Денислав Овардов

1 юли 20204 мин.

Инвестиции по време на криза

Актуализирано: 5 мар 2022

Започвайки, леко ще ви разочаровам. Всъщност, ако искате печалби в кризата, важно е да сте инвестирали преди нея в точните неща. Единственият шанс да направите печалби е чрез търговия. При наличие на свободни средства, човек би било правилно да изкупи възможно най-голямо количество маски, дезинфектанти, ръкавици и прочие. А после да ги продаде онлайн на дъмпингови цени и да реализира огромни печалби от нереалната надценка. Но кой да знае коя стока ще е дефицит? Всъщност, имахме няколко месеца преднина и можеше да се запасим, но никой не вярваше, че проблемът изобщо може да стигне до нас. А още по-добре щеше да е ако сме производители на съответните продукти. Както и да е, време е да вперим поглед в бъдещето!

А бъдещето е дистанционно! Създаване на продукт или услуга, която може да бъде предоставена онлайн е страхотна инвестиция. Но тук трябва да направим няколко вметки. Размерът на инвестицията може да бъде от 0 лв. до плюс безкрайност. Това не е шокираща новина - да, можем да започнем без пари, което автоматично прави тази инвестиция най-печелившата. Трудният момент се изразява в започването на влог или блог в свободни платформи за споделяне. За съжаление, това начинаниее трудоемко, отнема време, необходимо е да сте атрактивни, креативни и интересни. Но това е само началото, необходимо за старт. След това бързо се стига до там, че разпространението на съдържанието трябва да е ефективно. Това създава необходимост от премиум акаунти и платена реклама - първите разходи. Дори да изглеждат малки еднократни плащания, всъщност, на годишна база стойността е колкото на рекламна кампания от агенция. Неизбежно е да работите върху качеството на предоставената услуга, което за блогърите означава разходи за собствен сайт, дизайн и отново реклама. Влогърите пък инвестират в скъпи камери, микрофони, дори оператори. Платформите, които визирам, предлагат плащания на база гледания и кликове. Но за да се монетизира реалната печалба, е необходимо спонсорство, което обикновено е обвързано с предлагането на продукти и услуги, а вече изградената платформа представлява достъп до тях. За жалост, до достигането на този сюблимен момент е необходимо натрупване на сериозна база от последователи и посетители (най-вероятно милиони хора). Това е бавен и мъчителен процес, изпълнен с върхове и спадове ако се търси печалба в краткосрочен план (визирам един отчетен период). Едва ли е най-доброто решение в случая. Не включвам инфлуенсърите тук, въпреки че те минават по-същия път, но обикновено стигат по-бързо до крайния момент. Лошото на всичко това е, че хората са намалили вниманието си върху такъв тип постове в социалните мрежи. Според проучвания, потребителите отделят под 11 секунди внимание на постове с продуктово позициониране и резултатите са с тенденция да намаляват. А платените реклами страдат още повече. Според най-новите данни, на най-известната платформа за видеосподеляне вниманието на хората е сведено до 2 секунди, що се касае до продуктовото позициониране.

Онлайн сайтовете за пазаруване пък са в доста изгодно положение - продажбите се увеличават поради невъзможността на клиентите да посещават физически магазини. А защо стават все по-атрактивни? Не се налага търговците да държат стоката по обекти, защото могат да бъдат правени поръчки директно от складовете в момента на продажбата. А защо изобщо им е налична стока, като просто могат да имат онлайн магазин с описания и снимки на продукти? Като директно препродават стоките от търговци с надценка, се реализират печалби, а търговците изпращат продуктите директно на потребителите. Това е така нареченият дропшипинг. Въпреки че звучи много лесно, имайте предвид, че по време на карантина хората имат много повече време да проучат пазара и да намерят най-добрата цена на продуктите. За да избегнете доказването на пазарите и неефективни рекламни кампании, насочете се към големи пазари и интересни промоции на популярни продукти.

Но не всичко е виртуално и въпреки че сме прекарали време вкъщи и не сме толкова уморени, е време за почивка. Но се оказва, че вариантите са ограничени. Качеството на услугите в страната не е на ниво, а достъпът до чужбина е затруднен. Все още повечето хора са резервирани за пътуването извън граница, други пък са решили изобщо да пропуснат почивките тази година. Иначе казано, пазарът на туризъм е в застой. Сега ще си кажете, че да инвестирате в проблемен пазар е глупост. Не е точно така, тъй като пандемията рано или късно ще отмине, или просто ще приемем вируса за нещо нормално, или пък ще създадем ваксина. И точно това ви дава най-ценното - време! Време да помислите за всичко, което бихте желали да видите в един хотел, къща загости или услуга в туристическа агенция. Време да осъществите идеите си, защото това изисква сериозни средства и търпение. Апропо, много хотелиери по морето се отказват от бизнеса - използвайте момента да купите хотел на добра цена ако имате тази възможност.

А като споменахме ваксина, единствената дума с която я асоциирам е акции. Точно така, акциите на компаниите, създаващи тези ваксини и лечебни продукти. Инвестицията във всички е невъзможна, защото в момента около 99% от фармацевтичните компании се опитват да открият лек от вируса. Но при внимателен подбор и постоянна проверка на новата информация, шансът да сте инвестирали в компанията, направила големият пробив е значителен. А когато това се случи, изчакайте да се създаде достатъчно шум и продайте акциите и най-добре се пригответе за дълга почивка, защото скоро няма да ви се налага да мислите за пари.

Сега ще ви пропомня и за борсовия срив на цената на петрола, тъй като така или иначе подхванахме темата за пазарите. Цента накара доста борсови агенти да се откажат от бизнеса, а също така забави растежа на петролните компании и развитието на ключови сектори. Намаленото потребление винаги е било лошо за инвеститорите, занимаващи се с петрол, но пък благоприятно за крайния клиент. Много от инвеститорите, разочаровани от представянето на пазара през последното шестмесечие, местят активите си и преобразуват инвестиционните си портфейли, но вие не забравяйте едно много важно нещо! Това е изчерпаем ресурс и рано или късно ще свърши и ще трябва да го заместим с нещо друго. За момента нефтът и въглищата продължават да са най-използваният източник на енергия и дори преминаването към различни други енергоизточници няма да понижи цената в бъдеще, защото колкото по-рядък става петролът, толкова по-търсен и скъп ще бъде. Въпреки това, ако се впуснете в това приключение, се заредете с търпение, защото през следващите 50 години петролът все още ще бъде най-използваната суровина за създаването на гориво.

    3