top of page
Снимка на автораMINIBOSS BUSINESS SCHOOL & BIGBOSS BUSINESS SCHOOL

Какво е бъдещето на децата от 21 век?

„Образованието не е изучаването на факти, а обучението на ума да мисли“

Алберт Айнщайн

Какво очаква човечеството през остатъка на XXI век?

За какво трябва да подготвим себе си и децата си?

Живеем в динамични времена и с увеличаване на темповете на промяна, се променя и самата представа за човека, за неговата същност, когнитивни му структури. Нужно ли е да забравим старите модели и програмирането?

Какви ще бъдат следващите 20, 30, 50 години за човечеството?

Какво ще се случи през 2050 г.?

Промяната е единствената сигурна константа

Човечеството е изправено пред безпрецедентни революции, всички наши стари истории се разпадат и няма нови, които да ги заменят.

Как подготвяме себе си и децата си за трансформациите в света?

Бебето, родено днес, ще бъде на тридесет години през 2050 г. Ако всичко върви добре, то ще живее до 2100 година и може да остане активен гражданин през XXII век.

Какво трябва да научи едно дете, за да оцелява и да просперира в света на 2050 г. или през XXII век.?

Какви умения ще му трябват, за да разбере какво се случва около него, да си намери работа и да се ориентира в лабиринта на живота?

За съжаление, никой не знае какъв ще бъде светът през 2050 г., камо ли през 2100 г. Не можем да отговорим на тези въпроси. Разбира се, хората никога не са били в състояние да предсказват точно бъдещето. Но днес е още по-трудно от всякога, защото след като технологията ни позволява да променяме телата, мозъка и интелекта на хората, не можем да сме сигурни в нищо, дори в това, което преди е изглеждало непоклатимо и вечно.

Преди хиляда години, през 1020 г. е имало много факти, за които хората не са знаели, но са били уверени, че основните черти на човешкото общество ще продължават да бъдат същите. Ако живеехме в Китай през 1020 г. щяхме ли да знаем, че до 1050 г. ще падне мечтаната империя, китоловците ще нахлуят от север, а чумата ще убие милиони хора?

Може би не. Но все пак, за нас щеше да е ясно, че повечето хора все още ще отглеждат ориз и ще произвеждат коприна, владетелите ще управляват хората, мъжете ще доминират над жените, продължителността на живота ще бъде около 40 години, а човешкото тяло ще остане същото. Съответно, в 1020 г. бедни китайски родители учат децата си как да отглеждат ориз и да произвеждат коприна, а богати родители учат децата си да четат Конфуций, да пишат красиво и да се задържат на гърба на коня. Очевидно в 1050 г. все още са били необходими тези умения.

Днес също нямаме представа как ще изглеждат Китай или останалият свят през 2050 г. Не знаем какви ще бъдат хората, как ще функционират армиите и администрацията, какви ще са отношенията между половете. Някои хора вероятно ще живеят много по-дълго, отколкото днес, а човешкото тяло ще претърпи промени, вследствие на новите технологии. Повечето от това, което учат децата днес, вероятно няма да има смисъл до 2050 г.

В наши дни много училища се занимават основно с разпространението на информация. В миналото това е имало смисъл, защото информацията е била оскъдна и разпиляна. Ако живеехме в малък провинциален град в Мексико през 1800 г., щеше да ни бъде трудно да научим повече за големия свят. Радио, телевизия, ежедневници или обществени библиотеки не са съществували. Дори ако сме били образовани и сме имали достъп до частна библиотека, сме можели да четем само романи и религиозна литература. Същото важи и ако сме живеели в Индия, Турция или Китай. Появата на съвременни училища, които са преподавали четене и писане и са давали основни познания за географията, историята и биологията, е била значително подобрение. Тогава учителите основно са тълкували информацията, вместо да насърчават учениците да "мислят с главите си".

Сега, през XXI век, ние се давим в огромно количество информация. В такъв свят, последното нещо, което един учител трябва да даде на своите ученици, е повече информация. Вместо това, хората се нуждаят от способността да разбират и използват информацията, да осъзнават разликата между важни и маловажни сведения и да комбинират сегменти информация в цялостна картина за света.

Какво трябва да научим днес?

Какви знания и компетенции са необходими на човека?

Едно от най-важните умения, което децата е необходимо да овладеят, е гъвкавост и преосмисляне.

Много педагогически експерти смятат, че учениците трябва да развият поне "четири K": Критично мислене, Комуникация, Колаборация (сътрудничество) и Креативност (творчество).

MINIBOSS BUSINESS SCHOOL и BIGBOSS BUSINESS SCHOOL дават възможност на детето да опита разнообразни дейности на различни мениджърски нива, за да направи основния професионален избор в живота си. В школите детето открива и развива своите осем основни интелекта (MINIBOSS 8Q), което е основа за щастлив мироглед, широко възприемане на света и успех.

В общообразователното училище детето развива основно IQ (умствена интелигентност), а в MINIBOSS и BIGBOSS BUSINESS SCHOOL се учи да успява в живота и да бъде щастливо, като развива и EQ, CQ, PhQ, MQ, TQ, XQ, SQ, които го подкрепят да разгърне своя потенциал.

Една от най-важните способности също ще бъде умението да се справяме с промените и да поддържаме психическо равновесие в нестандартни ситуации. За да се справим в света през 2050 г., ще трябва не само да измисляме нови идеи и продукти - ще се налага да преосмисляме и развиваме себе си отново и отново.

"Кой съм аз?" се превръща в изключително често задаван и важен въпрос.

Ако някой ни опише света към средата на XXI век и го възприемем за абсолютно фантастично, най-вероятно това няма да е вярно. И ако някой ни опише света през същия период и не звучи фантастично, това също няма да е истина. Ние не знаем подробностите, но със сигурност знаем, че промените са неизбежни.

От незапомнени времена животът е разделен на две допълващи се части: период на обучение, последван от период на работа. В първата част от живота трупаме информация, развиваме умения, изграждаме картина на света и се оформяме като личност. Във втората част разчитаме на натрупаните знания и умения, за да се ориентираме в света, да си изкарваме прехраната и да даваме своя принос за обществото. Разбира се, дори и на 50 г. продължаваме да учим, като това е усъвършенстване на вече изградени навици и умения.

За да оцелеем и да се развиваме в такъв свят се изисква гъвкавост на ума и емоционално равновесие. Не можем да развием тези умения само като четем и слушаме лекции.

По-рано е можело да се разчита на възрастните, защото те добре са познавали света, а той се е променял бавно. Но XXI век е различен. Поради нарастващото темпо на промени, не може да сме сигурни какво ни предлагат възрастните: вечна мъдрост или остарели пристрастни модели.

На какво да разчитаме тогава?

На технологиите? Това е още по-рисковано. Технологиите могат да ни помогнат по много начини, но също така и да контролират живота ни. Няма нищо лошо в технологията. Ако знаем какво искаме - тя може да ни помогне. Но ако не знаем какво искаме в живота, технологията много лесно ще формулира целите за нас и вместо нас и ще поеме контрол над живота ни. Особено след като технологията започва по-добре да разбира нас хората, отколкото ние нея и вместо тя да ни служи, ние ставаме нейни слуги. Виждали ли сте всички тези "зомбита", които бродят по улиците, забили лица в смартфоните? Мислите ли, че те контролират технологията или тя контролира тях?

Можем ли да се доверим на себе си в такъв случай? С напредването на биотехнологиите става все по-лесно да се манипулират дълбоките емоции и желания на хората и да следваме истинската си същност става по-трудно от всякога. Когато Coca Cola, Amazon, McDonald’s знаят какви струни на душата ни да дърпат, ще бъдем ли в състояние да виждаме разликата между себе си и резултата от тяхната маркетингова политика? За да успеем в такава сложна задача, ще трябва да работим усилено, за да опознаем себе си, да знаем кои сме и какво искаме.

Това, разбира се е сравнително стар съвет: опознай себе си. Вероятно виждаме, че живеем в ера на компютърни бисквитки, но дали осъзнаваме, че това е само половината от истината. Живеем в ера на хакерство. Алгоритми се включват активно в живота ни чрез технологиите. И щом тези алгоритми ни опознаят по-добре от нас самите, могат да ни управляват без дори да разберем.

За да запазим управлението върху нашето лично съществуване и бъдещ живот, е необходимо да се движим по-бързо от тях, да опознаем себе си по-добре, преди те да го направят.

Целта на MINIBOSS BUSINESS SCHOOL и BIGBOSS BUSINESS SCHOOL е да подкрепи децата да изградят увереност в себе си, като не ги предпазва от провали, а ги подкрепя да се учат от грешките си, да се изправят и да продължат напред за следващия опит. Важно е децата да търсят, да знаят какво искат и да могат да правят избори за своето бъдеще и развитие и да са щастливи.

MINIBOSS BUSINESS SCHOOL и BIGBOSS BUSINESS SCHOOL е стълба за развитие.

BE A BOSS! Присъедини се към нас! Заедно е по-забавно…

Научете повече за нас, като се запишете за събеседване на контактите по-долу.

MINIBOSS BUSINESS SCHOOL и BIGBOSS BUSINESS SCHOOL

гр. София, ул. Искър 19, офис 6

гр. Варна, ул. Братя Шкорпил 26а, офис 16-17

+359 883 77 88 90

bulgaria.miniboss@gmail.com

varna.miniboss-school.com





Мисията на Фондация в обществена полза “Започни Млад” с ЕИК 206624841 е да насърчава и развива предприемаческата среда и талант в България чрез създаване и поддържане на общности за споделяне на опит и знания. Ние предоставяме структурирана образователна и практична информация, която да подобри осведомеността и уменията на предприемачите, така че те да могат да вземат информирани решения и да подсигурят устойчив и целесъобразен растеж. С цел финансова независимост и устойчивост, освен образователните ни общественополезни дейности, ние предлагаме и обучителни услуги и продукти, както и реклама на подбрани партньори, което да допринася за изпълнението на мисията ни. Всички приходи от стопанската дейност на фондацията отиват за развитие на общественополезните и имат за цел тяхното развитие. Повече за фондацията може да видите на нашата “За нас” страница.

0 коментара

Comentários


bottom of page