Списание "Бългаски предприемач"

31 окт 20205 мин.

Имотният пазар - устойчив на вируси за съжаление на всички, които чакаха новата имотна криза

Актуализирано: 5 мар 2022

Бизнес сградите пустеят, след като за пореден път масово се предпочита хоум-офисът, при условие, че нарастват заболелите от коронавирус през последните седмици. Фирми фалират, защото не могат да адаптират бизнесите си към новата реалност. Собственици на имоти, станали такива чрез кредит, а понякога дори комбинация от потребителски и ипотечен заем, са все по-притеснени.

Всичко това предполага спад в цените на имотите, но имотният пазар отчита точно обратното. Експерти, наблюдаващи пазара, отбелязват, че той се противопоставя успешно на последиците от пандемията, но докога?

Отмина ли коронакризата или предстои?

На 13 март у нас беше въведено извънредно положение за спиране на разпространението на коронавируса, което първоначално замрази имотния пазар в големите градове и в цялата страна. От големите градове у нас най-значително свиване на сделките с имоти през март е регистрирано във Велико Търново – над 31% спрямо март 2019 г. В София спадът на продажбите на имоти е с 24,5% за март. Вписаните сделки с имоти в столицата регистрираха спад и през първото тримесечие от 6,3%, като сделките за периода достигнаха най-ниското си ниво от три години насам. В Пловдив през март се отчита спад с почти 30%. През първите три месеца в Пловдив е регистриран най-голям спад на имотни сделки сред големите градове у нас от почти 10%. Варна изненада експертите, като единствена сред големите градове в страната постигна ръст на имотните сделки през първото тримесечие, а броят им достигна най-високото си ниво за периода от финансовата криза през 2008 г. насам. Само през март обаче те са намалели с 23,8% - спад, задади който много хора започнаха да „вадят тигана“ преди да са „уловили рибата“.
 
Шокът на имотния пазар в следствие на пандемията не се задържа, толкова дълго, колкото очакваха (и дори се надяваха) някои хора. В края на май броят на продажбите започна отново да нараства.

Имотният пазар се съживи, но липсата на туристи удари пазара на краткосрочните наеми.

Най-сериозно негативно влияние вирусът оказа върху краткосрочните наеми, смятат брокери, но дори те ще се възстановят ако действат умно и променят предлагането според новото търсене.

„Усеща се малък спад на наемите, най-вече в централната градска част на София. Това се дължи най-вече на факта, че доста имоти, които бяха обявени за краткосрочно отдаване под наем, останаха празни за 2-3 месеца. Техните собственици искат да ги запълнят и ги извадиха на пазара на дългосрочните наеми”, обясни в предаването „Плюс-минус. Коментарът след новините” Александър Бочев, заместник-председател на Национално сдружение „Недвижими имоти”.

Друга причина е, че много големи градове са и средище на студенти, които заради Ковид-19 преминаха към онлайн обучение. С последните мерки, затварящи вратите на много университети, собствениците на имоти по големите градове са песимистично настроени.

Така стоят нещата и при наемите на индустриални имоти и складове. "През март, април и началото на май при наемите на складове се наблюдаваше почти 90% спад. Активни откъм търсене останаха само складовите площи до 250 кв. м. за складове за бързо оборотни стоки, логистични и куриерски фирми. Производствените площи отчетоха много сериозен спад, почти останаха извън търсенето на пазара“, коментира Атанас Ласков управител на Индустриални имоти – Пловдив, член на БГСКЛАД.
 

Банките стимулират имотния пазар с ниски лихви.

Експертите са категорични, че банките са ключов партньор на имотния пазар, а ниските им лихви провокират повече хора да решат да придобият собствено жилище.

От Пощенска банка също потвърдиха, че март-април интересът към банкови ипотечните кредити е намалял, но в периода юли-септември търсенето на банкови инструменти за финансиране се е възстановило и дори повишило. "Клиентите, които са планирали да купят имот, които не очакват в близко бъдеще доходите им да се променят, ще направят тази стъпка“, обясни Даниела Иванова, началник отдел "Ключови партньорства и пейрол бизнес“ в Пощенска банка.

Как изглежда купувача във времената на световна пандемия?

Данните от Пощенска банка показват, че хората, които възнамеряват да закупят собствен дом са млади, с високи доходи, които търсят жилище около 80 кв.м.

"Новите активни групи на пазара на недвижими имоти са физически лица и фирми със сериозни спестявания, които искат да се възползват от ситуацията – това е нормален процес. Друга нова група са българи, които се върнаха от чужбина, и те също закупуват имоти или дават под наем", каза пред БНР Добромир Ганев, председател на Национално сдружение "Недвижими имоти".

Наблюдава се и повишаване на търсенето на имоти, които да са функционални при евентуалното ново затваряне на офиси и обществени сгради. Апартаменти, които имат повече пространство за „хоум-офис“ са много предпочитани, защото хората нямат желание да работят от кухненската маса. Къщи около големите градове с широк двор, на който могат да стоят децата и кучетата са също предпочитани, защото при евентуалното затваряне на училищата децата завладяват „хоум-офиса“ и това вреди на работата. Ваканционният имот винаги се е разглеждал като възможна добра инвестиция и през 2020 година тази нагласа у потребителите се засили още повече. Генерално хората търсят имоти, които да могат да внесат баланс между работа и дом, защото дори и нещата да се възстановят, на всички ни е ясно, че веднъж щом се докоснем до дигитализацията не можем да избягаме от нея и регулярните видео разговори вече са част от реалността ни.

Купувачите на имоти смятат, че инвестирането в недвижимо имущество ще „заключи“ парите им в нещо сигурно, защото имотният пазар дори да падне, все някога ще се възстанови.
 

Ще има ли спад в цените и кога е най-подходящият момент за купуване на имот?

Традиционно имотите повреме на криза са едно от последните неща, които претърпяват голям спад. Първо падат цените на луксозните стоки, като бижута и лъскави коли, защото кому е нужно това повреме на криза? После шокът удря бизнеса, а бизнесът е един жив организъм, управляван от хора, които пък имат собственост за продажба. Дребният бизнес получава най-големият удар, а човекът изтеглил късата клечка и поставен в позиция, която е неприятна, но и неизбежна – продава.
 

 
Та, кризата отнема време да стигне с пълна сила до имотите.

Много анализатори на пазара твърдят, че той тепърва ще понесе най-големият си удар.
 
На продавачите – успех, на купувачите – търпение.

Мисията на Фондация в обществена полза “Започни Млад” с ЕИК 206624841 е да насърчава и развива предприемаческата среда и талант в България чрез създаване и поддържане на общности за споделяне на опит и знания. Ние предоставяме структурирана образователна и практична информация, която да подобри осведомеността и уменията на предприемачите, така че те да могат да вземат информирани решения и да подсигурят устойчив и целесъобразен растеж. С цел финансова независимост и устойчивост, освен образователните ни общественополезни дейности, ние предлагаме и обучителни услуги и продукти, както и реклама на подбрани партньори, което да допринася за изпълнението на мисията ни. Всички приходи от стопанската дейност на фондацията отиват за развитие на общественополезните и имат за цел тяхното развитие. Повече за фондацията може да видите на нашата “За нас” страница.

    0