top of page

От идея до реалност: Как Мария Михова променя детското забавление с Edutain Attractions

В модерния свят на дигитални забавления традиционните КАТЕРУШКИ са изгубили вниманието на децата и младите. Мария Михова, основателка на Edutain Attractions, цели да промени това. С иновативен подход, комбиниращ забавление, активност и обучение в едно, както и дългогодишен опит в ентъртейнмънт индустрията, Мария създава не просто КАТЕРУШКИ, а пространства на знанието и развитието.


Тази статия разкрива пътя на една майка и предприемач, превърнала своята страст и визия за по-добро бъдеще за децата в успешен бизнес модел, който предизвиква младите умове да мислят, да се движат и да се учат чрез игра. Прочетете за първите стъпки на компанията, за предизвикателствата и уроците по пътя, и за това как Edutain Attractions се превръща в еталон за качествено детско забавление с добавена стойност.


Мария, какво Ви вдъхнови да създадете Edutain Attractions и каква е Вашата лична история зад кариерата Ви като предприемач?


Това, което ме вдъхнови на първо място, бяха моите деца. Към този момент голямото ми момче е на 8, а малкото на 5. 


С първото дете и с първите Лего игри си дадох сметка, че би било чудесно да има играчки, които да съчетават следните елементи: 

  • да са достатъчно стабилни като конструкция, за да се превръщат в катерушки за маймунджурлъци

  • и в същото време децата да могат да учат нещо от тази катерушка – съоръжение с послание за децата :) 


Това бе зародишът на Edutain Attractions като тогава концепцията все още не беше съвсем ясна. 


Освен това по онова време аз вече работех в сферата на Ентъртейнмънт бизнеса като търговец във фирма, която изработва и строи атракциони по целия свят. Този опит ме доведе до извода, че начина, по който целият свят се забавлява (говоря основно за развитата част от планетата), е чрез пасивно забавление - хората се возят на влакче на ужасите и се „забавляват“. Возят се и на всякакви други подобни съоръжения, които или са страшни, или просто не разбираш изобщо какво се случва, но би трябвало да е забавно. 


Тук се избистри и първата концепция за бизнеса, която обхваща няколко елемента. Забавления с активности се срещат от време на време, но никъде няма комбинация от трите елемента: 


  • Забавление

  • Активност

  • Знание/Мисъл/Обучение


Така се роди първият вариант на Edutain Attractions, който да успява да имплементира и трите ключови пера в забавлението, насочено към деца. 



Искрено вярвам, че децата са най-важната част от тази планета и нашият фокус към тях трябва да бъде с посока не към консуматорски начин на живот, а към живот, имплементиращ разум, мисъл, логика и всичките качества, които биха били необходими на едно ново, прекрасно, изпълнено с ентусиазъм поколение, което ще изведе планетата на друго ниво. Нашето наследство, което да бъде най-добрата възможна версия на себе си. 


Какви бяха първите стъпки и с какво се сблъскахте по пътя на създаването на Вашата компания?


След второто майчинство се втурнах да се занимавам с този бизнес - малко наивно си мислех, че нещата са лесни и бързи :). Вероятно като всеки предприемач, който е стартирал нещо, каквото и да е то. 


Първата стъпка беше да се сформира екип, необходим за дейността, а именно: 


  • Инженер

  • Продуктов мениджър

  • Дизайнер

  • Креативен директор, който да изготви първите концепции


Създадохме сайт и стартирахме дейността. Това е и най-важната част от един бизнес - да се започне!


След като адаптирахме стратегията с по-реалистични параметри, подходящи за местното ниво, ние създадохме концепция за атракции, които са подходящи за България и са приемливи за пазара като ценови диапазон. 


Адаптирахме идеите така, че да бъдат подходящи за хотели, ресторанти, общински площадки, частни къщи или затворени комплекси.


Оказа, че България тепърва се развива в тази насока. Хотелският туризъм, насочен към семейства с деца, е доста печеливша стратегия, а наличните модели като площадки са твърде неатрактивни и скучни.


Има ли лични интереси и хобита, които са Ви вдъхновили за създаването на някои от атракциите в Edutain Attractions?


Вдъхновението идва основно от децата, но и от въпроса, който винаги съм си задавала: “Какво мога да подобря в света около мен, така че да направя този свят по-добър”. Всеки има възможност да направи нещо по този въпрос и дори и най-малкото подобрение е стъпка напред. 



Каква роля играят Вашето образование и професионален опит в развитието на Вашата компания?


Идеята за този бизнес ми хрумна от фирмата, в която работех. 


По образование съм бакалавър по Социология от Софийския университет с немски и английски език, нещо, което няма нищо общо с дейността ми, но моята представа за образование се промени коренно в последните 15 години. 


1-во: Образованието е нещо, което продължава през целия ни живот.


2-ро: Ако знаех с какво ще се занимавам по-късно в живота си, щях да запиша друга специалност, например тази, в която бях приета от първия път в Химико-техническия университет. Но пък сега имам възможност да запиша всякакви курсове, с които да доразвия професионалното си портфолио. 


3-то: Ролята на предприемача е да обединява специалистите, така че да се създаде един краен продукт, а не да бъде тесен специалист в една сфера. Илон Мъск не е знаел как да построи ракета, но е намерил най-добрите специалисти, за да може това да стане реалност. 


4-то: Какви качества съм развила по пътя: 

  • креативност, с която се отличаваме от всички други фирми за площадки. Ние даваме различно и уникално решение за всеки клиент;

  • Безкрайна любознателност и естествено желание да раздробя всяка тема, която касае бизнеса, а и не само, до най-малките частици - най-доброто качество, което можех да развия за себе си.


С какви партньорства или колаборации се гордеете най-много в рамките на Вашата дейност и как допринасят те за успеха на Edutain Attractions?


Сформирането на екип от инженер, продуктов мениджър и дизайнер е най-ценното в нашата фирма. Освен, че имаме оригинални и различни идеи, които имат много добра възвръщаемост от бизнес гледна точка, ние можем да ги изпълним качествено и прецизно. 


Контактите, които съм успяла да изградя, ми дават възможност да развивам бизнеса си, като изграждам нови проекти, което е най-ценно за моя бизнес, но също така и като трупам опит във взаимоотношенията и прилагам различни подходи към клиентите.


Какви са най-ценните уроци, които сте научили като предприемач и основател на Edutain Attractions?


  • Постоянство и консистентност;

  • Креативност;

  • Мобилност и адаптивност при разговори с клиенти и при изпълнение на проекти;

  • Прецизността като елемент при изпълнението;

  • Внимание към детайла - пестенето от материали или от фирми като подизпълнители винаги води до лоши изпълнения и грешни решения;

  • Грешните решения са, за съжаление, най-ценните уроци. 

0 коментара

Comments


bottom of page