top of page

Бизнесът като жив организъм

Преди повече от 30 години, в развитието на демокрацията и пазарните отношения, решихме да създадем свой собствен бизнес. В самото началото нямаше яснота, липсваше ни опит и знание за това как да управляваме компанията. Но с годините се учихме – учихме за пазарната икономика, за принципите на пазарната динамика и за пазарните отношения.

С усилията на нашите партньори и екипа в компанията, успяхме да изградим успешен бизнес. Резултатите бяха впечатляващи и поставиха компанията ни сред най-добрите в сектора. Този успех ме накара да разбера, че трябва да предадем натрупания опит и да създадем стабилен екип, който да управлява бизнеса.


На първо място осъзнах, че не можем да разрастваме компанията, ако всички решения и задачи се изпълняват през мен. Времето е нещо, над което не можем да имаме контрол. Дори и да работиш 24 часа, ако решиш да свършиш всичко, ще ти трябват 25. Времето ограничаваше нашия растеж. Бях наясно, че е нужно да създадем екип от компетентни и амбициозни хора. И разбрах, че за да се развива компанията, собственикът трябва да излезе от този, както ние го наричаме в Business Doctors, капан на собственика.


Това се случва, защото когато се създаде един бизнес, той се създава винаги от човек, който има някакви умения или знания, които се опитва да реализира. Тези умения и знания постепенно се превръщат в бизнес тогава, когато към този, който умее нещо, се добавя поне още един човек. Тогава започва изграждането на екип. И тогава, колкото по-бързо собственикът на бизнеса, осъзнае, че трябва да предаде своите знания, толкова по-бързо и по-добре ще се случи това. Нужно е собственикът да създава условия за развитието на бизнеса. А в последствие бизнесът да се развива вече от екипа. Това успяхме да направим в компанията, която ръководих. Преструктурирахме я така, че тя да се развива без моето пряко участие в оперативното управление. С новия наложен оперативен процес, вече реализиран от професионален екип, станах по-голям оптимист за бъдещето.


business doctors logo

Нашият път обаче беше изпълнен с предизвикателства, особено когато търсихме такъв тип консултантска помощ за малките и средни компании. Открихме, че такава помощ е трудно достъпна.

Тогава стигнах до заключението, че бих могъл да съм полезен в тази посока и за други собственици. Това, което бях натрупал като опит и знания, би могло да бъде предадено и на други хора. Именно така се стигна до създаването на този нов проект. Целта ни беше да изграждаме основите за оказване на помощ на собствениците на малки и средни компании, за да могат те да растат и да се развиват. А растежът става само тогава, когато собственикът започне да управлява своята компания, т.е. да заработи върху бизнеса си, а не в бизнеса си.

Идеята ни беше базирана на това, че преди всичко, собствениците трябва да променят своята роля от работник във фирмата си, към управител на нея. Това беше ключът към постигане на развитие. Виждахме собственици, които все още бяха сериозно обвързани в оперативната работа, което влошаваше перспективите на фирмата. Растежът и развитието на компанията стават възможни, само когато собственикът се превърне в стратег и управленец, а не просто един от работниците.

С тази цел започнахме да помагаме на собствениците да се освободят от ежедневните операции и да се фокусират върху бизнес стратегията. Това даде нов импулс на компаниите, с които работихме. Пътят беше труден, но резултатите не закъсняха. Стремим се да помогнем на още повече собственици да изградят успешни и устойчиви бизнеси.

Задачата ни винаги е да променим установения модел, в който собствениците биват заложници на оперативната работа. С тях споделям опита и знанията си, за да ги подкрепя и за да може те да станат управители на своите бизнеси. Нашата мисия продължава да бъде обвързана с насърчаването на развитието и растежа на малките и средни компании, защото вярваме, че когато собствениците умеят да работят върху бизнеса си, истинският успех на компанията става възможен.


От методологията на Business Doctors, създадена в Англия и развиваща се в страни като България, разкрихме значимостта на поставяне на цели и визия за постигане на успех. Дори когато тези цели изглеждат трудно достижими, ако вярваме в тях и работим упорито, аз вярвам, че можем да ги постигнем. Една от компаниите, с които работихме, успя да постигне растеж на приходите от 20% само за 3 месеца, което беше смела цел, но създадохме подходящите условия, за да я постигнем. Вярата в целите и фокусирането на компанията в бъдещето бяха ключови за успеха. За нас успехът не е проблем, а възможност за по-добра, устойчива и конкурентоспособна бизнес среда.


Цялото интервю може да гледате на този линк:



Наскоро участвах в среща с колегите от Business Doctors в Англия и забелязах, че бизнес инфраструктурата там се развива в продължение на стотици години, докато в България сме само на 30-годишен етап. Именно заради това, в момента разработваме проекта Solvio - което е българска инициатива, базирана на световно утвърдени практики и инструменти, които да помогнат на малките и средни компании да постигнат успех.


Целта ни със Solvio е да предоставим дигитална платформа за техническо планиране и изпълнение на стратегиите на компаниите. Тази платформа позволява на собствениците и екипите да проследяват задачите и процесите, които се изпълняват, и да гарантират ясни и видими резултати. Съчетаваме Business Doctors методология с технологии, за да създадем среда, в която компаниите да могат да растат и да развиват успешни стратегии.


Една от нашите главни цели е да помогнем на малките и средните компании да достигнат следващата стъпка в развитието си. Вярваме, че това включва създаването на условия за наследяване, професионално управление и възможности за продажба. Много компании в България имат затруднения с прехвърлянето на управлението. В тази връзка, ние насърчаваме собствениците да се ангажират със стратегическото развитие на фирмите си.

Когато компанията е здрава и има ясно дефинирани процеси и финансови показатели, тя става привлекателна за потенциални инвеститори. С наша помощ се създава среда, в която компаниите могат да бъдат продавани или наследявани, като всеки от собствениците може да реализира своите лични стремежи.


solvio strategy planning

Чрез работата на Solvio искаме да подкрепим българските компании да постигнат по-високи нива на устойчивост и конкурентоспособност, така че те да могат да утвърдят позициите си на световния пазар. С внимателно планиране, професионално управление и правилни стратегически решения, бизнесът в България може да постигне големи успехи и да заеме заслужените си места в глобалната икономика.

Нашата основна мотивация е, че искаме да помагаме. Вярваме, че нищо друго не е по-важно от това. За нас бизнесът също е начин да помагаме. Вярваме, че първо трябва да помогнем, след това ще получим възнаграждение. За нас е важно да създаваме ясни параметри и стратегии за развитие на компаниите, с които работим. Не даваме съвети, а си сътрудничим със собствениците и екипите им, за да изградим план за развитие. Срещите ни продължават с часове и обсъждаме всеки аспект на компанията. Ние не изготвяме само стратегия, а работим активно със собствениците, за да могат те да я реализират. Възприемаме компанията като едно цяло и изграждаме устойчиви инструменти, които да позволяват развитие без сътресения.


Мотивацията ни идва от желанието да помагаме и вярата, че създаването на успешни бизнеси е от ключово значение за растежа и развитието на страната. Своята мисия виждаме като подкрепа за компаниите във всички аспекти на техния бизнес и като способ да създаваме стабилни и устойчиви предприятия. Възможностите за развитие са безброй, и е наша цел да помагаме за тяхната реализация.


veselin genev
 
elena koleva editor in chief

Подобни публикации

Виж всички
bottom of page