top of page

Нуждите на един устойчив бизнес - 6 сюжетни линии за всеки цикъл от живота

Днес ще Ви запознаем с третата част от Ген ключовете. Вече познавате Мария и Елица от нашите интервюта и от "Започни млад", където миналия път Ели пое два екипа, единият от които спечели награди. Сега ще Ви запознаем със Зузи от Ген ключовете. Оставям я да се представи сама малко по-подробно.

Здравейте на всички. Много се вълнувам, че днес съм заедно с Вас в това прекрасно, вдъхновяващо и бълбукащо от ентусиазъм пространство, с много интересни и компетентни хора. Аз се казвам Зорница Симиджийска, накратко Зузи, и съм част от Gene Keys Bulgaria - Ген ключове България. Като Ген ключовете са една прекрасна, съвременна мъдрост, която всъщност ни помага да извадим максималния потенциал от себе си в различни сфери от нашия живот - както в личен план, така и в професионален, за да балансираме: личността си, любовния си живот, семейството, работата и най-вече да правим това, което обичаме, и което ни кара да се чувстваме удовлетворени.

Благодаря Ви много за представянето! Нямам търпение вече да говорим по темата за нуждите на един устойчив бизнес по-подробно. В началото искам само да кажа на всички, които ни слушат и четат, че тази тема няма да бъде само теория, а ще има и практика. Извадете си листове или за тези от Вас, които са екосъобразни - пишете в телефоните. Днес ще минем през шест сюжетни линии от ген ключовете, които показват как едно нещо се ражда и как се развива. Те са приложими не само в бизнеса, но и в личния живот, така че ще преплетем и двете, но за всяка една ще трябва да си напишете оценка. Зузи, давам Ви думата!

Преди да започна с първата сюжетна линия, искам само да вметна как се роди идеята да разгърнем тази тема защо тя е важна не само за нас, като личности, за да балансираме нещата, а и когато се занимаваме с бизнес, искаме да започнем да се занимаваме с такъв или пък вече сме го развили и целим той да бъде устойчив.

Така на практика, тези шест архетипни сюжетни линии или нужди ще ни покажат точно от какво има нужда едно нещо. За да можем, когато гледаме, например, бизнеса или личния си живот, или някоя сфера от него, да си дадем сметка не само какво имаме нужда да ни даде животът или бизнесът, ами и какво животът и бизнесът изискват от нас, за да процъфтяват.

Започваме, естествено, с началото. Когато започваме нещо, каквото и да е, то трябва да се превърне от идея в реалност. За целта ни трябват реални действия. Така че първата сюжетна линия, която разглеждаме, е поставянето на основите - така, както се поставят за строеж на къща. Имаме нужда първо от проект за тази къща, а после и от строежа на едни здрави основи, които, каквото и да се случва навън - атмосферни влияния, промени в климата или друго, тази къща да може да издържи и да не се срути. Така че когато преминаваме през тези 6 сюжетни линии, както Ива каза, може да си извадите едно листче и аз ще ви поканя на всяка една от тях, когато преминаваме през тази тема да се запитате - аз това постигнал ли съм го, удоволетворен ли съм от него или не.

Независимо дали става въпрос за личния ви живот или за бизнеса. Поставяте си оценка от 2 до 6. Разглеждайки първата сюжетна линия може да си зададете въпроса - аз чувствам ли се достатъчно сигурен? Чувствам ли се достатъчно стабилен и изградил ли съм стабилни основи, които да могат да издържат, ако нещо неочаквано се случи? Това,което правя, вдъхновява ли ме? Защото, ако ние не се чувстваме вдъхновени да направим нещо, никога няма да можем да го докараме докрай. По някое време или ще ни писне, ще се изморим, ще се откажем или просто някакво друго вдъхновение ще ни отведе в друга посока.

Затова си задайте въпроса - това, което правите, започвате или то вече е в ход, има ли тласъка на вдъхновението? Или както се случва понякога, вдъхновението го е имало в началото, но после е угаснало. Защото вдъхновението трябва да се поддържа. Точно то ни дава силата, когато се появи предизвикателство, нашите основи да не бъдат разклатени. Ако го правите в личен план, запитайте се това, което правите, кара ли ви да се чувствате стабилни и уверени. А ако го правите за вашия бизнес, организация, startup или каквото и да било - задайте си въпроса: какви основи съм положил, те здрави ли са, стабилни ли са, аз вдъхновен ли съм да ги надграждам? Имам ли силата за това?

И после продължавам нататък. След като вече сме създали едни основи - от какво има нужда едно начинание и какво се случва често особено в бизнеса? Ами в бизнеса започват да работят хора. Независимо на какъв етап. След като нещо се е създало ние трябва да привлечем хора към себе си, с които да го правим заедно. Сам човек почти нищо не може да направи.

Втората сюжетна линия ни подсказва колко е важна комуникацията. Често в работата и в бизнеса пренебрегваме комуникацията. Преди, когато се бях насочила към други професии, много често съм срещала, че хората отиват на работа, само за да работят, но вътре взаимоотношенията все едно ги няма. Склонни сме да преглъщаме неща, които по принцип не бихме толерирали, а също и да трупаме едно вътрешно напрежение - да ходим в работна среда, в която има конфликти и заради тях тя да става неблагоприятна. А хората са механизма, с който едно нещо се задвижва.

Ако те не се чувстват добре в работна среда, не общуват добре помежду си и не си сътрудничат - начинанието, рано или късно, отново ще пропадне, или ще се завъртим в един кръговрат да търсим хората, които да се разбират, вместо да създадем средата, която да ги предпоставя да го правят. Това е второто, което трябва да оценим и в личен, и в бизнес план. Дали след като сме поставили здрави основи и го има вдъхновението, което ще привлича хора към нас, за да го осъществяваме заедно, тези хора имат предпоставката да комуникират добре заедно. Защото, ако ние сме управител на фирма или собственик, не зависи само от самите хора да се разбират помежду си. Зависи и от нас да създадем тази среда.

Третата много важна нужда е адаптацията. Често ни се иска да направим нещо, да поставим основите, то да бъде перфектно и да не пипаме нищо повече да не. Обаче ние живеем в променлив свят. Идеята не е да направим нещо статично, което да не мърда. Идеята е да бъдем достатъчно добри, за да се адаптираме към промяната. И това се вижда в обстоятелствата, в които се намираме през последните три години. Може да видите как страдат цели браншове и бизнеси фалират заради новите условия.

Тук идва и момента доколко сме адаптивни към новата среда и новите условия. Да, някои бизнеси пропаднаха, но други успяха да видят ниша и начин да предлагат услугите си онлайн - и по този начин да достигат дори и до по-широка база, точно заради онлайн услугите .

Имаше други, толкова адаптивни хора, които изцяло промениха стратегията си и продължиха стремглаво напред.

Всяка адаптация е покана за разрастване. Но отново е важно да не губим своята същност. Онова, което е заложено в началото, може да придобие много различни форми, но в основата си то носи есенцията, която ще го тласка напред. С тази адаптация просто намираме добрия начин то да се разшири и да се разрасне.

В личен план, например, това много лесно се вижда. Нуждата от разнообразие. Независимо дали става въпрос за едно начинание в живота ни, като цяло, или за някой бизнес, ако в едно начинание няма разнообразие и промяна, то застоява и спира да привлича интерес. В личен план, например, животът може да спре да ви се струва интересен, да ви е струва сив и това много често се случва, защото очакваме разнообразието да дойде отвън, от само себе си, без да осъзнаваме, че то е в нашите ръце.

Ако ние искаме да иновираме нещо в бизнеса си, за да може да живне, да предоставим нещо ново, по-енергично - това също е в наши ръце. И тук има една скрита нуждичка, която е много важна за нашия личен и бизнес живот. С тази адаптация и гъвкавост, всъщност идва и нуждата от забавление. Идва нуждата това, което правим, да ни доставя удоволствие. И тук си задайте въпроса - работата доставя ли ви удоволствие? Това, което правите, доставя ли ви удоволствие? Защото отново това е в наши ръце.

Ако сте собственик на бизнес, да внесете повече разнообразие и забавление също е във ваши ръце. Вие можете да създадете такава среда и да поемете инициативи, които да зарадват екипа ви, да го забавляват. Може да ги пратите на тиймбилдинг. Може да създаде някаква интересна инициатива, която просто да им припомни, че работата не е робски труд, а може да бъде забавление и да бъде приятно, а ако е приятна работата с вас, повече хора ще искат да работят за вас.

Това беше интересна трета и доста обширна точка. А каква е четвърта?

Четвърта точка е много важна, защото е свързана с това какво е отношението ни на практика. Ако сме бизнес - и навън, и навътре, към клиентите и към екипа, ако гледаме личния си живот - разгледаме своите нужди.

Дали се грижим за нашите нужди? Дали имаме едно приятелско и любящо отношение към хората в живота си и в работата? Дали ни е топло, приятно и уютно?Дали можем да разчитаме на тези хора за подкрепа? Това в работната среда може да се види лесно, особено в конкурентната. Един бизнес работи добре, когато всичките му частички работят заедно.

Ако някой в даден момент има предизвикателство, трудно му е, екипът трябва да може да го подкрепи. А ние трябва да се грижим на ежедневна база за нуждите на нашия екип и за нуждите на нашите клиенти. Колко по-топло и приятелско отношение имаме, толкова по-лоялни хора създаваме към нас - и лоялни клиенти, и лоялни хора, които работят заедно с нас. И ключа към това е много прост - нарича се проява на грижа и проява на любов.

Ако обичате хората, с които работите, вие няма да се махнете от там, това ви го гарантирам. Ако клиентите ви обичат - те няма да отидат при друг. И това важи за личния ви живот и за хората около вас.

Ако по някакъв начин се чувствате изолирани от хората или те се чувстват изолирани от вас - оценете какво е отношението ви. Оценете дали го има това приятелско отношение, дали давате грижа, усещате ли нуждите и в същото време задоволявате ли и своите, позволявате ли си да получавате.

Петата важна точка е - ефективността. За да може един бизнес да бъде устойчив, той трябва да е ефективен и да решава някакъв проблем. Тук може да си зададете въпроса това, което правя, какъв проблем решава. Не, за да се бунтувам срещу този проблем, не защото обвинявам някого, че има този проблем, не за да задълбавам и да си прахосваме енергията, буквално да се чудя кой да посоча с пръст и да мрънкам колко е гаден света. Ами, защото това ме насочва просто как мога да направя нещо по-добро по някакъв начин. Да направи живота на хората по-добър - и този бизнес, или този човек, има решение за това, което е готов да даде и имплемемнтира.

А колкото повече хора имат нужда от това решение, толкова повече хора ще бъдат привлечени към това, което правите, за да се възползват от него. Защото не става въпрос за нещо мимолетно. Когато започвате още в самото начало, каквото и да е, погледнете го в дългосрочен план. Погледнете във времевата рамка и се замислете докъде искате да стигне. Ако е нещо, което бързо ще си постигне целите, значи бързо може да се осъществи, съответно и бързо да угасне. Но, ако е нещо, което има нужда от усилия и труд, и е по-глобално - ще има нужда от време. И обикновено това са нещата, които стават големи - тези с големите и по-глобалните решения. Но също и как се справяте и с малките “проблеми” по пътя. Моят съвет тук е да оцените как се справяте с проблемите и прилагането на решенията им, защото всеки бизнес има такива. Дали не прахосвате енергията си в това да мрънкате, да се ядосвате, да търсите виновници или фокусирате ефективната си енергия върху това - как аз мога да реша този проблем?! Ако не можете, тогава потърсете компетентен човек, който може, защото така се усвоява ефективността на енергията. И в същото време си отговорете и на въпроса с какво са привлечени хората към вас .

Вече сме на ниво развитие, предполагам, защото в началото бяхме по-скоро на ниво основи?

Точно така. Може да се каже, че нещата се преплитат. Докато в стъпка 1, 2 и 3 създавахме основите, средата и така нататък , в 4, 5 и 6 вече са проблемите, усъвършенстването, връзката между хората, създаването на мостове. Тук вече се развиваме, вече устойчиво започваме да се разширяваме, така да се каже. И ако основите ни обаче, отдолу не са здрави, колкото повече се разширяваме, толкова повече ще натежават и накрая ще рухнат. Тези основи трябва да могат да държат, каквото и да се случва отгоре.

Колкото и да са големи амбициите ни, това отдолу не трябва да се разклаща. Говоря за вдъхновението, за идеята кой откъде и как е започнал да прави това, за стабилността, че каквото и да се случи, дори и да ме разклати, или не, аз/ние мога или можем да се справим.. В средата, в която работим, комуникацията е важна, за да няма напрежение и, разбира се, да не забравяме удоволствието от това, което правим, адаптацията и гъвкавостта.

Това означава ли, че шестата сюжетна линия е свързана с амбициите ?

Да, много правилно се насочваш. Виж как вече ги следваш логично. Всъщност, шестата линия е свързана с амбициите, но и с идеалите. За да има петата какво да усъвършенства, тя трябва да знае към какво се стреми. И в шестата линия е нужно да имаме визия за мечтата си, която винаги да ни дърпа напред и да ни тласка да не се отказваме.

Да вземем за пример нашата визия в Ген ключовете - ние вярваме, че всеки човек крие необятен потенциал в себе си и може да бъде изключително щастлив с всичко, което прави, и има силите да се справя с абсолютно всичко.

Нашата визия е, че един ден всички хора ще бъдат такива; че няма да хабим енергия да се караме помежду си, да се конкурираме и така нататък. Напротив, всеки ще прави това, което иска и в което е добър, и ще намери своето място, където да пасне. Всеки, според нас, има потенциала да го направи. Ние сме тук просто да предоставим инструментите за това. Който се чувства привлечен, да ги вземе, но това не е от днес за утре.

Това е нещо много дългосрочно и ще позволи на вашето начинание, на това, което правите, да остави своя отпечатък. То може да не е цел, която ще постигнете веднага. Може дори да бъде вашето наследство след това, но ще бъде нещо, което ще продължи да работи по идеала, амбицията и визията, които сте му заложили. Докато има нужда от това нещо, то ще продължава да върви напред, стига да не забравяте, че в основата му седи този идеал, който трябва да бъде по-голям от вас самите.

Защото, ако той е само за вас, ще си остане само за вас. Ако си говорим за нещо такова, което включва и други хора и е толкова голямо - то има нужда от съюзници, то трябва да привлича хора, които също да го искат и да работят в тази посока, за да може да остане много след това. Можем да видим много такива примери в бизнес света и в организациите. И такива, които нямат този идеал .Например, това, което ми идва, са петролните компании, защото те ще умрат. Аз това го знам със сигурност. Може да е много напред в бъдещето, но когато този ресурс се изчерпва и свърши, те също приключват. И да, те могат да задоволяват в момента една много силна човешка нужда за пътуване, за придвижване, за отопляване и така нататък, но в един момент нуждата остава, но ресурса се изчерпва. Тя вече не се задоволява природосъобразно и с възобновяем ресурс и затова ще изчезне, което може да стане в близките 100 години дори, но е ясно, че ще се случи. И ще се появи някой иновативен, каквито появи вече виждаме, който ще намери природосъобразен начин и ще задоволява тази нужда.

Много е вдъхновяващо! Аз, между другото, си написах оценки. Радвам се, че клонят към положителни, но сега си задавам въпроса - какво да правя с тези оценки? Имате ли обучения за това или консултация, защото, в крайна сметка, всички сме индивидуални?

Нека първо започнем с това, че поставихме едно прекрасно начало като си направихме този анализ. Най-важното е, че точно в този момент се усещаме по някакъв начин на тези различни етапи, и това, естествено, ни влияе. Съответно, ако сме адресирали - в личния си живот, или в професионалния, че вдъхновението, например, ни куца, или комуникацията в личния живот, бизнес средата е напрягаща, или пък си даваме сметка, че не се забавляваме достатъчно, или че не се чувстваме достатъчно обгрижени, само даваме, а не получаваме нищо - това е чудесна първа стъпка, защото с нея сме открили, че искаме да направим нещо по-добро и сега остава въпросът: “Как?”

Личният ни хологенетичен профил е една много индивидуална и лична карта, която ни показва точно какво правим в 11 сфери от живота си - много лично и много конкретно. Съответно, ако не се чувствате достатъчно стабилни и сигурни, в профила може да се види какво ви дава вътрешна стабилност и какво предизвикателство може да преодолеете и как.

Ако комуникацията в момента не ви е силната страна, има търкания в семейството или с партньора, или в работата - в профила отново има сфери, които говорят точно за това. За всичките тези важни шест основни елемента, ако някой иска да разбере повече за себе си, за предизвикателствата, които може да адресира, за личността си, взаимоотношенията, благополучието. Той винаги може да си запише лична консултация, която или да бъде по профила, или да бъде тема по избор, която в момента най-силно го вълнува.

А възможно ли е бизнеса да има хологенетичен профил? Да бъде корпоративно приложимо или е само в личен план?

Да, може. Ние си имаме профил, ние сме си направили наш хологенетичен профил и той е изключително ценен да се види - как, като индивидуални личности, сме създали нашата организация и с какво сме допринесли,, за да може тя да излъчва определено качество. И в същото време, когато си внесем предизвикателствата, виждаме и какви предизвикателства има в самия бизнес, за които корпоративните обучения могат да бъдат нещо много ценно именно, за да се подобри работната среда, за да има малко повече разнообразие по интересен и иновативен начин и разбира се да се видят кои са силните страни и какви решения можем да приложим на практика за някои от тези предизвикателства.

Ние вече направихме такива обучения, даже с вас и с Мария Цветкова - за конфликтите в един екип, което беше изключително полезно. Идеята е, че когато един бизнес има предизвикателство, то обикновено е свързано или със средата, в която се работи, която може да се подобри с хората, които работят вътре, или с леко забравяне на основните неща, които е нужно да си припомним и да видим как можем да приложим, като например какво е било важно, когато сме го създавали.

При нас красивото е, че ние не работим с правила по книга. Подходът е много личен. Ако вие и вашата бизнес организация имате интерес да разнообразите малко нещата, или да се насочите към някое предизвикателство, което може да се подобри - ние сме отворени за предварителна среща, безплатна, естествено, за да дискутираме какво ви е вдъхновило да се свържете с нас и оттам да видим и как можем да ви бъдем полезни.

Между другото, като става въпрос за обученията, свързани с конфликтите в работата, имаме изключително добра обратна връзка от последното обучение, свързано с решаването на конфликти. Съвсем скоро ни предстои и второ, на същата тема, след което със сигурност също ще споделим впечатления. За мен беше също много полезно и интересно, че не само работите върху конфликтите в екипа, а и върху основите,развитието и амбициите, което е много важно. Благодаря Ви много за информацията, която споделихте! За финал искам да Ви поканя да отправите едно послание към аудиторията.

Ами посланието ми към Вас е :

Първо - бъдете уверени в себе си и потърсете накъде ви води Вашето вдъхновение.

Второ - бъдете отворени за общуването. Не бягайте, когато срещу себе си срещнете различен човек, с различно мнение. Той просто е различен и не Ви отхвърля, не Ви застрашава. Отваряйте се за комуникация.

Трето - забавлявайте се и потърсете това, което ви зарежда и обичате да правите. И бъдете малко по-гъвкави към поканите за промяна от живота ви, защото той Ви кани непрекъснато. Всичко се променя много бързо.

Четвърто - не забравяйте нуждите. Не забравяйте да се грижите и за себе си, и за хората около себе си, за хората, с които работите, и за Вашите клиенти. Те го оценяват високо! Грижата е много подценяван, но изключително силен елемент в това, което правите.

Пето - фокусирайте енергията си, за да намирате решения и да ги прилагате, вместо да обвинявате кой какви грешки е направил.

Шесто - свържете с този дългосрочен идеал - какво може да се подобри и да стане по-добро не само за вас, а за всички замесени.

Това е моето послание към Вас. Не става бързо, но е удовлетворителен процес, който може да донесе много плодове в дългосрочен план и на ежедневна база.

Благодаря Ви много! Завладяхте ни всички със своята приветливост, с всички мили и емоционални думи. А следващия път, на 13-ти май, ще Ви видим в една малко по-различна светлина, тъй като ще бъдете жури на "Започни млад". Нямам търпение да Ви видя и в нея. Благодаря Ви още веднъж и до скоро!



0 коментара

Подобни публикации

Виж всички

Kommentare


bottom of page