top of page

Интериорен дизайн от А до Я


Изключително сме развълнувани да Ви представим един от най-новите партньори на списание "Български предприемач", а именно The Fever Lab и прекрасната Александра Карпузова!



- И както обикновено, Александра сама ще ни се представи по най-добрия начин!


- Здравейте на всички! Аз съм Александра Карпузова, а фирмата е The Fever Lab. Ние се занимаваме с интериорен дизайн, управление на проекти, корпоративна идентичност или брандинг.


Нека разберем обаче, малко повече за Александра Карпузова и за решението й да се занимава точно с интериорен дизайн и брандинг


Преди две години Александра се завръща в България. Преди това е била в Англия, където е практикувала своята професия на интериорен дизайнер. Завършва висшето си образование за "Интериорен дизайнер и мениджър управление проекти" и решава да се върне в България, за да развива своя собствена компания, а също и кариерата си - на един пазар, пълен със страшно много възможности, в който интериорния дизайн тепърва навлиза в полезрението на клиента.


Защото в Англия, макар и работейки по проекти за доста големи, и известни фирми, не само в Англия, а и в Дубай, Сингапур, Малайзия и Хонконг, Александра преценява, че иска работи и да се развива именно в родината си.


- Толкова ли е лесно да се върнете в България и да продължите да правите същото нещо?



- Не е лесно, защото човек свиква на един друг начин на живот, на една друга култура. На запад, и не само на запад, интериорния дизайн е много развит. Клиентът разбира за какво става въпрос, знае защо има нужда от професионалист, който да се заеме с неговия проект.


Идвайки тук, се сблъсках с един не дотам развит пазар, който има нужда от малко повече обяснения при срещите с клиентите. Не е лесно да се върнеш от чужбина в България, но когато има желание, има и начин.


- Какво имате предвид обаче, когато казвате, че на чуждестранния пазар са по-наясно за какво става въпрос по време на срещите? От професионална гледна точка, каква е културата на пазара?


- Когато се срещнеш с един клиент навън, в чужбина, и си говорите за интериорен дизайн, тъй като тази професия там съществува от много години, те знаят, че когато наемат интериорен дизайнер, той ще се погрижи за абсолютно всичко, свързано с техния проект. Независимо дали става въпрос за обществен интериор или за частна къща, или жилище. Навън интериорният дизайнер се възприема като човек, който ще помогне по най-добрия начин. Докато в България, когато получаваме запитвания - клиентът не е сигурен дали, всъщност, ще види само един проект на хартия или след това ще го види изпълнен в действителност. Затова и работата тук е малко по-особена".


- Каква е разликата между това човек да направи сам дизайна на своя дом и това да се довери за това на интериорен дизайнер? Какво е различното, което получава?


- Това, което човек получава, наемайки интериорен дизайнер, е своето свободно време. Не се налага да ходи на обекта постоянно, да следи докъде е стигнал майстора, дали е изпълнил всичко, както е било зададено, а получава функционалност, проект, насочен изцяло към него и целите му, адаптиран изцяло към неговия начин на живот. Получава удобството да бъде със семейството си или с хората, с които се чувства добре, докато проекта се движи. Това, което получава още, са и отстъпки при поръчките на материали и на мебели, но най-вече, както казах, има на разположение своето свободно време.


- На всеки човек му се налага в даден момент от живота да смени жилището или да направи основен ремонт. Наемайки си интериорен дизайнер, спестяваме ли си неприятностите от това да попаднем на майстори, които се възползват от ниското ниво на познания на хората в областта на строителството и ремонтните дейности?


- Да, всъщност точно това е момента, в който ние се включваме изключително активно в целия проект, когато се премине на етап строително-ремонтни дейности. Интериорният дизайнер посещава обекта без знанието на майстора, но със знанието на собственика, като по този начин следи самата работа, както и изпълнението на майстора - дали се движи в зададените срокове, дали изпълнява проекта, както е начертан. Защото той първо трябва да се начертае и да се направи спецификация на този проект и е изключително важно човекът, или майсторът, който изпълнява обекта, да следва точните инструкции, зададени от интериорния дизайнер.


Ние сме обучени да работим с материалите и знаем кой за какво е подходящ, съответно неподходящ. На практика, идваме, за да спасим клиента от ходене по мъките, когато се стигне до етап строително-ремонтни дейности.



- Какви са пресечните точки на обучението за архитект и за интериорен дизайнер? Разкажете ни за извървения път към дипломирането?


- Това, което учехме в университета, е доста ценно и съответно след това идва надграждането на знанията - когато излезеш да работиш в индустрията. В университета се учат не само свойствата на материалите и кои от тях са подходящи за използване от определена зона, а също и кои не са. Ние също така се учим да чертаем, да разбираме сградата и пространството отвътре. Защото, все пак, не сме архитекти.


Ние трябва да имаме разбиране за самата сграда отвътре, да знаем кое би могло да се получи и кое не, защото някои клиенти имат много специфични изисквания, за които трябва да търсим най-добрия възможен начин, по който да ги реализираме на практика, разбира се, когато говорим за напълно реалистични и възможни неща.


- А практика имате ли ?


- Имаме практика. В университета, в който аз учих, втората година е изцяло стаж, но самият студент преценява дали да отиде на стаж или да продължи съответно към последна година, и да завърши. Според мен стажа е изключително ценен. Аз успях да направя такъв в една от най-известните фирми в Англия за интериорен дизайн KeaneBrands. Те имат офиси в Англия и в Близкия и среден Изток, и бяха моята врата към това да видя как работи интериорния дизайн, и в тази част на света.


Но университета по абсолютно никакъв начин не е замесен при избора на фирма и при интервютата, които се провеждат, и различните тестове, и кръгове, които трябва да преминеш, за да бъдеш нает на работа в някоя фирма за интериорен дизайн.


Състезанието е много голямо, защото фирмите, които приемат студенти за стажанти на работа, получават кандидати от цяла Англия. Ти просто трябва да се пребориш за своето място. Изключително важно е портфолиото, което ще покажеш, както и знанията, стоящи зад всеки един проект, който си правил до момента в университета.


- Колко души кандидатстваха за мястото, което заехте Вие?

- Шест или седем, като аз бях единственият чуждестранен кандидат. Само по един стажант във фирма се взима, за да може целият екип на фирмата да му обърне внимание и съответно да го учи по най-добрия възможен начин - така, че той да е полезен на фирмата, а не просто да ходи в един офис и да седи зад бюро. До края на годината той трябва да може да прави абсолютно всичко, което правят пълноправните работници в тази фирма.


Интервюто за този стаж бе изключително интересно, тъй като собственикът дойде в университета, което рядко се случва. Обикновено студентът отива на интервю във фирмата, независимо в кой град се намира техния офис. В случая той дойде в университета и интервюто на всички кандидати продължи общо 10 минути.


Трябваше да говорим изключително бързо за своите проекти и портфолиото, което той буквално прелистваше. Беше много интересно интервю. Това е и единственото интервю с такова времетраене и такъв интензитет, на което съм присъствала. Първо, трябва да си много бърз и второ - изключително концентриран, да подходиш с разбиране към това, което те питат, за да го обясниш по най-добрия начин.

Всъщност, те гледат не само красотата на нашето портфолио, но и техническата част - чертежите. Как са описани нещата вътре в тези чертежи. Защото на един чертеж има специфичен език и не можеш да пишеш, каквото ти хрумне или каквото пожелаеш. Пише се по определен начин - така, че всеки, който погледне и се занимава с това, да го разчете правилно.


Интериорният дизайн е повече наука, отколкото хоби. Може би в България пазара не е развит, защото интериорният дизайн още се смята като нещо, в което не се инвестира време.


- Александра, разкажете ни колко време отнема да се научи един човек да бъде добър интериорен дизайнер?


- Аз учих четири години в университет и разбира се, продължавам да уча през всеки изминал ден, защото ние трябва да сме изключително информирани какво се случва в света на материалите, на мебелите и на тенденциите. След четиригодишното си обучение и образование като интериорен дизайнер, продължих с една година магистратура като мениджър на проекти. Университетът се казва University of Huddersfield и е на 30 минути северно от град Манчестър.


- Колко проекта имате вече зад гърба си?


- Не съм водила статистика. В България, за последните две години, имаме над десетина проекта, само и единствено за интериорен дизайн, но това число не включва корпоративната идентичност и брандинга. Като аз съм изключително горда, защото първият проект, който направихме, след като се завърнах в България, спечели награда на Годишните награди за интериорен дизайн в България, в категория "Bar&Dinner" , което за мен е изключително признание.


- А какво е корпоративен брандинг?

- Това е начина, по който клиенти визуално те възприемат в пространството. Например, логото на "Български предприемач" - това е, което искате да постигнете - дори, когато един човек мине по улицата и види една жълта линия, в съзнанието му веднага да изникне и надписа "Български предприемач".


Важно е да е запомнящо се, защото ако Ви кажа "червено" и "бяло", най-вероятно ще се сетите за Coca-Cola или за нещо, което е много известно, или дори, ако искате един слоган, ще се сетите за марката, за която се отнася.


Корпоративната идентичност е начина на визуално позициониране и това как искате да ви виждат клиентите, как да бъдете възприемани от тях по най-ефективния за Вас начин.


Когато говорим за корпоративна идентичност и брандинг, всичко трябва да е максимално опростено, защото човешкото съзнание се храни през окото и ние възприемаме красивите неща по изключително невероятен начин. Те се забиват в нашето съзнание и остават там. И колкото по-опростени са, толкова по-добре за самата марка. Защото в днешно време хората нямат време да се спират, да четат едни огромни текстове, те искат да го видят по възможно най-бързия начин - така, че да им остане в съзнанието.


- Защо в The Fever Lab са съчетани интериорен дизайн и корпоративен брандинг?


- Когато се правят обществени интериори, като ресторанти, хотели, офисни пространства и всичко в обществения сектор - тези обекти имат нужда от визуално позициониране в пространството като: лого, уебсайт, визитна картичка, всякакъв рекламен материал, дори стикер за работното време на входната врата.


Когато интериорния дизайн и корпоративната идентичност са направени от една фирма, те следват една линия, цялостна визия и дизайн. Интериорният дизайн е изцяло съобразен с личните нужди, когато е за частни лица. Или е съобразен с нуждите на клиентите, когато говорим за обществени интериори.


- Колко време отнема завършването на един проект, ориентировъчно?


- Най-дълго - 6 месеца. Когато се започне комуникация със самия клиент, когато си стиснем ръцете и той каже: "Вие ще сте нашите интериорни дизайнери". Много зависи с каква скорост клиентът отговаря на нашите запитвания. Защото той е изключително свързан с нас в целия процес и е човекът, който трябва да знае какво се случва, съответно, ние трябва да му представим за одобрение работата, която сме свършили по неговия проект.


Най-късият проект бе месец и той беше в Москва, Русия. Правихме го от дистанция. Успяхме за две седмици да направим концепцията, технически чертежи, 3D визуализациите и да го прехвърлим натам, а те да го изпълнят на практика по нашите чертежи. Беше проект за заведение.


- А кое е заведението, с което спечелихте наградата на Годишните награди за интериорен дизайн в България?


- "Gallery coffee House, което се намира в Ловеч. Изключително радостно е видиш един такъв успешен проект в малък град и как хората оценяват това, което си направил за тях. Мога да Ви кажа от опит, тъй като съм ходила там няколко пъти, след като отвори заведението - по което и време на деня да се мине, заведението е пълно, което е показателно.


- И за финал, какъв призив бихте отправили към читателите ни?


- Като човек, който се е върнал от чужбина, бих казала на хората - отидете и вижте, вземете най-доброто, на което сте способни и след това се върнете, и го приложете в нашата страна.


0 коментара

Подобни публикации

Виж всички

Comments


bottom of page