Списание "Бългаски предприемач"

23 фев 20215 мин.

Истината за недвижимите имоти в България по време на кризата

Актуализирано: 5 мар 2022

Настоящата публикация не е спонсориран пост. Тя е част от партньорството между Фондация “Започни Млад” и АДРЕС с цел развитие на мисията на фондацията.

Представяме ви Гергана Тенекеджиева. Изпълнителен директор на АДРЕС Недвижими имоти. Навлиза в бизнеса с недвижими имоти през 2006 г. в родния си Бургас, след като завършва мениджмънт в Икономическия университет във Варна. През 2010 г. поема кантора Север в АДРЕС, а от 2014 г. е назначена за Регионален мениджър за гр. Бургас. Преминала е през всяка позиция в оперативния бизнес на компанията преди да заеме водещата управленска функция.

1. Как ви се отрази КОВИД 19?

С обявяването на извънредното положение се наложи да направим бърза адаптация спрямо новите условия за работа. Отлагани във времето промени и процеси, бяха изпълнени за кратки срокове във форсмажорни обстоятелства. За щастие жилищният пазар не е бе сред сериозно засегнатите сектори, а напротив. Неяснотата около икономическата картина подтикна голяма част от хората да използват спестяванията си за покупка на имот – инвестиция, доказана във времето, като най-сигурен и изгоден начин за съхранение на средствата.

2. Всички говореха, че цените на имотите ще паднат, а това не се случи. Защо, според вас?

Устойчивостта на жилищния пазар по време на и след COVID кризата не предполага резки движения в цените на имотите. Няма и фактори, които до доведат до понижаване на цените. В момента търсенето е активно, като превес все още имат купувачите. Съществена роля за това имат банките с активната си кредитна политика. Рекордно ниските лихви подтикват много от хората, имащи реална жилищна нужда, да пристъпят към покупка. А сделките на имотния пазар не са само с кредит – все повече хора избират инвестицията в имот пред банковия депозит заради ниските лихви. Данните на БНБ показват, че въпреки COVID, спестяванията на българите в периода февруари – ноември 2020 г. са се увеличили с 3.2 млрд. лв.

3. Съдействате ли на вашите клиенти, които са под наем, да изискват гратисен период по време на кризата?

При първия локдаун консултирахме наемодателите при необходимост да коригират временно наемите си, за да запазят дългосрочните си наематели както в жилища, така и в бизнес сгради. Немалко от тях предоговориха условията за периода на извънредното положение. Тези, които не съумяха да предложат гъвкавост, изгубиха наемателите си, но това бяха по-скоро единични случаи. При втория локдаун подобни запитвания са по-скоро рядкост, но продължаваме при необходимост да даваме експертни съвети и на двете страни.

4. Ако станем ваш клиент можем ли да разчитаме на вас за съдействие с надеждни нотариус и адвокат за сключване на сделката ако ние не разполагаме с такива?

АДРЕС разполага със собствен правен отдел с 5 квалифицирани в имотните сделки юристи, които проверятват всички документи, изготвят юридическо становище и съдействат при необходимост от изваждане на допълнителни документи. Като компания с над 25-годишна история, АДРЕС работи заедно с най-добрите нотариуси. Изградили сме доверие с най-добрите специалисти за по-качествено обслужване.

5. Брокерският комисион от продавача ли идва или от купувача на имота?

Брокерския комисион се поделя от двете страни и се дължи за извършеното посредничество. Ако всяка от страните по сделката е представена от свой брокер, то естествено купувачът и продавачът заплащат на този, който ги обслужва.

6. Успяхте ли да дигитализирате вашата дейност? Правите ли онлайн огледи?

В месеците на извънредно положение се наложи бързо да съобразим работата си с изискванията за социална дистанция. В началото клиентите с голям ентусиазъм гледаха видеа с представяне на имотите онлайн, но в момента, в който върнахме огледите на живо, желанието им да стоят пред компютъра, вместо да се разходят из жилището, изчезна.

Покупката на жилище продължава да бъде силно емоционален момент, който изисква задължително жив контакт и лично посещение на място. Ако при инвестиционните сделки, превес имат потенциалът и ликвидността на имота, то при тези за собствено ползване личното усещане е водещо. Изключвам случаите, при които клиентите са силно ограничени във възможностите си спрямо бюджета или локацията.

Купувачите избират с разум – претегляйки съотношението цена-качество, но силен фактор за крайното решение има и самото усещане за имота. Разчитат на собственото си възприятие и липсата на живия контакт би отказала повечето хората да пристъпят къп покупка, когато става дума за лично ползване. А делът на тези покупки надвишава 75%.

Прави впечатление, че клиентите отделят повече време в предварително проучване и разглеждане на оферти. Стремят се да бъдат максимално информирани преди да се свържат с консултант за конкретно жилище. В този смисъл платформите за търсене на недвижими имоти дават възможност на купувачите да се ориентират в пазарната обстановка.

7. Каква е формулата на успеха, която Ви държи толкова години като лидер на имотния пазар в България? Може би в обучението на вашите брокери?

Благодарение на дългогодишния ни опит и познание за пазара успяваме да се адаптираме бързо към промените. Поведениeто на всички участници се изменя и ние се стремим винаги да бъдем крачка напред, за да отговорим на потребностите на клиентите. Новите условия на пазара бяха едновременно предизвикателство, но и възможност за нас да се отличим за пореден път като лидер на пазара. Ведно с непрекъснаните обученията на нашите консултанти, инвестирахме много усилия и в дигитализация на услугите. Вярвам, че тези два фактора имат съществена роля за успеха на всяка компания.

8. Вашите брокери са най-модерни в България що се отнася до иновации.

Повечето от тях са дигитализирали своите визитни картички. Смятате ли, че на тази нагласа се дължи и техния успех?

Във всеки бизнес стремежът да бъдеш в крак с технологиите и да следиш новостите се отплаща с по-добра връзка с клиентите, изграждане на доверие и умение да разбираш нуждите им. В жилищния сектор промяната в демографския профил на купувачите и продавачите изисква от консултантите да познават интересите на различните типове клиенти и да възприемат техния модел на общуване.

АДРЕС Недвижими имоти е най-голямата българска агенция за недвижими имоти в България. От създаването си през 1993 г., агенцията постоянно разширява дейността си и днес предлага професионални услуги в най-голямата мрежа офиси на територията на цялата страна, в които работят над 500 професионално обучени консултанти. В шест поредни години АДРЕС е отличена с международното признание Superbrands в сектора на жилищните имоти. През 2020 г. компанията представя изцяло обновения си сайт address.bg с нови функционалности и още по-лесно търсене.

АДРЕС е част от Realto Group. Групата обединява агентски и консултантски компании с над 25 годишен опит в сферата на недвижимите имоти. Дружествата в групата генерират най-голям обем от сделки с имоти на българския пазар и развиват най-голямата мрежа от консултанти в сектора.

Мисията на Фондация в обществена полза “Започни Млад” с ЕИК 206624841 е да насърчава и развива предприемаческата среда и талант в България чрез създаване и поддържане на общности за споделяне на опит и знания. Ние предоставяме структурирана образователна и практична информация, която да подобри осведомеността и уменията на предприемачите, така че те да могат да вземат информирани решения и да подсигурят устойчив и целесъобразен растеж. С цел финансова независимост и устойчивост, освен образователните ни общественополезни дейности, ние предлагаме и обучителни услуги и продукти, както и реклама на подбрани партньори, което да допринася за изпълнението на мисията ни. Всички приходи от стопанската дейност на фондацията отиват за развитие на общественополезните и имат за цел тяхното развитие. Повече за фондацията може да видите на нашата “За нас” страница.

    6