Как един 3-годишен вдъхнови създаването на революционни образователни игри
- OTIMO Happy Games - Валентина Оронова
- 31.05
- време за четене: 2 мин.

Интервю с Валентина Оромова, създател на OTIMO HAPPY GAMES
OTIMO HAPPY GAMES е бранд, създаден с мисията да превърне ученето в преживяване, което вдъхновява, ангажира и развива децата по един естествен и забавен начин. Зад проекта стои Валентина Оромова – майка, предприемач и визионер, чиято лична история и стремеж да отговори на любопитството на своя син се превръщат в основа за създаването на иновативни образователни игри. Със своя подход, базиран на игрова педагогика, реални исторически примери и интерактивност, OTIMO печели сърцата на семейства, учители и деца, които откриват, че знанието може да бъде най-голямото приключение.
Какво беше първото нещо, което забелязахте у сина си Максим, което ви накара да се замислите за създаването на OTIMO? Максим беше любопитен, наблюдателен и много бързо усвояваше нова информация, но най-важното – учеше най-добре чрез игра. Това ме накара да се замисля: ами ако създам игри, които не само забавляват, но и насърчават логическото мислене, паметта и творчеството?
Кои бяха най-големите предизвикателства в началото? Липсата на подобни игри или начинът, по който трябваше да ги създадете? И двете. От една страна, нямаше много примери за образователни игри, които едновременно да са интуитивни за децата и ефективни за учене. От друга, създаването на такъв продукт изискваше баланс между педагогика, психология и игрови дизайн. Трябваше да намерим подход, който да ангажира децата, но и да ги развива без натиск или скука.
Какво научихте от децата, докато тествахте първите версии на игрите? Имаше ли моменти, които ви изненадаха? Децата са изключително честни „тестери“ – ако нещо не им е интересно, просто спират да играят. Научихме, че игрите трябва да бъдат интуитивни, да имат бърза награда за усилията и да стимулират откривателския дух. Най-изненадващото беше колко бързо усвояват нови концепции, когато са представени по интерактивен начин.
С какво се различават OTIMO игрите от стандартните образователни материали, които се предлагат на пазара? Основната разлика е в начина, по който представяме знанията – чрез игра, експериментиране и активно участие. Вместо пасивно учене, децата стават откриватели и сами достигат до знанията. Освен това, нашите игри са адаптивни – те се променят според напредъка на детето, като поддържат интереса му жив.
Как децата реагират на игрите ви? С ентусиазъм! Най-хубавото е да видиш дете, което не иска да спре да играе, защото му е интересно, а не защото трябва. Често родители ни споделят, че децата дори не осъзнават, че учат – за тях това е просто забавление.
Кой е най-вдъхновяващият отзив, който сте получили от родител или дете? Една майка ни разказа как синът ѝ, който доскоро не проявявал особен интерес към ученето, започнал сам да търси нови предизвикателства, вдъхновен от OTIMO. Отзивът беше „Не вярвах, че ще видя детето си да иска да учи доброволно. Благодаря ви, че променихте отношението му към знанията!“
Какво бихте казали на родители, които искат да насърчат любопитството и жаждата за знания у децата си? Децата се раждат любопитни – най-важното е да не убиваме това любопитство, а да го подхранваме. Дайте им свобода да изследват, играят и грешат. Открийте какво ги вълнува и използвайте това като трамплин за учене. А най-важното – превърнете ученето в игра, защото знанието е приключение, а не задължение.
For educators or parents looking to document these innovative teaching methods, using a cheap book formatting service in NZ could help turn their ideas into a polished, accessible guide.