Голяма част от информацията, на която попадаме, особено когато сме онлайн може да изглежда напълно достоверна, но често се случва това да не е така. Под „фалшиви новини“ разбираме най-често новини, публикации и други материали, които са създадени и се разпространяват с цел умишлено дезинформиране, провокация и измама. Обикновено те се създават, за да повлияят на възгледите на хората, да прокарват политически послания и да предизвикват объркване.
Проблемът с фалшивите новини се задълбочи през последните години, благодарение на развитието на интернет и социалните мрежи – имаме голяма свобода и достъп до информация, но няма ефективна регулация, която да ни предпази от фалшива и подвеждаща информация. Всеки от нас трябва да бъде бдителен и внимателен за всичко, на което попада, но често това се оказва трудна задача, заради когнитивното претоварване, което е резултат от диначиния начин на живот и многото информация и други стимули, с които сме затрупани ежедневно.
Нека разгледаме съвсем накратко някои примери за фалшиви новини и публикации.
Кликбейт (Clickbait)
Кликбейт е термин, описващ уеб съдържание, което цели генерирането на приходи от онлайн реклама, правейки компромис с качеството и точността на предоставяната информация. Такива примери наблюдаваме често в областта на здравеопазването - диети за отслабване, за подмладяване, против болки и други.
Сатира и шеги
Този тип новини и послания могат да бъдат подвеждащи и да оказват влияние. Често се случва читателите да не разберат шегата и да извадят историята от контекста. Допълнителен „ефект“ е, че те сами започват да я разпространяват в социалните мрежи, като по този начин се превръщат в „съучастници“ на авторите на фалшиви новини.
Пропагандни новини
Новини, които се създават, за да подведат умишлено публиката, да популяризират определена гледна точка или конкретна политическа кауза.
Новини с подвеждащи заглавия
Това са новините, които имат подвеждащи заглавия, а целта е бързо да бъде разпространена определена информация, както и да се трупа трафик в сайтовете. Случва се да не са напълно неверни. Те често са „изкривени“ с помощта на подвеждащи заглавия и кратки сензационни послания, за да предизвикат така наречения „вайръл“ ефект.
Добре познатите ни „жълти“ новини
Източници, които разпространяват слухове, клюки и най-различни непроверени твърдения.
Как да разпознаем фалшива информация?
Международната федерация на библиотекарските асоциации и институции (IFLA) предлага 8 начина за различаване на фалшивите новини в Интернет.
● Проверете източника на новината – кой е сайтът, ясен ли е собственикът му, публикувал ли е други фалшиви новини и т.н.
● Не се ограничавайте със заглавието – често то самото е сензационно, но информацията в статията не отговаря на него.
● Проверете автора, ако е посочен – дали е действителен или измислен; ако няма автор, това често се прави, за да се избяга от отговорност.
● Източници – проверете какви източници са цитирани в самата статия, дали заслужават доверие и дали не са използвани превратно.
● Проверете датата на публикацията – често стари новини се пускат като нови, дори и вече да не са актуални.
● Шега ли е? – възможно е публикуваната информация да е сатира, добре е да се провери авторът.
● Проверка за обективност – дали това, което знаете по дадена тема, не влияе върху преценката ви за него?
● Попитайте експертите – потърсете експерт по темата, за да ви каже дали информацията е вярна или не, както и дали тълкуването й не е тенденциозно.
Komentarji