С огромно удоволствие ви представяме един от победителите в "Започни млад Пловдив", а именно Джейн Димитрова, която се бори успешно с разхищението на храна. И не само - дава въсможност на всички нас да го правим ежедневно. Прочетете повече за нейната полезна и оригинална идея:
Казвам се Джейн Димитрова и съм основател на Foodobox, първото в България мобилно приложение, борещо се с разхищението на храната.
След няколко години в Италия и Аржентина, реших да се прибера у дома, за да донеса положителната промяна тук като адаптирам у нас вече успешно работещ на запад модел, а именно - мобилно приложение, с което можем да спасяваме храна.
Мисията на foodobоx е да намалим разхищението на храната, за да помогнем на планетата. Освен екологичен проблем, разхищението на храна е социален и икономически проблем.
Всеки ден успяваме да спасим средно по 30 кутии с вкусна храна, останала непродадена от различни заведения, което ни носи огромно удовлетворение.
Какво е чувството да си победител? Невероятно, много съм горда, че журито оцени стойността на foodobox и реши да ни награди. В конкурса имаше много добри проекти на млади предприемачи и смятам, че конкуренцията беше доста висока.
Победата за мен е признание, че усилията ми си струват и ми дава смисъл и сили да продължавам да развивам foodobox.
Защо участвахте в START YOUNG?
Исках да се предизвикам като се включа в този престижен конкурс, а също така исках да добия представа как се възприема иновативна идея като foodobox и в другите градове, където извършваме дейност, освен София.
Възможността да работя с ментор в рамките на състезанието също ми допадна. Вярвам, че стига да искаш, можеш да научиш по нещо от всеки. С ментора ми Светльо Романов си паснахме и открихме много пресечни точки. Плануваме и да организираме събитие на живо във Варна през месец април, в партньорство. Очаквайте датата скоро.
Каква е същността на Вашата дейност и защо решихте да се занимавате с нея? Над 60 кг храна на човек се изхвърлят средно в България за година. Мисията на Foodobox е колкото е възможно повече от нея да се оползотворява и да се намали разхищението. Затова създадохме иновативно мобилно приложение, което свързва бизнесите с крайните потребители. През него потребителите могат да спасят вкусна храна, която не се е продала или е с изтичащ срок на годност, с отстъпка от поне 40%.
Защо в България?
Защото идеята да го създам тук, а не в чужбина ми носи пълнота и удовлетворение. Освен това, видях възможност и реших да действам, докато някой друг не я е взел.
Иска ми се един ден България да е водеща в иновациите и постиженията си, а не да догонва по-развитите западни държави. Вярвам, че ние, младите, можем да донесем тази промяна.
Кое е най-голямото предизвикателство, пред което сте се изправяли в професията?
Определено най-голямото предизвикателство пред foodobox е било това да променим начина на мислене на хората - да ги накараме да осъзнаят, че хвърлянето на храна е голям проблем. Едва след като го проумеят, хората биха купували храна и продукти с наближаващ срок на годност, пред тези с дълъг срок.
Друга трудност, с която се сблъскахме беше типично българското мислене ''Ще ме прецакат''. В началото хората бяха предубедени, че купувайки храна в нетърговски вид или с наближаващ срок на годност, ще се минат и ще получат стоки с ниско качество. Напротив, истинско геройство е да закупиш продукт, който е в смачкана опаковка или с козметичен дефект като така наречените ''грозни'' плодове и зеленчуци, които иначе ще бъдат изхвърлени. По този начин подаряваме втори живот на храната и се грижим за планетата.
Как се справиха Вашите клиенти, партньори и Вие с новата КОВИД19 реалност?
Стартирахме foodoboх около 2 месеца след първия локдаун. Периодът беше изключително тежък за бизнесите, особено за заведенията. Появихме се в точния момент, за да помогнем на собствениците на хранителни бизнеси да реализират продукцията, която е в излишък. А такава определено имаше, предвид цялата несигурност.
Крайните потребители пък, определено бяха щастливи да хапват храна от любимите си заведения и то с отстъпка. Foodobox беше и все още е прекрасен начин да направим дневните си крачки като се разходим до любимото си заведение или да откриваме нови такива, като вземем кутията-изненада на място от обекта.
Как приемате конкуренцията?
Конкуренцията е нещо хубаво - признак е, че има пазар за продукта или услугата, която правиш. По този начин се развива потреблението и интересът расте. За момента все още няма подобен вид мобилно приложение в България и сме пазарен лидер. Съседна Румъния обаче не остава назад и вече има подобен вид услуга на foodobox. С колегите-конкуренти поддържаме топли приятелски отношения, даже ни гостуваха в офиса, за да се опознаем. Кой знае-един ден може да обединим сили и да спасяваме храна заедно.
Какво планирате в близко бъдеще?
В следващите 9 месеца планираме да стъпим по-стабилно в България като разширим партньорската си мрежа в още градове. След това сме набелязали и следващия пазар, който засега ще остане тайна.
Какво е посланието или съвета Ви към читателите на списанието?
Ако имате идея, която искате да осъществите, не се спирайте, когато ви кажат, че няма да върви в България, че пазарът тук е малък и подобни. Аз смятам, че хората тук са отворени и възприемчиви към нови идеи, а България е прекрасно място за тестване и стартиране на идеи, които след това могат да излязат на нови, по-големи пазари.
Comentarios