top of page

Дизайнът на вашето пътуване


Здравейте! Днешният ни гост е Ваня Овчарова, която ми е много приятно да Ви представя в следващите редове. Преди това обаче, ще я помоля да разкаже сама малко повече за себе си, както и за своя бранд.



Здравейте! Като човек, който е собственик на не чак толкова голяма фирма, съм незаменима, защото всичко, което правя, е от душа и от сърце. Затова мога да кажа спокойно, че фирмата е мое отражение.


На 57 години съм, омъжена, с две деца. Семейството е моята подкрепа. Дори дъщеря ми продължава увлечението ми по туризъм. Както гласи старата българска традиция, когато една професия се предава от баща на син или от майка на дъщеря, всички тайни от първото поколение, ги усвоява второто, а после ги умножава. Това е и моето виждане за нещата в развитието на бизнеса.


Преди 25 години, когато започнах да развивам фирмата, тя мина през много перипетии, възходи и падения. Утвърди се марката Елфи Турс, която е за по-масов туризъм. Времето, когато ние се запознахме и момента, в който започна Ковид кризата, ми дойдоха много и различни виждания за туризма. За това той да бъде по-камерен и по-личен. Тогава създадохме и фирмата "Райдо Тур", която купи марката "Елфи Турс". Създадохме и още една марка – "Моята СПА почивка".


Ковид пандемията много ускори мисленето ми за неща, които преди или нямах време за направя, или не ми достигаше смелост. Но ето, че дойде и това време и сега представям фирмата "Райдо Тур", която е собственик на марките "Елфи Турс", "Моята СПА почивка" и самата марка "Райдо", която е насочена повече към индивидуалния турист и неговите очаквания.


Какво всъщност означава туризъм? И какво означава почивка?


Туризъм по определение в учебниците значи придвижване на хора с някаква цел. Туризмът като отрасъл за България съществува още след великия 9-ти септември, а в другите страни започва и от времената, когато Томас Кук, който е измислил ваучерната система – плащаш някъде и с един документ можеш да се настаниш на много далечно място.


Повечето хора гледат на туризма като на възможност за екскурзия. Такова беше схващането и от времето на поколението на моите родители. След като отиваш някъде, то е с някаква цел и това се случва обикновено, за да научиш нещо.


Туризмът търпи развитие в последните 20 години, поне по мои наблюдения и разсъждения. Смея да кажа дори, че и аз имам своя принос в това развитие със своя голям и дългосрочен опит.


За туризма напоследък се говори и най-вече като за почивка, тъй като хората го възприемат като начин да избягат от натовареното си ежедневие, а дори и като разнообразие от действителността, която, по един или друг начин, се е превърнала за някои хора в еднообразие и рутина.


Какво точно влагате, когато говорите за почивка? Неминуемо появата на нов продукт, който е по-камерен, е следствие на някаква ментална нагласа, от определен начин на осмисляне. И съответно, по-обширното обяснение на думата почивка, което със сигурност надхвърля смисъла на да отидеш някъде, за да избягаш от ежедневието.


Няма как това, което влагам, да не е свързано, по един или друг начин, с развитието на обществото. Ако преди 200 години за работника идеята за почивка е изглеждала и е била невъзможна, то в момента почивката е стандарт – ако човек не може да си я позволи, значи нещо му липсва. Почивката днес еначин на живот и се смята за нещо, толкова необходимо, колкото това да имаш кола, или да ходиш на ресторант.


Ако трябва да отговоря лично за себе си - аз съм от тези, които се чудят защо хората ходят на почивка, но не защото това е лошо, а тъй като работата ми е толкова интересна, че нямам нужда да си почивам от нея. По-скоро приемам почивката като друг вид работа, която ми доставя разнообразие, затова и се старая моите продукти да бъдат именно такива.


Не мисля и почти нямам такива клиенти, които са толкова уморени, че да искат да заминат някъде, където да съберат нови физически сили. По-скоро те са душевно и мисловно уморени и искат да сменят едно натоварване с друго и това е моята идея.


Не разбирам хората, които цял ден не правят нищо, дори не мога да си го представя. Ако се пак са такъв тип, то тогава би било интересно каква точно е мисловната им нагласа, какво в нея поощрява подобно поведение и защо не помислят в друга посока. За мен това е отмората е смяна на една мисъл с друга - и особено, ако мисълта, която променям, е неприятна, след това чувството с приятнат е просто чудесно.


Как се получава това в почивката като продукт? Първо отиваш на много различно място, важното е да не си си у дома и да не виждаш хората, с които си свикнал всеки ден. Друго важно е там, където отиваш, да е място с красива атмосфера, за да можеш истински да си починеш. Затова се старая и да предлагам изключително качествени неща.


Човек е така устроен, че за малко пари иска много неща и обикновено след това съжалява. Аз се старая да няма толкова много, но в крайна сметка на човек да му хареса. Това е нещо скъпо. Човек първо трябва да реши какво е ценно за него, да си го плати и тогава удовлетворението е по-голямо.



Какво означава туроператор?


Тур оператор е професия, която все още масово хората не разбират като специфика. Това е човек, който се грижи за туриста така, че той да се чувства добре, комфортгно и да му е интересно. Самата идея, че някой друг има грижата за твоя комфорт, а ти си освободен от това да мислиш кое как да се случи, е вид релакс. Точно това е ключовия момент и при мен - да се погрижа за някого и да направя така, че да си изкара много хубаво.


Мотото на "Райдо Тур" е “The luxury travel designer”. Тук много се възхищавам на хората, които се занимават с това да направят пространството около нас красиво. Това наистина много ме вдъхнови! Аз мога сама да си обзаведа жилището, но когато имам под ръка опитен специалист, доказал се през годините, който е направил стотици хубави домове, няма как да не му се довериш. Същото се случва и с тур оператора.


За 25 години повече от 10 000 човека и техните съдби са минали през мен и знам на всеки един какво му се е случило - дали е било добро или лошо.


В ерата на интернета и дигиталното пространство, се получиха две хубави неща - вече всеки може да направи всичко, защото има много информация. Лошото обаче е, че понякога информацията се оказва непроверена. Например - всички стаи изглеждат огромни на снимките, басейните към хотелите - също, а в действителност това не винаги е така.


Всички дестинации, на които изпращате туристи, ли сте посетили лично?


Да, във всички страни, в които предлагаме екскурзии. Някой от моя екип е бил или съм изпратила някой специален човек, на когото съм платила пътните разходи, или пък местен, за да отиде да види какво се случва. Имам местен партньор, на когото мога да разчитам безусловно. А имам, също така, и своето виждане за дестинацията – за кого е подходяща, как би се чувствал човека и т.н..



Да се върнем към дизайнера. Това, че всеки може сам да си обзаведе стаята, да си купи мебели, не означава, че ще му се получи нещо хубаво като краен вариант. Ето защо е добре някой да поеме тази отговорност със своите професионални качества и да се заеме с това. Можеш да си вземеш сам хотел, билет, да си направиш сам цялото пътуване, местни хора да те чакат, но ако разчиташ на мен за това, аз ще направя така, хем да ти е интересно, хем да е съобразено с бюджета ти.


Една част от хората пътуват по бизнес, тоест те не пътуват за удоволствие. Ние обслужваме и такива туристи, като се стараем нещата да бъдат максимално удобни и лесни, за да могат хората да си свършат работата.


Дори за тези хора предлагам нещо повече, например, когато срещите са в определен ден и приключват в 15:00 ч, вечерта да има интересна програма - концерт и заведение. Но, все пак, признавам си, че отморяващите пътувания са ми по на сърце, защото при тях се усеща повече елемента ми на творчество.


Човек не отива по света, за да изследва как готвят някъде, а за да види как се отнасят хората към храната, защо я приготвят по този начин. Така разбират повече за местността, за народа, който живее на тази територия, дори не толкова и за самите забележителности.


Човек може да види и по телевизията много детайлно информация за определен исторически или архитектурен обект, но когато лично отиде до него, ще има много по- комплексно преживяване – хем вижда, хем чува, хем вдишва от въздух. Нито един филм или снимка, които могат да бъдат видени в една приказна дестинация, не могат да поднест аромат, начина, по който духа вятъра. Ти чуваш, че там е горещо, но не знаеш точно колко.


Усещането е съвсем различно. Например в джунглата, където съм била, не е никак чудесно да разтваряш с ръце растенията, докато си проправяш път, защото вероятността някое от тях да те одраска, е голяма, тъй като растенията така са устроени, че събират вода, съответно са много твърди.


Също така не можеш да легнеш на земята, както на обикновена поляна от тези, които познаваме у нас, защото там няма такава трева. Изобщо се получава един голям културен шок, за който е добре да има предварително кой да те подготви и на кого да разчиташ.


Давам още един пример - с дъщеря ми. Тя отива в Кения, защото там е сафари и всичко изглежда много интересно и екзотично. Обаждам й се по телефона и я питам как е, а тя ми отговаря: "Странно", в същото време аз очаквах да опише някакво вълшебно място. Питам я: “Защо ти е толкова странно?” , а тя казва: “Мамо, всички са черни.” Това е шок, когато не си свикнал да го виждаш и понякога ти дори не си подготвен за своята собствена реакция.



За финал на нашия разговор – отправете един призив към нашите читатели.


Във връзка с всичко, което се случи през последните години, призовавам хората да имат по-голяма търпимост към собствените си недостатъци, защото ние винаги отразяваме нашите недостатъци, виждаме ги в хората и ужасно ни дразнят. А когато си мислим, че нямаме недостатъци, хората просто спират да ни дразнят. Ето това е можето пожелание, защото то дава възможност да си много щастлив.



Подобни публикации

Виж всички
bottom of page