top of page
Снимка на автораАдвокат Диана Попова

Изкуственият интелект и влиянието му върху интелектуалната собственост и авторските права

Каква е вашата позиция относно липсата на регулация в индустрията за изкуствен интелект?

Позицията ми не се различава от тази на всеки специалист в сферата на интелектуалната собственост – необходимо е спешно да се приеме международна законодателна рамка, която да уреди основните проблеми, свързани с използването на изкуствения интелект. Въпросите, породени от достъпността на изкуствения интелект, идват по-бързо, отколкото съвременното законодателство може да реагира. Това е проблем не само в България, а и по цял свят.


адв. Диана Попова - защита на интелектуалната собственост

Какви са най-големите рискове за авторските права при използването на изкуствен интелект? 

Използването на генеративен изкуствен интелект повдига сериозни въпроси относно авторството. Обучението на ИИ включва запознаването му с големи бази данни от произведения на изкуството. Когато ИИ създава текст или изображение, той използва информация от тези произведения, което прави трудно да се определи каква част от тях е повлияла на всяко конкретно творение.

Проблемът с авторството е двоен. Първо, когато ИИ преработва съществуващо изображение или текст, възниква въпросът дали новото произведение е оригинално или е преработка. Преработката изисква съгласие от оригиналния автор. Второ, ако се приеме, че произведението е ново, кой е неговият автор - ИИ или лицето, което е задало изискванията за създаването му?

В САЩ и Австралия вече имаше съдебни дела, които постановиха, че ИИ не може да бъде вписан като изобретател в заявка за патент, тъй като понятието „интелектуална собственост“ изисква творческа дейност на човешкия ум. Казусите се отнасят до софтуерни продукти, разработени изцяло от ИИ. Важно е да се отбележи, че тези решения бяха взети преди пускането на ChatGPT за масово ползване.

 

Може ли да ни разкажете повече за технологията за преработване на изображения и изтриване на метаданни?  

Не мога да разкажа много за самата технология, тъй като не съм специалист по техническата част относно работата с ИИ. Това, което към момента е общоизвестно, е че ИИ може не само да преработи едно изображение, но и да премахне метаданните, които съхраняват информация за оригиналното произведение. По този начин авторите остават силно уязвими, защото не могат по никакъв начин да докажат, че произведенията им са ползвани без тяхно съгласие.

 

Какви са потенциалните последици за авторите на оригинални снимки при липсата на регулация?

В момента можете да вземете снимка на известен фотограф и да зададете на ИИ да я преработи според конкретни изисквания. Например, снимката може да изглежда заснета с определен модел фотоапарат и обектив, от различно разстояние и при специфични метеорологични условия. Представете си известната фотография на Мерилин Монро с веещата се бяла рокля. ИИ може да направи тази фотография цветна, да смени роклята с такава на цветя, токчетата с кецове, да снима Мерилин в профил, а на заден план да се виждат морски бряг и кей. ИИ ще генерира файл без метаданните на оригиналната снимка, оставяйки автора незащитен. Въпросът дали това е ново произведение все още няма категоричен отговор.

 

Как изкуственият интелект може да бъде използван за създаване на нови бизнес ниши в контекста на интелектуалната собственост? 

Вярвам, че ИИ ще бъде един от основните инструменти за установяване на плагиатство, когато става дума за текстове, снимки и музика. В момента ChatGPT може да сравнява изображения и да даде информация какъв е процентът на сходство между две изображения. Включително може да оценява изображения, модифицирани с ИИ, т.е. да дава оценка на себе си.

 

Какви предизвикателства срещат бизнесите при използването на изкуствен интелект за генериране на лога? 

Все повече собственици на малък бизнес предпочитат да създават сами логото си с помощта на генератори и ИИ, вместо да инвестират в специалист. Това води до наводняване на пазара с еднакви лога и търговски марки, които липсват нужната отличителност. Основната функция на марката е да отличава стоките и услугите на един търговец от тези на друг. Вече имах случай, при който двама клиенти от различни бизнес сфери възложиха за регистрация на марка две напълно еднакви изображения. Имената в логата бяха различни, но използваха еднакви фигуративни елементи и шрифт, и бяха сходни в концептуално отношение. Препоръчвам на собствениците на бизнес да не подценяват услугите на дизайнерите и да не пестят от тях. ИИ никога няма да замени качествените специалисти в нито една област.

 

0 коментара

Подобни публикации

Виж всички

Komentarze


bottom of page