top of page
Снимка на автораЗдравко Донков Smartity

Как се създава умен дом? Разказва Здравко Донков от Smartity



Здравейте! Днес е първият ни разговор със Здравко Донков, вече като част от семейството на списание "Български предприемач". Ще го оставим да се предтави сам на нашите читатели.


Здравейте! За мен също е голяма стъпка да започнем това партньорство със списанието ви. Казвам се Здравко Донков и съм един от основателите на фирма Smartity. Smartity е фирма, която създадохме през 2008 година с идеята да предлагаме системи за жилищна автоматизация или както са по-известни - системи за умни домове и в България. Идеята ни беше да сме специалисти в това, а не просто да го правим между другото. Вярвахме тогава, както вярваме и сега, че има бъдеще, и то още по-голямо. Все още има нужда да се покаже и разкаже защо има нужда от умни домове; какво дават като полза, както и от гледна точка на увеличаване възвращаемостта в една инвестиция.


Правим го навсякъде в България, както и в много европейски държави по света. Последните две години, например, се фокусирахме основно върху българския пазар, тъй като много от проектите навън бяха спрени.


Нашата сила е в това да покажем на хората инженерната добавена стойност в една система за умни домове, това, което е уникално и различно.


Домовете, които са без тези системи “глупави” ли са?

Не, те не са глупави. Домовете, които имат стандартна инсталация, дават едно ниво на комфорт, сигурност и икономия, което вече не е достатъчно. Това са и трите плюса, които една система за автоматизация може да даде – повишен комфорт, повишена сигурност, икономия на разходите и забавления. Когато нещо от това ви липсва, значи има смисъл да мислите за това какво може да допринесе една система за автоматизация.


Мога да дам един пример за нещо, което нашите клиенти използват почти винаги – когато излизат от вкъщи, пускайки алармата, всеки започва да се чуди дали е изключил лампите, дали е намалил парното, спрял ли е телевизора, пуснал ли е щорите, и т. н. Умният дом прави това сам в момента, в който се пусне алармата. Той може да го направи за и вместо теб. Давам този пример от гледна точка на комфорта.


А от гледна точка на сигурността – отивате на почивка и в един момент се оказва, че нещо по ВиК системата не е наред, има теч, съседът отдолу се наводнява, но вас ви няма и няма кой да предотврати пораженията. Умният дом обаче, може да го предотврати в момента, в който бъде засечен теч на вода.


В такъв случай не е ли вече необходимост, в някаква степен, всеки дом да стане умен? И може ли това да се случи на практика?

Да, напълно съм съгласен. Не смятам, че е глезотия в сегашната реалност. Като тенденция тези системи стават все по-надеждни, все по-достъпни, чисто финансово и все по-лесно приложими във всеки един дом. Говоря от обикновен апартамент в блок, извънградска вила, хотел, къща, в която живеете, офис сграда и т. н. Те са приложими във всяка една сграда, в която може да имаме полза от всичко, което изброих, и което би ни донесло добавена стойност.


Срещате ли съмишленици сред строителите?

Вече има хора, които ни търсят. Идеята на хората, които ни търсят, като инвеститори е, че те искат да предложат нещо различно на пазара, нещо ново, което да даде добавена стойност към това, което правят.


Засега работим с трима такива инвеститори.



От друга страна са вече създадените жилища. Възможно ли е и те да бъдат превърнати в умни домове?

Стига човек да има желание, всичко може да се направи. Във всеки един дом може да бъде заложено или променено нещо, така че да има повече удобство - от обикновено управление на радиаторите до продукти, тип "направи си сам", като например, да управляват сами осветлението.


Има ли някакъв базов пакет?

Зависи какво е най-практичното нещо или пък неща, от които би следвало човек да започне да мисли за автоматизиране на дома си, офиса, хотела и т.н.


Управлението на осветлението, например, е нещо, което увеличава комфорта вкъщи. От друга страна, управлението на отоплението и климатизация дава голямо отражение върху икономията на енергийните разходи, освен че повишава комфорта.


А колко би ни струвало?

Конкретна сума не мога да кажа, защото зависи от много фактори. Но, например, един апартамент с една спалня, дневна и баня, в който има управление на осветлението, подово отопление и климатизация, интеграция на алармената система, отдалечен контрол, гласов асистент, ще излезе около 5000 лева. Това, като процент от инвестицията, възлиза на около 4%.


На другата крайност може да има проекти, при които сумата става и шестцифрена.


Хубавото е, че когато имаш нещо адекватно направено, като концепция още от самото начало, то може да бъде надграждано след това по най-лесния и безболезнен начин, без да трябва да влизат отново майстори, да полагат кабели, без да трябва задължително обекта да бъде необитаем и т. н.


Разкажете ни малко повече за този гласов асистент.

Всички знаем трите най-популярни гласови асистенти. Всъщност, това е един начин да управляваш умния си дом. Те не са умния ти дом, а са начин да кажеш на този дом какво да направи.


Например, сядаш да гледаш филм вечер, искаш да пуснеш щорите, за да не влиза допълнително светлина, да пуснеш телевизора, да избереш даден филм - и всичко това може да стане само с един бутон от системата. Тази система може да бъде задействана, както с бутон на стената, така и през телефона, през универсално дистанционно, което управлява цялата черна техника, а също и посредством един от трите асистента.


Много хора бъркат даването на команда на гласовия асистент с това, че самият гласов асистент е умния им дом. Това не е вашият умен дом, а е ефективен начин за комуникация с него.


Тоест, вие предлагате такива продукти?

По-точно казано, ние предлагаме такива системи и решения. Защото продуктите са необходими, за да се създадат системи за автоматизация. Тези продукти трябва да бъдат подобрени така, че да работят съвместно със системите за автоматизация. Трябва да бъдат конфигурирани така, че да съответстват на желанията на този, който ще го използва, от гледна точка на желаните от него крайни резултати.


Заплаща ли се някаква поддръжка при Вас, когато вече веднъж сте създали една система? Има ли гаранция?

Всичките ни продукти имат гаранция. Не правим компромис с кой доставчик работим. Имаме един доставчик от Япония, но всички други производители са базирани в Европа.


Системата няма нужда от поддръжка. Единствената нужда, която бихте имали при една вече работеща система, е в случай че искате нещо да бъде надградено в нея, добавено, преконфигурирано. Имаме системи, които са на по 14 години, в които въобще не сме се намесвали през годините. Те нямат нужда от намеса, когато веднъж са конфигурирани хубаво.


А когато за една система още в началото се говори на концептуално ниво, от гледна точка на това какво би било полезно за тези, които ще я използват, трябва да отбележа, че това са случаите, в които изобщо не трябва да се прибързва. Хората трябва да разсъждават спокойно върху идеите, които са ни подхвърлили, да преценят кое наистина съответства на желанията им.


Ако в началото има достатъчно много време, отделено за това какво точно се търси като краен резултат, тогава системата ще бъде направена така, че да им служи. Тогава би била приятна и полезна за тях.


Мога да дам пример за един офис, който направихме с колеги в Белгия преди една година, точно по време на Ковид кризата. Това беше техен клиент – една маркетингова агенция, която искаше да направи нещо много различно в офиса си. Искаха да направим така, че служителите им да могат да влизат да работят, без да докосват никаква повърхност заради пандемичните мерки. Те можеха да отворят офиса през телефона, да зададат собствени сцени, като отопление, офис настройки, дори да си направят кафе. Ако това го бяхме предложили преди 2020 година, нямаше да бъде толкова полезно и хората нямаше да придадат такъв смисъл на това предложение.


Ето това имам предвид, когато казвам, че системата за автоматизация е такава, каквато на вас ви върши работа. Всеки има различни нужди.


Всъщност вашият подход е да направите доста подробна консултация на клиента, преди да прибегнете до конкретно решение, тоест, всичко се персонализира за всеки клиент спрямо неговата специфика?

Начинът, по който аз и моите колеги разбираме системите за автоматизация, е точно такъв. Смятам, че е грешно да се казва "имаш вариант А, Б, С, избирай твоя вариант". Дори понякога хората малко ни се сърдят, защото ние ги разпитваме, едва ли не като полицаи: "Какво им е ежедневието, имат ли малки деца, ако да - кога се прибират те, има ли кой да ги посрещне, кой чисти в къщата, къде живеете, в колко часа се връщате, ходите ли много на почивки, кога ще имате малки деца, какъв цвят са щорите, в случай че има такива и т. н. Понякога за хората е нерезонно да бъдат питани за такива неща , но пък това ни позволява да им кажем какво би било най-полезно за тях от всички възможни функционалности.


Имахме, например, едно семейство, което имаше деца в 5-6-ти клас, които се връщаха сами от училище. Това беше през 2018-та, когато все още всичко беше нормално като начин на живот. Децата се връщаха по обяд от училище, а родителите им бяха на работа. За тях беше много практично, когато им казахме, че могат да имат вместо обикновена врата - електронна, която да се отваря с пръстов отпечатък. Така може да се спира алармата, а също и да дава информация кой се е прибрал у домаи.

От една страна, децата нямат нужда от ключ, алармата се спира без да трябва да се ползва дистанционно за нея, не е нужно да се помни и код, и т. н. От друга страна, умният дом знае, че детето не може да си пусне телевизора или пък да играе онлайн игри, защото се предполага, че трябва да учи и да върши други задължения. Също така не може да си включи само и фурната, която може, например, неговата майка. В този случай това не би било полезно за една двойка, чиято връзка е на 20 години, например, защото те няма да имат добавена стойност от тези функционалности.


Може ли умният дом да пуска водата, за да напълни ваната и тя да е готова за ползване, когато човек се прибере у дома?

Да, може, правили сме го. Може да напълни ваната и дори да й добави ароматни соли.


Имахме една такава дама в Германия. В нейната ситуация в 7:30 ч. се разтваряха завесите в спалнята, за да влезе светлина и се пускаше някаква музика в банята. След половин час ваната започваше да се пълни на определена температура и ниво, плюс добавка от ароматни соли.


Практически може да се прави всичко, което хрумне на някого. Въпросът е дали има смисъл от него, дали то ще е полезно и на каква цена ще е като финален вариант.


Къде да ви намерят хората, в случай че решат да си закупят такава система?

На уеб сайта ни могат да видят всички наши контакти за обратна връзка.


А лично на Вас могат ли да пишат, да задават въпроси?

Да, разбира се, ще се радвам да отговоря с удоволствие на всички въпроси.


Има ли възможност, при някое от следващите ни интервюта, да ни направите демонстрация?

Да, разбира се. Когато хората видят на практика, че не става дума за нещо сложно, а за система, която буквално всеки би могъл да използва, нейното възприемане става далеч по-лесно.


За финал ще ви провокирам да отправите призив към нашите читатели.

Аз се радвам, че живея и се развивам тук. Не го казвам като патриотичен призив от типа: "Останете в България, гледайте децата в родината си". Напротив - пътувайте по света, вижте какво развитие има там, обменяйте опит и контакти с различни хора и отсявайте само положителното за себе си. Това ще ви позволи да се чувствате навсякъде у дома си, да имате приятели и да виждате стойностното в живота. Положителният пример винаги ще намери начин да натрупа съмишленици, а след това и вие да го го посеете в своята градина.


Ние имаме много хубава страна и зависи само от нас това да си я направим още по-хубава, чиста и подредена.



0 коментара

Подобни публикации

Виж всички

Comments


bottom of page