“Просто няма как да целиш печалба на всяка цена и това да е дългосрочен фундамент за изграждане на бизнес.”- Станимир Стоилов
Идеята за Технологично се роди преди около 10 години. SBS Trading е идея от три компании, като всяка една се занимават поотделно с асемблиране/реновиране, ремонт и интеграция на компютърна техника. Разделихме бизнесите по този начин, за да могат нашите партньори на българския и европейския пазар да получат портфолио и гама от услуги и стоки, от които да изберат точно това, от което имат нужда. В началото и при създаването на Технологично, нямаше нищо по-различно от тривиалния начин на мислене на един човек. Видяхме ниша, в която има определена нужда на клиента. Към дадения момент, нито една компания не отговаряше на тази нужда и си казахме “защо не, нека го направим”. А какъв е пътят, през който минахме? Доста дълъг. Като първа стъпка създадохме компания с основна дейност внос на втора употреба части за компютри. Бързо осъзнахме, че това е пазар, който е почти без конкуренция, но е и сравнително ограничен. Това ни даде свобода да стъпим на европейския пазар като брокери и от там започнахме да градим по-големи партньорства, свързани с HP, Dell, Lenovo и други по-големи компании. Тръгнахме от идеята да сме в помощ на клиента и това е и нашият път и до ден днешен. Когато реално предлагаш решение за активен проблем на пазара се поражда истински дългосрочен успех.
Личния ми път в технологичния свят
Аз съм собственик и управител на компанията и като такъв се наложи на всяка една от стъпките на израстване да се уча в движение. Опитът ми е 25+ годишен. Стартирах в немска IT компания, която дистрибутира hardware. Видях какви са стъпките и начина, по който структурирано и контролирано може да се случват процесите. Но пък и видях как пазарът отговаря на такъв вид процеси. След това продължих работата си в българска компания за около 10-15 години. Там видях другата страна на нещата и реших, че отговорът на това, което търси клиента е нещо по средата. Златната среда се намира между процеса и гъвкавостта. И по този начин се научихме да предаваме ценността на това, което правим.
Впоследствие завърших две висше образования свързани с автоматика, автоматизация на производствени процеси, информатика, информационна управляваща техника, роботика, изкуствен интелект, и всички такива интересни, модерни неща.
Занимавам се с компютри от много години и като хоби и като бизнес. Това е моята страст и лично съм печелил няколко турнира по овърклокинг (overclocking), имам и няколко награди свързани с асемблиране на компютри и за най-бързо такова. Овърклокинг е да успееш да накараш компютър да работи на по-високи честоти, напрежения, така че ако си си си купил примерно нещо по-евтино, то да работи като друго, което е по-скъпо. И така от нещо, което правех от личен интерес се превърна в успешен бизнес.
Как успявам да предам своите знания на своя екип?
Според мен е важен правилния подбор още в началото. Тоест ако хората с които работите и екипите, които създавате са любознателни, основният движещ интерес е наистина любовта към техниката и емпатията към хората, които я използват. Много е важно да разбереш многослойната потребност на хората от своя екип, от която да решиш от какво всеки се нуждае, за да се развие допълнително. Единственото, което е нужно е да предоставиш достатъчно добър снимков материал, някакви атестации и обучителни записи.
В нашия екип, ние реално учим през цялото време и създаваме обучителния ни процес вътре в компанията, заедно с правилата, с процесите и с принципите, които съблюдаваме и наистина изповядваме етиката на това, което правим. Нещата идват до голяма степен от само себе си. Има съвсем малка частица контрол.
Как се справям с текучеството на персонал?
Няколко са нещата, които използваме. Преди да споделя, бих искал да кажа, че не обичам думата служители, защото това не е правилната дума, която определя нашия вид отношения. Аз поддържам едно партньорство с партньорите, съответно нашите колеги. Нашите партньори, виждат повече от работно място при нас, тъй като имат, първо, голямата свобода да учат и да се развиват. Те имат възможността да работят в млад екип и в компания, която толерира нови знания. Ние се стремим към това всяка година да е по-добра версия на предишната. И това ясно се вижда от хората и се цени.
И знаете ли, в един момент, когато се завърти колелото, образно казано, и когато, например, влезе човек, който не изповядва тези ценности, нещата се случват по естествен път. Ако този нов човек не намира съмишленици на процесите, които не са свързани с работа, той самият разбира, че не е това място, в което може да продължи житейския си и професионален път. До голяма степен, грижейки се за екипите и за средата, всъщност ние определяме какви ще са хората вътре в нея. Това се случва съвсем натурално.
Цялото интервю със Станимир Стоилов може да гледате тук:
Какво продължава да ме движи напред?
Това, което ме кара сутрин да ставам с усмивка и да отивам на работа, е любовта към това, което правя. Всъщност, аз споменах една дума преди няколко минути – емпатия. Ако имаш разбирането, че помагаш и наистина си в услуга на хората и това, което предлагаш е наистина win-win-win сделка, мисля, че няма как да не си щастлив от това, което правиш.
Това, което ме кара да продължавам напред, да упорствам и постоянно да съм в крак с новите технологии, да чета, да гледам и да се развивам, е наистина, защото живия с интерес към това. Просто няма как да целиш печалба на всяка цена и това да е дългосрочен фундамент за изграждане на бизнес.
Какъв е моя съвет към читателите?
Скоро четох една много интересна книга, в която през цялото време в нея беше заложен мотива “Ще упорствам докато успея”. Давайки си няколко равносметки през годините, осъзнах, че колкото и да са били различни обстоятелствата, пазарите, хората, клиентите, доставчиците, всъщност упорствайки в една посока, в която виждаш потенциал и поприще за развитие, няма начин да не успееш. Постоянството е нещо, което хората виждат и припознават в един добър партньор за в бъдеще. И по този начин реално, колкото по-дълго сме на пазара, колкото повече упорстваме, за да успеем, получаваме толкова по-смислени и адекватни клиенти за това, което правим.
Comments