Самообслужването се превърна в удобството на 21-ви век далеч преди COVID. От автоматизирани решения за заплащане на паркопрестой до машини за поръчка на храна, възможностите да си купим нужното без да общуваме с продавач стават все повече.
За бизнесите ползите от самообслужването са много – гладък оперативен процес, намалени разходи, по-добри анализи и по-голяма сигурност. „Има и много ползи за крайния потребител – например, повишена удовлетвореност в забързаното ни ежедневие“, казва Полина Тоскова, търговски директор за България на финтех компанията myPOS, която предлага модерни платежни решения. myPOS си партнира с редица търговци, за да предостави на купувачите търсените от тях автоматизирани решения.
„Всъщност още преди няколко години, изследване на учени от популярни университети като Duke и National University of Singapore показа, че когато магазин за алкохол предлага опция за самообслужване, покупките на трудни за произнасяне продукти нараства. Като цяло заключението на учените бе, че потребителите не желаят да бъдат съдени и харесват анонимността. Това бе доказано и в Благоевград миналата година, когато студенти ce ocмeлиxa дa пpeдлoжaт нa ĸoлeгитe cи вeндинг мaшини зa пpeзepвaтиви и дaмcĸи пpeвpъзĸи. Тъй като зaĸyпyвaнeтo cтaвa мнoгo пo-бъpзo, aнoнимнo и yдoбнo, машината се радва на голяма посещаемост. А когато потребителите получат и възможността да платят бързо и безконтактно, удовлетвореността е голяма“, обяснява тя.
Автоматизацията дава възможност на бизнесите да предложат най-доброто изживяване и да отговорят на конкретните изисквания на потребителя. Затова и все повече търговци поглеждат в тази посока. И въпреки че ползите от автоматизираните решения са много, те могат да бъдат обобщени в три категории: безопасност и гъвкавост, по-високи приходи и по-ниски разходи.
Безопасност и гъвкавост
Освен че самообслужването позволява на клиентите да бъдат предпазливи при взаимодействие с други хора по време на пандемия, то дава възможност на тях и на бизнесите да бъдат гъвкави. Търговецът може да предлага услуги и стоки по всяко време на денонощието, без да поддържа персонал, а клиентът да разгледа асортимента спокойно и да избере без да бъде препиран. Пример са вендинг машините на Health in Box, които предлагат здравословни продукти.
„Осъзнахме, че хората харесват самообслужването и все повече търсят вкусна и здравословна храна“, разказва Ивайло Николов, който изгражда концепцията за уникалните вендинг автомати заедно със съдружника си Лазар Ангелов. В началото идеята за безконтактно плащане на вендинг машина им се струва трудно осъществима, но откриват myPOS и брандът им се развива с бързи темпове.
Най-новата си концепция наричат „магазинче за офиса“ – микро маркет на самообслужване, който предлага селекция от здравословни храни, бързина, удобство, сигурност и безконтактно обслужване. Купувачите сами избират и сканират продуктите, след което плащат и си тръгват.
„Нямаме липси и хората харесват елемента на доверие. Все повече компании ни търсят да предложат такива магазини в офисите си, защото разбират, че те се приемат от служителите като ценна придобивка“, обяснява Ивайло.
В следващите три месеца Health in Box планира да отвори още 6 такива магазинчета, а до края на годината 30, което говори, че хората харесват самообслужването и предпочитат да пазарят чрез автоматизираните решения. А това води до още една полза за бизнеса: растящи приходи.
По-високи приходи
Доказано е, че клиентите харчат повече, когато използват автомати за самообслужване. Причините са няколко: машините дават по-голям избор, като предоставят цялата гама от услуги или продукти; те не пропускат да направят на клиента допълнителни предложения (т.нар. upsell); те намаляват стреса за тези, които не желаят да общуват или бързат. Киоските също лесно могат да предложат на клиентите програма за лоялност, а проучванията показват, че членовете на тези програми харчат повече и че хората се чувстват по-комфортно да предоставят данните си чрез машина, за да се включат в подобна програма. Разбира се, ако програмата за лоялност съществува в мобилен портфейл, то тогава клиентите могат да предоставят информацията си като я прехвърлят от своето смарт устройство към киоска, което е още по-лесно.
„Застрахователният пазар е пример за това как тромавите процедури се премахват чрез дигитални платформи, достъпни през киоски“ обяснява Полина Тоскова от myPOS. „Например V Broker е едно различно решение, което улеснява пътниците, давайки им възможност да сключат застраховка в момента, в който им е нужна – на граничен пункт или летище. Пътуващият сканира личната си карта на киоска, информацията бива попълнена автоматично, а плащането става безконтактно, благодарение на интеграцията с myPOS Integra“, допълва тя.
Предимството на автомата тук е очевидно – повече удобство поради липса на фиксирано работно време, бързина на обслужване и намаляване на разходите за персонал.
По-ниски разходи
Автоматизираните решения помагат на бизнесите да пестят, като влияят на оперативните разходи. Един предприемач, например, може лесно да започне да продава чрез вендинг машина, без наем за помещение и разход за персонал. А там, където има персонал, автоматизацията повишава продуктивността на служителите, тъй като им дава възможност да прекарат повече време, където наистина са нужни. Управлението на паричните средства също е по-лесно при автоматизираните решения - парите в брой и трансакциите се съхраняват и отчитат безопасно, а така се избягват грешки и измама.
Това е бъдещето, казва Ивайло от Health in Box. „Технологичното развитие не може да се избегне и автоматизираната търговия е тенденция, която се харесва на много хора поради изживяването и удобството. Нашите основни клиенти са между 20 и 45 години и те очакват денонощен и безконтактен достъп до хубава селекция от храни. Оценяват и това, че намират нови здравословни предложения и могат да се допитват до нас относно даден продукт“, споделя той.
Факт е че потребителите от генерации Y и Z очакват бизнесите да отразяват техните ценности и навици и да работят като добре смазана машина. Автоматизираният модел на обслужване и безконтактното разплащане могат да помогнат на един търговец да отговори на тези очаквания.
Технологиите създават удобство в различни сфери на живота ни и ако все още си мислите, че ПОС терминалът стои до продавача в магазина, значи е време да преосмислите възможностите на финтех решенията, обясняват от myPOS. В крайна сметка, технологичните решения правят продуктите на компаниите по-достъпни и удобни за потребителите и всеки бизнес, който иска да просперира, трябва да следи новостите в тази посока.
Commenti