top of page

Как да разберем дали един бизнес има самоуважение?

Настоящата публикация не е спонсориран пост. Тя е част от партньорството между Фондация “Започни Млад” и Емил Митев с цел развитие на мисията на фондацията.

Защо е важно за бизнеса да инвестира в качествени фотографии?

Интересен въпрос. Има много какво да се каже по темата, но ще кажа нещо, което ми прави впечатление на мен самия, когато се поставя от другата страна на бариерата. Когато човек снима и иска да гледат снимките му е едно. Когато обаче се сетиш какво е да си потребител, тогава виждаш недостатъци на собствената си дейност (или на конкурентни такива, или на клиенти, които потребяват продукти от твоята дейност). Така де, като разглеждам и искам да купя нещо за себе си, и видя размазани снимки без фукус и т.н., какво мога да си помисля за този търговец? Че не държи на качеството на сайта си ли? Не - по-скоро, че не уважава собствения си бизнес. Дори понякога, че е някой, дето просто търси хора в интернет за да ги излъже и да не им прати някое менте/употребявана, захабена стока и т.н. Казвам в интернет, защото ако видим една стоката на място, обикновено тя няма нужда да бъде показвана и на снимка (изключваме имиджовите снимки, кото са по самата опаковка, по стените на магазините и др.). А имиджовите реклами индиректно показват какъв клас е дадена стока или услуга (има и изключения).

Ако например снимаме един хотел, но той изглежда порутен, снимките са мътни, тъмни и т.н., ще внушите подсъзнателно едно определено впечатление в клиента. Ако го направите да изглежда светъл, приветлив, просторен - това ще говори нещо друго. Клиентът подсъзнателно го обвързва и с качеството на услугите, които се предлагат там.

Снимката показва луксозен български комплекс на VIP Residence Group

Как вдъхваш душа на снимките?

Зависи какво се изисква от мен в дадено задание. Някои проекти имат нужда от душа, а самият аз имам нужда да създавам по-разчупени изображения. И тогава то просто се случва - имам развинтено въображение и ми хрумват много идеи. Понякога обаче клиентите ме връщат обратно на земята, защото на тях не им трябват чак толкова "изчанчени" визии :D

Най-общо излиза, че душа имат основно личните ми проекти, а комерсиалните имат премерена доза арт (да не кажа сведена до минимум) и основно технически показатели, които те трябва да покриват. Такова е търсенето в общи линии.


Рекламна кампания на LifeStyleHats

Как маркетингът присъства в една снимка? В комерсиалната фотография той неотменно присъства. По-горе говорих, че една снимка може да ориентира клиента към качеството на услугата, която се предлага. Маркетингът присъства като разбием снимката на отделни елементи. Предварително се решава ще присъства ли брандиране, ще се набива ли то на очи или ще си е по-прикрито, ако върху снимката ще се сложи лого например. Решава се какви обекти ще присъстват и как те са адекватни към предлагания продукт/стока/услуга и/или внушение, което се търси. Давам пример: Преди време обсъждахме с клиенти снимки на сандвичи. Трябваше да изглеждат примамливи, трябваше да успеем през снимката да накараме хората да искат да си купят. Гледахме подобни примери в интернет, обменяхме и наши идеи. Осъзнахме, че не сандвичът кара хората да ядат сандвич, а това как е поднесен - украсата около него, с какво е гарниран, на каква чинийка /плоча/дъска е поднесен, задния фон; ако е разрязан - как точно е разрязан, какво се вижда вътре и др. Той трябва да разкаже своята история на зрителя. Реално, всеки присъстващ елемент около сандвича пак си е маркетинг.

Новоизгряващата марка Gratia

Кои са любимите ти български реклами - дай пример.

О, тук ме хвърляте в много дълбоки води! Аз, като фотограф (и генератор на визуални идеи), винаги ще се зарадвам на нещо, което е приятно за окото - пъстро, раздвижено, динамично (ако е видео), носещо атмосфера. Но не всички реклами търпят този подход. И обикновено маркетингът и анализите от преди това добре показват на кой продукт каква реклама му подхожда. Съответно рекламите не са това, което аз харесвам и описах току що. Те са семпли, изчистени от всякакви "ненужни елементи", дори натрапващи, с цел да се запомнят от потребителя. Ще кажа още няколко думи - общо взето има два начина да бъде запомнена една реклама - да донесе положителна емоция, която за момент откъсва от реалността. Или да е отрицателна емоция - да те подразни по такъв начин, че да не можеш да я забравиш - да се натрапи. Забелязвам, че за нашия пазар преобладава втория тип реклами, който според маркетолозите е по-подходящ за българския зрител. (Но на мен никак не ми се харесва този тип реклами.) Какъв тип реклами правиш ти? За жалост у нас не се правят реклами в огромни мащаби, като някои световни примери. Обикновено и самият клиент не си представя в една снимка да има такъв "WOW" ефект, а и както казах по-горе, не на всеки продукт отива да има такъв тип реклама. Защо според теб съществува понятие "лоша" реклама, като се има предвид създадените изображения / снимките? Понякога има прекалено натрапване към зрителя и това създава негативна емоция (но пак е начин да бъде запомнена). Историята е видяла и други примери за лоша реклама - след 2000 г., когато чуждите фирми навлизат в Китай, пускат рекламите си на техния пазар. И знаете ли какво се случва - пълен провал. Рекламите им са на английски, не си правят труда да ги преведат, а китайците не знаят английски. Това са телевизионно време, билбордове, светещи надписи и др. Имаше още един случай на немска прахосмукачка, която влиза на американския пазар с "гениалния" слоган: "тя просто смуче!". Само че на английски го превели "it just sucks!".

Общо взето, лошата реклама може да има хиляди вариации. Подобно на едно ястие, има няколко, да не кажа дори само един вариант да сложиш правилните съставки и подправки и накрая да има хармония между тях, и да стане вкусно. Но има хиляди начини да ги объркаш.

Как решаваш проблема със скучната реклама? За жалост, най-често не мога да го реша. Обикновено интересните реклами, дори и фотографски, дори най-нискобюджетните, все пак са доста труд и са нужни бюджети. Често на клиента не му е ясно защо няколко картинки могат да струват определена сума. Както видяхте по-горе, успешните реклами (колкото и малък да е мащаба им) имат нужда от предварително обмисляне, изграждане на някаква идея, намиране на подходящите елементи - локации, модели/дрехи/модни аксесоари/хранителни продукти, асистент/гримьор/фризьор/стилист и др. Това пък включва свързване (понякога многократно) с много хора, още срещи, евентуално кастинг, фитинг и какво ли още не. До тук дори не съм споменал техническата част - осветление, снимане, обработки и т.н. А гоним и срокове... Накрая колкото и простичко да изглежда едно нещо, то може да се окаже скъпо удоволствие. Тогава клиентът обикновено опитва да свие разходите до минимум и иска от мен да снимам нещата по възможно най-баналния и обикновен начин, за да може да се вмести в бюджета си. И все пак, където е възможно, се опитвам да измисля неща, които са същевременно семпли, а и приятни за окото.


Мисията на Фондация в обществена полза “Започни Млад” с ЕИК 206624841 е да насърчава и развива предприемаческата среда и талант в България чрез създаване и поддържане на общности за споделяне на опит и знания. Ние предоставяме структурирана образователна и практична информация, която да подобри осведомеността и уменията на предприемачите, така че те да могат да вземат информирани решения и да подсигурят устойчив и целесъобразен растеж. С цел финансова независимост и устойчивост, освен образователните ни общественополезни дейности, ние предлагаме и обучителни услуги и продукти, както и реклама на подбрани партньори, което да допринася за изпълнението на мисията ни. Всички приходи от стопанската дейност на фондацията отиват за развитие на общественополезните и имат за цел тяхното развитие. Повече за фондацията може да видите на нашата “За нас” страница.




0 коментара

Подобни публикации

Виж всички

Comments


bottom of page