Завършва ИУ в града с профил Туризъм. Владее английски, немски и руски език. Професионалният й път минава през джойнт венчър компания, Клуб „Отворено общество“ и частна компания, докато преди 8 години по случайност попада като учител в езиков център Берлиц и най- после намира отдушник на страстта си към езиците. С магистратурата по превод и мингвистика на ШУ „Константин Преславски“ достига и до идеята за собствен езиков център. През петте години на пазара на езиковото обучение центърът обучава деца и възрастни на английски, немски, френски и испански език. От миналата година се предлагат обучения и по български език за чужденци. Още от първата година на съществуването си, центърът извършва и корпоративни обучения за аутсорсинг компании във Варна, Бургас и Пловдив.

Мисията на Фондация в обществена полза “Започни Млад” с ЕИК 206624841 е да насърчава и развива предприемаческата среда и талант в България чрез създаване и поддържане на общности за споделяне на опит и знания. Ние предоставяме структурирана образователна и практична информация, която да подобри осведомеността и уменията на предприемачите, така че те да могат да вземат информирани решения и да подсигурят устойчив и целесъобразен растеж. С цел финансова независимост и устойчивост, освен образователните ни общественополезни дейности, ние предлагаме и обучителни услуги и продукти, както и реклама на подбрани партньори, което да допринася за изпълнението на мисията ни. Всички приходи от стопанската дейност на фондацията отиват за развитие на общественополезните и имат за цел тяхното развитие. Повече за фондацията може да видите на нашата “За нас” страница.
 

 

    5