Как да преодолеем "the Lockdown"


Така, 2020 година прекъсна живата връзка между хората. Ние спряхме да се срещаме, с малки изключения. Липсата на срещи ограничи (тук се изразявам снизходително меко) споделянето на контакти чрез визитни картички, хартиени и умни. Може би усещате накъде отивам. Да, бизнесът на Smartcards.tech заспа. Заедно със заведенията, баровете, хотелите по северното черноморие, събитията, театрите… а бе, цялата предприемаческа култура бе приспана, но това е друга тема за друга статия.

Ние бяхме принудени да разчитаме на два дигитални продукта със средна цена 16,50 лв. (двете ни книги) да носят приходи, които да издържат нас и фирмата ни (знаете, осигуровки, заплати, наеми, кредити...) Тъй като покупката на книги за преговори и изграждане на първо впечатление не беше приоритет на живот и смърт, ние не успяхме да постигнем постоянство и след тримесечна кампания март, април и май, трябваше да направим нещо ново, а да ѝ лятото идваше.













✔️Страх от вирус;

✔️страх от загуба на работа;

✔️страх от фалит;

✔️желание за плаж и мента;

✔️желание за бягство от реалността,

това бяха само част от "възраженията" на пазара, пред които се изправихме.


Създадохме списанието - bem.bg, благодарение на стотиците (малко над 600) консултации, които направихме по телефон на нашите клиенти.

Тогава срещнахме всички налични препятствия пред един нов бизнес. Освен това, рекламодателите не се избиваха да се включват, защото не знаеха дали изобщо ще има какво да рекламират през следващите 6 месеца (тогава си мислехме, че може за 6 месеца да се размине). Уви, това не се случи точно така. След тотален крах в личен план и почти сигурен фалит дойде септември. Лек полъх на надежда, защо? Защото пуснахме нов продукт на предпродажба - "Как да стартираш бизнес без собствен

капитал" още една книга. Първата ни обща книга с Ива. Пуснахме я на предпродажба, защото буквално я писахме създавайки съдържанието на практика. Нещо като през деня правим действия и вечерта ги записваме.

Като нов продукт и тази книга тръгна на вярната ни аудитория, която се бе смалила заплашително. Къде поради смяната на посоката ми, къде поради фалити, къде поради липса на интерес вече.

Но това не е устойчиво. Не можем отново да допуснем грешката да разчитаме на 15-20 лв. да издържат нас и цяла фирма (не си представяйте цех със стотина работника, но все пак и 4-5 служителя могат да бъдат поне 7-8 хиляди на месец).

Затова натиснахме списанието. Отпускането на мерките отпусна и душичките, поне за малко. Септември започнахме да се вдигаме леко. Октомври успяхме да продадем няколко рекламни рубрики в списанието, ноември увеличихме темпото и нещата започваха да изглеждат малко, по-добре, декември намалихме скоростта, но Коледа е. А и вече на никой не му се занимаваше да се среща с мен онлайн няколко пъти, за да си купи рекламна годишна рубрика в списанието ни. Нека минат празниците.


Тогава дойде първият лъч надежда, влязохме в преговори с инвеститор, който се интересуваше от компанията ни. Лъч надежда, не само защото една такава сделка инжектира финанси, а защото по време на кризата сме успели да създадем нещо, което изглежда перспективни за някого… И така 8 месеца по-късно ние доказахме на себе си, че методите, които споделяме в книгата ни работят.

Но сега не ви продавам книгата, не. Продавам ви идея. Идеята за бизнес обединение, което да да бъде толкова голямо, че да може да определя съдбата си и да не допуска негови членове да фалират, никога. Такова, което да не служи на организаторите му да крадат повече членски внос, а да носи истинска стойност. Всеки, който вижда смисъл в една такава организация може да се свърже с мен лично - support@bem.bg, за да обсъдим тази възможност и ако е “рекъл Господ” да го създадем. Ако се чувстваш онеправдан от правителство, Ковид, мерки срещу Ковид, окрупняването на бизнеса, глобализацията и искаш да оцелееш, можеш да го направиш само в обединение. Но не политическо. Истинско. За нас пътят е ясен и ще продължим да работим в списанието и да добавяме рекламодатели, които да се открояват от масата. Ще продължим да създаваме обучения за абонатите ни и да споделяме позитивна информация, която може да бъде приложена на практика. А ти, какво ще направиш?


Всичко това ще влезе в продължението на "Как да стартираш бизнес без собствен капитал", затова няма да издавам повече. Но, защо ви разказвам всичко това? Защото постоянно, особено сега предизборно, някой говори за мерките срещу Ковид, друг обещава че ще депутатства уникално и невиждано, безпрецедентно до този момент (сякаш имат някаква свобода и в парламента да взимат решения самостоятелно). А аз не искам да пиша ЗА или ПРОТИВ мерките, ЗА или ПРОТИВ Ковид 19, искам да пиша за адаптивността. За вярата и действията. За немрънкането. За неизползването на ситуацията за лична пропаганда.

Искам да пиша за личната отговорност на всеки един от нас. Част, от която е да приемем, че сме в нова реалност. Че животът вече не е същия. Че всичко това се случва на глобално ниво. Спомням си миналата година, говорих си с един приятел в

Дубай. Ами те излизаха тайно на разходка с детето му в подземния паркинг на сградата, в която живеят. Ние не бяхме чували за такива мерки. Чудовищни.


Искам да пиша са колективната ни отговорност. Тази, която започва да работи заедно, загърбва тъпото крепостническо чувство за конкуренция и създава бизнес общества, които заедно се справят с този преход. И да, няма да оцелеят всички, но това е случва по статистика по принцип. Най-честите провали са от глупост и незнание, те водят от липса на клиенти по-голяма от тази причинена от Ковид мерките.

Хотелиерите искат Държавата да им купи бизнеса, заведенията искат помощи, защото нямат работа... още и още. Еврофондовете не обслужват всички и, защо да го правят. Самите Еврофондове са бизнес, който си избира клиентелата за най-добра печалба.

В такива глобални моменти е време за създаването на клъстъри и други форми на обединение на бизнеса. Взаимопомощ и инвестиция е бъдещето.

Само не е време за оплакване, мрънкане, обвиняване и самосъжаление.

Бизнесът (микро, макро, малък и среден) трябва да се обединим и заедно, на национално ниво, да се съвземем. Чрез споделяне на ноу-хау, чрез помощ за намиране клиенти, чрез фонд за нисколихвени вътрешни кредити, чрез всички инструменти, които ще помогнат да се справим. Но най-основно, чрез работа и креативност.

Бъдете смели, да, но не, за да атакувате някого, а за да създавате нови и нужни неща с качество. Ако не искаме да фалираме сме длъжни да се разширим и да предприемем мерки, които не сме предприемали досега.


2020 година беше тежка и ненадейна. Но 2021 всичко вече е очаквано и нямаме право да се изненадваме. 2021 зависи от нас.


ПОПУЛЯРНО СРЕД АБОНАТИТЕ

БЪЛГАРСКИ ПРЕДПРИЕМАЧ ПРЕПОРЪЧВА:

bql fon.png
resource (46).png
Smartmoney-Logo-New.png (1).webp

Получавай новини от списание "Български Предприемач"

©2020 by Списание "Български предприемач"