Здравейте на всички! Разговорът днес е с една много креативна дама - Жасмина Гевезиева, а темата е за нещо много вкусно и полезно! Ще я оставим сама да Ви се представи!
Здравейте! Занимавам се с бонбони. Компанията, на която съм съосновател и управител, Cardinal Bites, произвежда първите сурови протеинови бонбони на българския пазар, които са без добавена захар, с високо съдържание на фибри и имат веган опции с растителен, или млечен протеин. Под веган имам предвид, че са постни, така че по Великден може да си хапвате спокойно, защото са без глутен и без соя, която е доста сериозен алерген.
Висококачествени бонбони с различни, нестандартни, авторски вкусове. Първата ни рецепта, която е с какао, роза и махлеб, е защитена по уникалност в Патентно ведомство на Република България, с което станахме и доста популярни. Миналата седмица дори ни взимаха интервю от Европейската комисия, покрай световния ден на интелектуалната собственост.
Така че в България наистина правим висококачествени, полезни бонбони, които са с различни вкусове от това, което очаквате. Нестандартни, съчетаващи традиционни български и екзотични съставки, за да се получи едно кадифено, различно усещане за сетивата.
Казвате, че имате защитена рецепта в Патентно ведомство, в такъв случай каква е рецептата? Допустимо ли е да бъде публична и хората да я прилагат в домашни условия, например?
Няма как да стане. Иначе самите съставки могат да се видят, като се обърне етикета. Принципно всеки може да си направи протеинови бонбони вкъщи, но производственото им изпълнение, което минава през машини, е много труден процес (протеинът е изключително трудна съставка за обработка, защото е суха, не държи във форма на бонбон). Имахме 6 месеца на разработка, за да може изобщо да излезе бонбон от машина. Беше голяма драма, даже в началото бяхме изгорили мотора на една от машините.
Така че, да, вкъщи можете да си правите протеинови бонбони със съставки, които решите, че искате, но ние имаме готово решение, което можете да си вземете от нашия магазин, а съвсем скоро и от много други магазини. Цялата концепция на продукта е следната - когато ви се дояде сладко, да си хапнете, без угризения, докато същевременно поддържате добра телесна форма.
Тоест можем да ядем бонбони без да се притесняваме?
Да, по няколко причини. Първо, самите ни бонбони са с 20% по-малко калории спрямо средния шоколадов бонбон. Пак са много калориите, но затова пък има контрол на самата порция. Опаковките са с по 3 бонбона вътре, като 1 бонбон е 50 калории, а цяла опаковка - 150 калории. Всеки може да си позволи 150 калории в диетата за деня.
Всъщност, за много хора, понеже това е протеинов бонбон, а протеинът е най-засищащия макронутриент, с високо съдържание на фибри, се опитахме да създадем продукт, който задоволява глада за сладко буквално с един бонбон, или в случая с максимум 3 бонбона, и да няма нужда след това да се изяде цял шоколад, например.
Вече имаме 3 различни вкуса. Най-харесваният е лешников шоколад с портокал и годжи бери, следващият е бял шоколад с ванилия и смокиня. Вкусовете са правени от MasterChef финалист – Емануел Иуджи, който е и абсолютен балкански шампион по бодибилдинг, така че това са диетични, гурме вкусове. Третият ни вкус е оригиналната рецепта с какао, роза и махлеб, която вече е защитена в Патентно ведомство за уникалност.
Много интересни вкусове наистина! Прави впечатление, че са супер нестандартни, нови и различни. В моята диета, например, имам 5 хранения, от които 2 междинни - може ли едното от тях да е именно Cardinal Bites?
Да, абсолютно, това е идеята. Всичко е въпрос на калории. Принциппо има няколко момента, в които се консумират нашите продукти – за закуска с кафето, като следобедна закуска, преди тренировка, след тренировка като награда или за почерпка. А може и за подарък, тъй като имаме и бонбониери.
Всъщност, сме една от двете компании на българския пазар, която има бонбониера с полезни бонбони. Става дума за красиви, луксозно направени бонбониери с 16 висококачествени бонбона. Моментите са различни, всеки сам преценява. Но абсолютно може да се замести такъв снакс, като цялостната идея на продукта е човек да си направи кефа, да задоволи глада за сладко с нещо вкусно и полезно, което да хапне с чиста съвест, и после да продължи деня по най-добрия начин.
Откъде Ви дойде идеята да правите точно бонбони?
2019-та година беше състезателна година за мен, тогава станах двукратна републиканска шампионка по силов трибой, явявах се и на "Бикини фитнес", бодибилдинг състезание. В рамките на 4 месеца бях на доста строга диета, която не позволяваше сладко, а аз обичам сладко. И така - приключиха ми състезанията, взех си медалите, класирах се и вече можех да си позволя по-свободна консумация. Пропуснах да кажа също, че имам и квалификации за нутриционист, учила съм за хранене.
За мен не беше проблем да дам 5 лева за нещо сладко, разбира се, задължително протеиново, защото е основен макронутриент. Тогава основното, което имаше на пазара, бяха протеинови барове. Купувах си от тях като фит сладко, само че много не ми харесваха на вкус, консистенцията също не ми допадаше, нито продуктите, които четях на етикета. Исках да намеря качествен протеинов бар, който да е наистина вкусен и да не е с бяла захар. Калориите също бяха доста сериозни.
Вървейки един ден към фитнеса, срещнах производител на протеини, който ми каза, че ще започват да правят продукти собствена марка, които можеха да са само на прах, но последното не ми беше казано в този момент. Тогава му споделих, че не мога да намеря качествени протеинови барове на пазара и добавих: "Хайде да правим протеинови барове".
Валидацията на продукта "протеинов бар" обаче, за да излезе на пазара производствено, струваше около 25-30 хиляди лева, а това за нещо, което не си сигурен дали ще проработи, наистина е много. Тогава случайно се видях с един фонд, които вече бяха инвестирали в доста такива барчета и ми казаха, че говорим за много наситена категория. По същото време работех и в една платформа за хранителни здравословни навици Binge OFF, с дами с проблеми с храната, най-вече със сладкото.
Периодът беше края на 2019-та. Покрай коледните празници всички черпеха със сладко и всекидневно имаше драма, и притеснение за това дали да си вземат или не бонбони. Тогава ми дойде идеята за протеинов бонбон. Нямаше такъв на пазара. Казах на производителя на протеини, че искам да правя бонбони, но той отвърна: "Невъзможно, това няма да стои във форма на бонбон", просто защото такава е консистенцията, тя е суха.
В крайна сметка обаче, с времето успяхме да го създадем, стана и високопротеинов, но това беше за сметка на вкуса и консистенцията. Благодарение на обратна връзка с клиенти, постигнахме балансиран вкус, източник на протеин, но не е високопротеинов в момента, тъй като, когато говорим за бонбон, на първо място е вкуса. И така тръгна всичко. Счупихме една машина. В този период преди да тръгнем да правим бонбоните и всичките валидации съм изчела, сигурно в продължение на 2-3 месеца, различни доклади, репорти относно това какво се случва, какви са тенденциите. Оказа се, например, че след протеина на прах и протеиновите барчета, protein balls е най-търсения продукт в Европа. Това беше добра новина за нас, въпреки че нямаше кой знае колко компании в целия свят и повечето рецепти бяха за домашни условия.
Така решихме, че тази ниша трябва да се развие, изкарахме продукта и в момента вече сме готови за по-широко разпространение.
От колко време съществува Cardinal Bites?
Компанията е регистрирана по време на пандемията, с което станахме популярни като иновация, създадена по време на криза. Официално от май 2020.
Къде можем да намерим и да си купим от Вашите продукти?
В момента присъстваме основно в София, тъй като не сме разработвали самия пласмент. Последните две години имахме нови съдружници, нов екип, изкарахме портфолиото с 3 различни вкуса в няколко различни опаковки. Това стана факт реално в края на януари. Сменихме 3 пъти опаковките и вече сме с финалните. Работихме и с агенция. Така че в момента ни има в София, на различни локации, най-вече в специализирани био магазини, като "Зоя" и "Био Балев". Скоро ще влезем в "Зелен", която е най-голямата био верига в България. Реално обаче, всичко това няма значение, защото идеята е да има масовост, да работим с дистрибутор, какъвто вече сме си харесали и скоро да може да ни намирате навсякъде.
Можете ли да ни направите една кратка разходка из сайта?
Разбира се! Това е сайта – първите протеинови бонбони без добавена захар в България. Тук са клеймовете, които имаме – без консерванти, сурови, с по-малко калории спрямо средния шоколадов бонбон, технология и съставки, че са производствени и имат регистрация в Патентно ведомство за уникалност.
Това е кога се използват. Това са референции на наши клиенти, към които ние се обръщаме с "кардиналчета". Това са медии, в които сме били, тъй като имахме доста сериозно отразяване с това, което направихме.
Това са и самите бонбони, опаковките им, които са в момента. Вътре са 3 на брой, като самият бонбон изглежда по този начин. Той е суров бонбон. Това са хранителните съставки. Има и представяне за самите бонбони.
Бонбоните вървят ли с бяло вино?
Да, между другото, вървят с всякакви алкохоли. Миналата година, например, лятото, когато бях в Санторини, ни сервираха ракия с роза и бонбони с роза.
Имам един познат от една от големите вериги, който много обича да пие уиски и да си хапва от нашите бонбони.
Това са бонбониерите. Логото ни вече е златно. Птичката преди беше по-цялостна. Опаковките са еко, еко картон, рециклируеми, био разградими, което беше доста важно, не искахме да бъдем в пластмасова тарелка, както почти всички други бонбони на пазара. Искахме да са картонени, а това е доста скъпо удоволствие.
Това са съставки, които ползваме. Имаме и още, които да добавяме, защото вече има нови вкусове.
И последно - това е екипа. Това съм аз. Това е Йонко Чуклев, CEO и съосновател. Това е Светла Лесова, която беше генерален мениджър на най-голямата шоколадова компания в България – Mondelez. В момента има собствен бранд за натурални напитки. Теодора Домусчиева, която е изключително добра в проектния мениджмънт, идва от медийните среди и с нея се познаваме отпреди. И Йордан Тодоровски, който е дългогодишен експерт по дигитален маркетинг и живее в Амстердам. Това е екипа, с който работим.
Кутиите изглеждат много добре, като за подарък. Колко бонбона има вътре?
Има 16 бонбона, продава се за 19.90 лв. Преценили сме, че когато се купува подарък, излиза горе-долу на такава стойност. Бонбоните се купуват за почерпка, за подарък. И са най-продавания продукт през онлайн магазина.
И за финал – винаги провокираме събеседниците си да отправят апел към читателите на "Български предприемач". Какъв е Вашият?
Моят апел е да имате своето голямо "защо", "защо го правите". Когато ще стартирате собствен бизнес или вече имате такъв, несигурността е много голяма, особено в сегашната ситуация. Постоянно изниква нещо непланирано по пътя. Единствено Вашата мисия, Вашето голямо "защо", е това, което ще Ви кара да продължите напред. Така че това е моят апел, да погледнете вътре в себе си и да прецените дали това, което правите, е изцяло с печалбарска идея, или го правите с истинска мисия, както е например Cardinal Bites, с които искаме да променим snacking индустрията, да решим проблема със сладкото. Това е и основната причина, заради която съществуваме – да си хапвате сладко без угризения и да поддържате добра форма!
Kommentare