Списание "Бългаски предприемач"

31 окт 20204 мин.

В дните на "Черните петъци"

Актуализирано: 5 мар 2022

В дните на "Черните петъци" нека не забравяме, че за всяка покупа заплащаме с жизнената си енергия - Ресурс, изхабяващ се с годините. Затова преди да сложите нещо в количката се запитайте: - Имам ли реална нужда от този продукт? - С какво помага той за моето развитие, баланс и усъвършенстване? Купувайте рационално, не емоционално!

Защо точно петък? Важно е да знаете и някои факти.

,,Black friday’’ - традицията произхожда в САЩ и до момента е най-популярна там, но е разпространена и в целия свят. Продажбите започват в деня след Деня на благодарността, който се чества на четвъртия четвъртък на ноември в САЩ. Първият петък след Деня на благодарността стана неофициален старт на продажбите в средата на 20-те години. Черният петък има своите плюсове и минуси. Зависи как гледа всеки на него. За някои това е тип ,,American Horror Story’’, но в дневен слънчев вариант. Или не толкова слънчев, все пак голям процент са в магазините или продължават да чакат в коридорите. Да не забравяме, че палатките дни преди black friday, са запазена марка за много американци.

Последният ден на продажбите сега обикновено се нарича „Кибер понеделник“, тъй като в САЩ на този ден са определени особено големи отстъпки за оборудване. Продажбите обаче не продължават непременно само 4 дни - много продавачи започват да търгуват с отстъпки в четвъртък и продължават да търгуват през цялата седмица. Някои ще кажат: ,,И какво толкова, големи отстъпки…’’. Да, точно така. Големи, до 90%. Разбира се, тази отстъпка не важи за някои продукти.

Разчитайки точно на намаленията, клиентите са заели стартови места на входа на магазините, дори часове преди да са отворени. Между другото, много магазини в САЩ се отварят в 4-5 часа сутринта на този ден, а някои дори малко след полунощ. Новинарските емисии са изпълнение със задължителни новини този ден: ,,Тълпите нахлуват в магазините, разбиват врати и помитат всичко по пътя си, купувачите грабват стоките, които харесват един от друг; хората измитат всичко от рафтове в колички и кошници безразборно.

И как заблуждават? Всеизвестният начин е първо да повишат цената на продаваните продукти, след това да се изчисли отстъпка от новата завишена цена. Това действие не е заблуда, а е позволение на продавачите да напишат крайното ,,намаление 70%’’.

Така, купувачът, чиито ноздри вече треперят от вълнение, вижда такава привлекателна картина и се възползва от нея.

Много компании дават отстъпки за налични артикули в склад, към които интерес липсва. Така продавачите освобождават заето със стока пространство, която не може да се продаде на обявената цена. Най-честата подобна разпродажба е тази на дрехи от предишни колекции и сезони, които стоят в склада години. Много рядко ,,нормалните стоки’’ имат някакви осезаеми отстъпки и то в ограничено количество. Струва си да се знае, че маржът от продажбата например на домакински уреди на не толкова известни марки (например китайски производители) може да достигне стотици проценти. Следователно търговската мрежа може да зададе почти всяка цена за такъв продукт и в същото време да не губи нищо, а, напротив, да печели.

Много от служителите, които не работят в магазини, са пуснати в почивка от работодателите си, тъй като Черният петък пада между Деня на благодарността и уикенда. Това е много важен ден за търговците и повечето магазини имат ограничени във времето отстъпки през целия ден.

Разбира се, черният петък вече се е променил. Докато хората масово се бутат сред тълпи, интернет гъмжи от продажби, които растат рязко със секунди.

Много често купувачите могат да намерят едни и същи предложения в магазина и в мрежата.

Влизането на опашката в зори в Черния петък има своите предимства. Когато толкова много търговци предлагат еднакви отстъпки в един и същи ден, много се открояват с безплатни. Те възнаграждават първите наредили се с ограничени отстъпки във времето или количеството на най-търсените продукти, но и привличат клиенти в определен магазин. Например доста клиенти получават ваучери за онлайн продажби на концертни билети на стойност от 50 до 100 долара отстъпка. И все пак продавачите са тези, които печелят най-много на този ден, защото масово хората са на мнението: „Докато купувам тиган за баба, ще взема няколко шала за мама и този телефон за мен... или защо не още няколко блузи?“

Печалбата не винаги определя успеха на дадена сделка. Понякога оборотът на стоки е важен - компания, която купува повече продукти от доставчик, получава бонус. Тук се допуска, че ефектът на тълпата насърчава хората да правят ненужни покупки. Магията на високите проценти действа. А ние, потребителите, като омагьосани, използваме рядката възможност да купуваме дори ненужни неща - в крайна сметка това е „почти за нищо“ или ,,все някога ще го използваме’’ И тези продавачи, които печелят, благодарение на продажби на остарели стоки пак са в плюс. Но отново е същата ,,магия’’, която действа - в къщите ни се появяват нови безсмислени покупки.

Има реални отстъпки за качествени стоки - разбира се. Когато за магазина е важно да продаде остатъци или да актуализира асортимента. Или опцията, когато магазините работят върху репутацията си и не получават директни парични облаги от промоции с висок профил. Например Aliexpress. Това е пазар, който дава достъп до своята „витрина“ за малки магазини. Този достъп зависи от рейтинга на самия продавач, а рейтингът зависи от броя на продажбите. И затова много търговци определят нерентабилни цени в наши дни, увеличавайки рейтинга си - те работят за бъдещето.

Една положителна статистика за самите продавачи е, че вероятността по време на черния петък да купите нещо с отстъпка от поне 10% или повече, е равна на 1 на 4.


 

    1