Стойне Василев

1 май 20206 мин.

Как да запазим бизнеса и парите си по време на криза

Актуализирано: 5 мар 2022

На забавен кадър се вижда как стадо динозаври извръщат главите си по посока на огромно огнено кълбо, което лети към Земята. След секунди то се удря в близката планина със силата на милион атомни бомби. Ударната вълна помита всичко и накрая остава само пепел и тишина…

Това почувстваха собствениците на доста малки и средни бизнеси в средата на март, когато беше обявено извънредно положение в България и общественият живот спря. Коронавирусът беше като метеорит, който засегна икономиките на почти всички страни по света, а последиците от ограничителните мерки ще се отразяват на фирмите от много браншове през следващите поне няколко години.

Какво може да направим като предприемачи, за да оцелеем финансово и да излезем по-силни от настоящата криза? Сигурно и ти си задаваш този въпрос. В тази статия ще ти споделя няколко неща, които аз направих и може да са ти полезни, за да запазиш твоя бизнес и твоите пари.

Да погледнем истината в очите

За нито един предприемач не е приятно да гледа бизнеса си затворен или с намален капацитет, да има голям отлив на клиенти, да се освобождават служители, да се харчат от спестяванията или да се търсят заеми, за да се плати наемът или вноската по кредита. В такава ситуация едно от най-полезните неща е да погледнем истината в очите и да чуем какво ни говорят цифрите.
 
Питър Дракър е казал: „ако не можеш да измерваш една дейност, то не може и да я управляваш“. В настоящата ситуация правилното отчитане на финансовите резултати на една фирма е ключово и може да направи разликата между оцеляването и фалита.
 
Цялата финансова картина за нашия бизнес може да видим в Отчета ни за приходите и разходите (помоли твоя счетоводител да ти изготви един за 2020 година). Не бързай да казваш: „Какъв отчет, какви 5 лева?!? Приходите са ми намалели драстично и едвам издържам“. Дори да е така, важно е да знаеш с колко точно са намалели приходите, има ли изменение в разходите и каква е чистата печалба (ако има такава), след като дръпнеш чертата.
 
Какво виждаш в отчета? Какви са резултатите, спрямо миналата година или първите месеци на тази? Наистина ли спадът е толкова голям или не чак толкова?
 

2. Да направим план за бъдещето

Представи си, че си в стая и тя започва да се наводнява. Няма да чакаш водата да стигне до тавана, за да действаш, нали? В момента тя е до кръста ти и все още имаш време да помислиш как може да се измъкнеш от ситуацията. Именно планирането на бъдещето е следващата ключова стъпка във времена на несигурност.
 
А то крие доста неизвестни и е добре да сме подготвени за него. Една от любимите ми библейски истории е за Йосиф, който бил повикан от фараона на Египет, за да разтълкува един негов сън за седем тлъсти крави, които биват изядени от седем мършави. Младият Йосиф му казал, че се задават седем плодородни и богати години, които ще бъдат последвани от седем гладни и препоръчал на фараона да образува държавен фонд от зърно, в който да се заделя по една пета част от годишната реколта. Пророчеството се сбъдва и Египет преминава сравнително леко през тази криза.
 
Имам доста приятели и познати със собствен бизнес, които изкарват добри пари от него, но харчат цялата си печалба до стотинка, а често взимат потребителски кредити за техника, някое подобрение вкъщи или за почивка. Години наред им повтарях да заделят малко средства за бъдещето. Глас в пустиня. От девет кладенеца вода ми носеха, за да ми докажат, че „няма страшно“, „когато му дойде времето, ще го мисля“ и други подобни оправдания. Е, времето дойде.
 
В случай, че нямаме, все още не е късно да направим един такъв „Авариен фонд“, с който да посрещнем непредвидени разходи. Най-подходящото време за това е било преди 5 години, но ако не сме го направили, следващият най-подходящ период е СЕГА. Няма някакви твърдо установени правила за размера на този фонд, но е добре да покрива фиксираните разходи на фирмата за поне 3 месеца.
 
Следващото нещо, което може да направим е да застраховаме имуществото на фирмата. Не е нормално един бизнес да има активи за десетки (или дори стотици) хиляди лева и те да не са защитени финансово при природни бедствия или злоумишлени действия от хора. Да не забравяме, че ние самите сме най-ценният актив на нашия бизнес и е добре да осигурим нашето здраве и възможността ни да работим и да изкарваме пари.
 

3. ReStart

Колкото и да гледаме цифрите, какъвто и план за бъдещето да сме направили, ако не последват действия от наша страна, нищо няма да се промени. От състояние „Ще изчакам да видя какво ще стане“ трябва да преминем на „ReStart“ за бизнеса. Както при операционните системи това действие оправя голяма част от натрупаните проблеми, така и при нашата дейност може да оптимизираме много неща, които сме смятали за даденост и „винаги така сме ги правили“.
 
Да започнем от приходите на бизнеса. Може да ги увеличим само по два начина – или да продаваме по-голямо количество, или да увеличим цените (а може да ползваме и комбинация от двете). Знам какво си мислиш: „Как ще продам повече или по-скъпо?!? Хората нямат пари и винаги търсят най-евтиното!“. А дали е така? А ти хората с най-ниски доходи ли таргетираш? Не, нали?
 
Колкото до самите цени, те са само едни цифри. Най-важното нещо за всеки купувач е каква стойност ще получи. Ако тя е по-висока от цената, имаме сделка. Ако е обратното, човекът отива при конкуренцията. И така, „ключът от бараката“ е да повишим стойността на нашите продукти, а това ще ни позволи да вдигнем и цените.
 
Имам още една добра новина за теб – ако качеството и характеристиките на това, което продаваш, определят 50% от неговата стойност за клиента, то останалите 50% се падат на представянето на продукта и как той се възприема от купувача.


 
След приходите идват и разходите (няма как да минем без тях). Положителното от сегашната криза е, че ще имаш възможност да предоговориш голяма част от цените на стоките и услугите, които купуваш. Ако това не е възможно, може да помислиш за тяхното оптимизиране чрез смяна на доставчик, куриер, мобилен оператор и т.н. Сега е моментът да видиш каква стойност ти носи всеки един разход. Ако тя е по-висока от цената, която заплащаш, всичко е наред, но ако стойността е по-малка от парите, които даваш, време е за промяна.
 
Може и клише да е, но кризата дава много възможности и неслучайно голям брой от най-успешните компании в света са стартирали в тежки времена за икономиката. Причината е проста. Когато бизнес цикълът достигне най-ниската си точка, много от активите се обезценяват и всеки предприемач може да ги купи или наеме на добра цена.
 
При високо ниво на безработица и намаляване на заплатите в много сектори, пазарът на труда се променя и вече работодателите определят условията, а не служителите. Години наред се говореше за недостиг на кадри, но сега има излишък и много предприемачи ще си намерят добри служители на по-ниски възнаграждения от преди кризата.
 
Спадът в икономиката ще доведе и до намаляване на цените на имоти, машини, съоръжения, превозни средства и техника за бизнеса. Има значение дали ще купиш една машина за сладолед за 18,000 лева или за 12,000 лева, нали? (не знам защо се сетих за този пример). Да не забравяме и че сегашната криза доведе до освобождаването на много търговски и производствени помещения, които могат да се наемат на доста по-ниски цени, отколкото преди два месеца.
 
За финал
 
По време на криза трябва да се вземат трудни решения. Като предприемач, трябва да решиш дали да се откажеш от битката и твоят бизнес да изчезне, както се е случило с динозаврите преди 65 милиона години, или да оцелееш (като малките бозайници) и да продължаваш да се развиваш, заедно с твоята компания.
 
Ако избереш втория вариант, може да разчиташ на моята подкрепа. Като финансист знам, че инвестициите в знания са с най-голяма възвращаемост и ако ги приложиш правилно, те ще направят разликата между успеха и провала.
 
За твоите лични финанси и инвестиции имам специално предложение. Това е книгата ми „Умни пари“, която е най-продаваната бизнес книга у нас за 2018 и 2019 г. (по данни на издателите в България). Срещу 16 лева ще получиш моя над 25-годишен опит във финансите и икономиката, като книгата е практически наръчник, написан на ясен и разбираем език за ситуацията у нас, а не за някоя западна страна.

Мисията на Фондация в обществена полза “Започни Млад” с ЕИК 206624841 е да насърчава и развива предприемаческата среда и талант в България чрез създаване и поддържане на общности за споделяне на опит и знания. Ние предоставяме структурирана образователна и практична информация, която да подобри осведомеността и уменията на предприемачите, така че те да могат да вземат информирани решения и да подсигурят устойчив и целесъобразен растеж. С цел финансова независимост и устойчивост, освен образователните ни общественополезни дейности, ние предлагаме и обучителни услуги и продукти, както и реклама на подбрани партньори, което да допринася за изпълнението на мисията ни. Всички приходи от стопанската дейност на фондацията отиват за развитие на общественополезните и имат за цел тяхното развитие. Повече за фондацията може да видите на нашата “За нас” страница.
 

 

    0