Десислава Николова
31 дек 20203 мин.
Актуализирано: 5 мар 2022
„Роди се едно дете и започват да го възпитават. Докато го възпитават, ще изопачат характера му. Не правете опит да възпитавате човека. Оставете го да се прояви такъв, какъвто е създаден. Ако го направите такъв, какъвто го искате, само вие ще бъдете доволни от него.”
Петър Дънов
Удобни са тези слова в днешното забързано и натоварено ежедневие на нас възрастните…роди се, гледаш го няколко месеца и го оставяме на детегледачка…започва да ходи на детска, прибира се вкъщи – дадем му „свобода“ за игри на воля най-често на телефона или таблета…купуваме нови и нови играчки, и ги трупаме самотни едни върху други…о, разбирам те прекрасно, върнал си се след уморителен ден и се надяваш у дома да починеш поне за малко…а детето иска своето – иска любов, внимание, иска забавления, защото му е скучно да играе само…
А къде ли е ключа в превенцията? Къде е ключът за справянето със скуката и бързото удовлетворяване на желанията…?
Представям ви една гледна точка от личен опит, в която може да намерите нещичко приложимо и според вашите ценности и мироглед.
Младият предприемач е отворен към света и общува с лекота, защото родителите му:
Когато говорят с него, установяват контакт очи в очи;
Обръщат се към него с името му;
Говорят кратко и ясно:
Вместо "Не тичай, ще се спънеш и ще паднеш", опитайте с "Вкъщи ходим, навън тичаме."
Много деца се дразнят и не приемат да бъдат командвани. Вместо "Аз искам да подредиш..." използвайте "Би ли подредил...", което е начин за намиране на компромис, а не разпореждане;
Обясняват търпеливо както биха обяснявали на съседското дете;
Отправят неустоими предложения към детето си и НЕ използват фрази като "Обличай се бързо, закъсняваме!", защото осъзнават, че този подход поражда съпротива и реакцията:"Ще правя каквото си искам.";
Са позитивни;
Говорят с децата си така, както искате те да говорят с вас;
Изискват от тях да бъдат любезни. Дори двегодишното може да се научи да казва "моля". Добрите обноски са задължителни;
Говорят с химикал и хартия;
Оставят забавна бележка или картинка. Описват и рисуват молбата си като комикс, за да го накарат да се усмихне, да се събува където е мястото, да не прекъсва разговор, да се храни на масата…. След това гледайте как това, което искате, ще се случи;
Говорят тихо и спокойно:
Колкото по-силно крещи то, толкова по-меко му говорят. Нека детето "изпусне парата", докато от време на време подхвърляте:"Разбирам" или "Мога ли да помогна?" Понякога гневното избухване има нужда от грижовен слушател.
Преди да кажете каквото и да било, успокойте детето, възстановете емоционалното му равновесие. В състояние на емоционален срив то нищо не възприема;
Очертават границите и дават привлекателни алтернативи:
"Не може да отидеш сам в парка, но може да си играеш в двора."
Младият предприемач е отговорен, защото родители му:
Дават шанс на детето да се запознава с всички страни на живота и ежедневието – свързани с почистването на дома, сгъване на дрехи, оправяне на леглото, подреждане на масата, сервиране и отсервиране на чинии и прибори (без ножове и други остри предмети), хранене и разхождане на домашен любимец, събиране на боклуци от дома, подреждане на покупки, забърсване на прах;
Стимулират го да участва в различни игри на открито, със състезателен характер, brain games, творчески игри, приключенски и откривателски игри;
Поддържат любопитството му към света на растенията и животните, към света на небесните тела, към древността, към фокусите, към света на чуждите култури, към света на музиката, спорта…новите и нестандартни изживявания;
Не се карат за забравена или загубена вещ, а му позволяват да я „спечели“ със своите ръчички и упоритост отново;
Проявяват желание и интерес към неговите хобита и цели.
Младият предприемач знае какво иска, защото родителите му:
Не го спират да има това, което иска – като му показват как може да го постигне
Пример – иска да има нова играчка (която е подобна на други, с които не играе), може да направи картички, да ги продаде и да си я купи…и резултатът е изненадващ – в процеса на работа към целта, стигайки до края детето вече е осъзнало истинските си желания и вече има свободата и креативността да иска друго, от което ще е по-доволно;
Позволяват на детето да направи избор
"Коя блуза искаш да облечеш - червената или синята?";
Позволяват на детето да опитва и да греши.
Много ще са моментите, в които търпението ви се е изчерпало, ще се чувствате виновни, ще има много моменти, в които работата ви ще се удвоява, но не забравяйте главната идея! След 20 години когато се обърнете назад, ще бъдете благодарни за всеки един момент, който е допринесъл за превръщането на вашето дете в силен и качествен човек.