top of page

Една успешна история от България с Александър Ангелов

Защо служителите напускат?

Днес Ви срещаме за втори път с Александър Ангелов от Alexander Electric, за да си поговорим по една тема, актуална за всеки собственик на бизнес - текучеството на персонал.

Много от собствениците на компании често се оплакват, че трудно намират качествена работна ръка, а Александър не само има голям екип, но и работи дълги години с него.


- Александър благодарим Ви, че приехте поканата да обсъдим тази тема. За нас е изключително приятно!

- Здравейте. Благодаря и аз за поканата.


- Започваме директно с въпросите. Защо повечето собственици на бизнес имат трудности с намирането на персонал?

- Предвид икономическата ситуация в момента не само в България, а и в целия свят, това е нормално. Факторите за това са няколко. Но тези, които влияят най-силно в нашата сфера, са свързани основно с три неща.

Първо, пазара на труда, който имаме в България, не е достатъчно конкурентен - с други думи, квалифицираните хора са малко, а тези, които са добри, заминават в чужбина за по-висока заплата. Това е проблем на цялата държава, а не само в нашия сектор.


Вторият проблем е, че продължаваме да не произвеждаме конкурентни кадри от училищата и от университетите.


Третият проблем е, че младите хора, които завършват училище и университет са с много големи претенции, които в повечето случай не отговарят на техните качества и знания. Следователно, те имат нереална представа за пазара на труда и непрекъснато сменят работата си. Този процес през последната година започна да тежи не само на нашия бранш, а във всички сфери.


- Като споменахте за този проблем, който е мащабен и в цяла България, според Вас какво би могло да бъде решението, за да се справим с излизането на качествените кадри извън България?

- Това е дълга тема. Трябва да има конкретна държавна политика в това отношение. За момента такава няма. Ние дори правителство нямаме за последните две години. Това е проблем за бизнеса, защото не се знае колко време ще продължи тази несигурност в политиката. Постоянните промени и нестабилността се отразяват на пазара, включително и на енергийния пазар, който страда от неяснотата в управлението.


За кадрите, според мен трябва да има установена държавна политика, в която да успяваме да задържаме хората в България. Бизнеса е нужно да увеличи своята конкурентоспособност и заплащането на служителите, което също не е на нивото, на което трябва да бъде.



- Споменахте за подготовката на качествени кадри още от училище. Имате ли практиката да поемате разходите за обучение на ученици или на студенти, които впоследствие да работят при Вас?


- Alexander Electric в това отношение е доста гъвкава компания. Още от самото й начало съм предлагал стажове на децата на мои познати. За съжаление повечето хора имат желание на думи, но не и на действия. В случай, че се явят на работа много бързо се отказват или в повечето случаи просто не идват.


Опитвал съм да предлагаме и платен стажв училищата, но отново ситуацията е подобна. Децата искат само да вземат бележка за стаж, но да не идват на работа. Това обезмисля целия стаж и идеята за практическо обучение.


В момента имаме два подписани договора с международни компании, които ни изпращат чуждестранни студенти или ученици, които са завършили. Те идват по програма подобна на Еразъм в нашата компания. Ако трябва да се направи сравнение с българските служители, половината предлагат по-високо качество на работа и са по мотивирани.

- Може ли да се твърди, че работата във Вашия бранш е по-трудна или по-тежка, и може ли това да е причината за тези трудности?


- Не, защото в нашия бизнес, строителството е основния бранш, а електроинсталациите са най-леката част. При нас работят първо най-квалифицираните хора в областта на строителството, второ е най-леката физическа работа. Има голяма част умствена дейност, а не е просто хамалогия. Основният проблем е, че липсват кадри, не е толкова бранша, нито самата работа. Работа не е тежка. Ние изпълняваме много на брои услуги и това я прави разнообразна и интересна. В никакъв случай тежка.


- Коя е Вашата тайна на успеха, която сте прилагали през годините, за да намерите и задържите вашия екип?


- Тайна все още нямам, за съжаление. Вероятно отстрани изглежда, че екипът, който имам е лесно да се задържи, но в действителност не е така. Ние също имаме трудности при задържането на кадрите си. Задържането на един служител е свързано с компромиси и от двете страни. Аз винаги се стремя да постъпвам справедливо, винаги съм гледал и другата гледна точка. Може би, това е и причината да успявам да задържам служителите си.




Това, с което можем да се похвалим е, че при нас работят хора от много години. Вече имаме изградени традиции във фирмата и усилено работим за по-добър Employer Branding. Процесът е труден, но се опитваме по всякакъв начин да даваме това, от което хората имат нужда, за да могат да останат при нас, да се развиват и да бъдат доволни.


- Това означава ли, че предлагате добри социални пакети?


- Преди известно време бях поел политика за осигуряване на допълнителни социални пакети - карти за фитнес, купони за храна, допълнително здравно осигуряване, но това не се прие с голям ентусиазъм. Служителите предпочитат паричната равностойност на тези придобивки. Надявам се в бъдеще нагласите да се променят.


- Според вас защо някои служители напускат компаниите, в които работят и отварят конкурентни фирми?


- Това е интересна и дълга тема. В нашия бранш е много разпространено. Причина за това е и политиката на държавата в това отношение, защото се допускат много хора в бранша да работят без осигуровки, без фирми, без квалификация, без групи, без никакви сертификати, като ИСО и Строителна камера. Няма установен орган, който да упражнява контрол. Инспекцията по труда, работи предимно по сигнали, а не работи на общо основание, освен това самата инспекция не е компетентна да проверява квалификация и качество на услугата, а само документи. Това я прави доста неефективна.


Това е първият проблем, а вторият е, че живеем в страна с неограничени възможности и те знаят, че сравнително лесно могат да си платят и да не се занимават "с глупости", а изрядните фирми, като нашата, трябва да са перфектни в документацията, безопасността и лоялността към клиентите.


В крайна сметка такъв е бранша и се борим спрямо условията. Хората в строителството често напускат, за съжаление, подведени от това, че когато напуснат, ще изкарват повече пари. Може би година или две им отнема да разберат, че не е точно така. Смятат, че като станеш шеф, вече всичко си зависи от теб и можеш да не работиш и нищо да не правиш, което също не е така - това е един мит, който просто витае в атмосферата.


Другото нещо, което много ги подвежда, е това, че ще могат да правят бизнес, само че те не са подготвени и в повечето случаи или остават сами, или ако направят някаква бригада, тя е от двама-трима. Но това според мен не е правилно. Бизнесът е нещо устойчиво, което помага за развитието не само на тях, а и на колегите около тях. В повечето случаи те не само не са икономически подготвени да правят бизнес, а и целта им е друга. Нямат намерение да изградят нещо устоичиво, а само да изкарват повече пари. Това не ни прави нито по-конкурентни, нито по-устоичиви като бранш, а точно обратното.



Отделят се от фирмите в които работят, правят опит да ползват клиентите й, правят нещо временно и докато натрупат знанията, уменията и инструментите, които им трябват, те вече са затворили. В най-добрия случай си остават сами, и работят за себе си, без фирми до края на живота си, което нито ги развива, нито допринася за икономиката, под каквато и да било форма. В крайна сметка аз не съм човек, който може да регулира пазара, но пък съм от хората, които страдат от това, че той не е регулиран.

- Случвало ли се е до момента да допуснете някого, който си е тръгнал от компанията и е разбрал, че всъщност не е по-лесно, да се върне при Вас? Има ли такива случаи?


- Засега такъв случай няма. Аз съм им казвал на момчетата, че има някои хора, които много харесвам, които много уважавам и ценя, и смятам за много добри служители, но ако напуснат няма да мога да ги върна. Проблемът е, че ако допусна подобно нещо, означава да предам доверието на останалите хора, които работят в компанията и те да си кажат "ами аз винаги мога да тръгна, да отида някъде, да пробвам и ако не е хубаво ще се върна, нали ще звънна на Сашо и той ще ме вземе". Това не е правилния подход и не искам да бъде така.

- Добре, всички знаем, че текучеството на персонал може да навреди на бизнеса, но има ли случаи, в които самото текучество е полезно за бизнеса?


- Текучеството е полезно, когато е в нормални граници и това, което е установено и за икономиката, е, че безработица от порядъка на 8-10% е полезна за самата икономика, защото малко или много кара хората да са будни докато са на работното си място, защото знаят, че могат да бъдат заменени.

Сега, в случая, когато няма безработица, те са спокойни и знаят, че и да бъдат уволнени, след два-три дни ще си намерят работа някъде другаде, което е проблем и за работодателите, и за икономиката. Текучество, от гледна точка на контрол и на стягане на редиците, е полезно.


- За финал на нашия разговор, какво е посланието Ви към работодателите, които страдат от такъв тип проблеми, а и към служителите?


- Към служителите посланието ми е преди да вземат решение, да го обмислят добре, защото много от тях се подлъгват от това, че някъде им обещават повече пари или те самите смятат, че като напуснат ще изкарват много пари, и ще станат милионери - няма да е така. Да помислят добре преди да направят крачка, защото след това и за тях е трудно, а и за нас е трудно.


Политиката в нашата компания е да не връщаме на работа служители, които са напуснали. За това съвета ми е да помислят добре преди да вземат подобно решение и най-вече да говорят с ръководителите.


Имал съм ситуация, в която напуска човек заради някаква незначителна причина. Служител, който е прекарал някъде 7-8 или 10 години, но никога не е споделял, че нещо му липсва. Винаги е добре да се говори с работодателя и в крайна сметка това е човекът, който може да реши даден проблем, това е човекът, който ви е давал прехрана в продължение на доста време и му дължите поне един разговор, за да може, ако иска да направи нещо, за да ви задържи, да му дадете този шанс.


В обобщение към служителите съветите ми са два: да помислят добре преди подобна крачка и да поговорят с работодателя, за да му дадат шанс, ако може да ги задържи. Относно работодателите съвета ми е един - спокойно и това ще мине!


- Благодарим Ви много, че обсъдихме тази тема. За нас и за аудиторията със сигурност бе изключително интересно и полезно. Пожелаваме Ви успехи и до нови срещи!


Подобни публикации

Виж всички
bottom of page