top of page
Снимка на автораЧави Вияреал BCA ADVISORS

Бизнес магьосника от Испания обяснява пазарния феномен от Ковид 19

Здравей, Чави! :) Този път ще си говорим за един "феномен", който наблюдаваме през последните 6 месеца. Още през март споделихме интервю, в което обсъдихме цените на имотите в България.

Твоят бизнес е свързан с недвижимите имоти. Какви са наблюденията ти за бизнеса в световен мащаб от началото на тази година, има ли някакво изненадващо движение на пазара?

Buenos dias amigo! Бизнесът и поръчките продължават да се качват нагоре, световния включително и българският пазар още са в ръст и това ще продължи поне до края на годината. Изненадващото е инфлацията, която се очаква към втората половина на 2021 г.

На какво е дължи това, според теб?

За растежът при имотите е лесно - българина иска да има собственост и има страх от банките за парите си, затова тази тенденция ще продължи. За очакваната инфлация в световен мащаб има недостиг на основни суровини заради затворени производства и доставчици, заради Ковид 19, както и свиването на капацитета на морския транспорт, буквално няма контейнери и цената им от ноември до сега доста се увеличава. Тоест ще има по-малко продукти и по-скъпи цени.

Възможно ли е това да е поредния балон, който ще се спуска в някакъв момент? Няма да е като 2008 г. бъди сигурен тогава нямаше пари, нямаше кредити, а сега банките работят стабилно. Ще дойде по друга причина или трета, но България не е толкова голяма икономика, за да почувстваме силно земетресение.

Какви са настроенията на предприемачите и производителите в Южна Америка към ситуацията? Отворени ли са за бизнес, гъвкави ли са в предлагането?

Ще ти дам пример с Аржентина, където отново има проблем с парите. Валутата им се срина от януари 2021 г. с 44% спрямо USD, същевременно държавната им политика не позволява финансови трансфери над 200 USD за ден и това пречи на фирмите, които имат филиали там, да работят със собствените си средства зад граница. Съответно всички търсят начини да инвестират в чужбина и аз им предлагам България като дестинация за инвестицията им.

Същевременно държави като Колумбия, Перу и Мексико са много по-стабилни и имат големи предимства,които са предпоставка да се търсят партньори там. Колумбия като статегически вход към цяла Южна Америка, Мексико към Щатите и Перу като център на целия "район на Андите". Жалко е, че по статистика на евроста към европейската комисия търговията между цяла Латинска Америка и България е 1% от целия брутен вътрешен продукт.

Ти внасяш огромно количество материали в България от цял свят. Как се справяш със затруднените доставки?

Дефакто аз изпълнявам цялата услуга за клиентите си за внос от фабриката производител към тях. Не разполагам с наличност и склад и съответно нямам "стандартните" проблеми все още. Отчитаме обаче толкова голямо търсене на продукти, че производителите нямат достатъчен капацитет за производство, за да покриват търсенето на световния пазар. С намаляването на контейнерите, в българия отдавна работим със срокове за доставка над месец от Испания, а сега клиентите си подготвят заявките доста по-рано, за да могат да пристигнат по план. По този начин нямаме проблеми.

Каква е прогнозата ти относно разрешаването на тази ситуация? Кога да очакваме нормализиране?

Лично аз не виждам скоро време нормализиране дори и на средно ниво на ситуацията. Това не е негативна нагласа, ние трябва да сме реалисти и да се апатираме към новата реалност. Който не прояви достатъчна гъвкавост ще има сериозни проблеми, защото нищо вече не работи както преди. Старо няма да се върне и трябва да знаем как да играем по новите правила в България и чужбина.

В тези моменти на криза не оцеляват тези които са най-силни, а тези, които най-добре знаят как да се адаптира към заобикалящата си среда.

Какъв съвет ще дадеш на предприемачите които се сблъскват с подобни проблеми при доставките? Да приготвят навреме заявките си, да включват в графика и доставките си и да работят със сериозни партньори. А най-много да работят повече и по-добре с местни производителите в България и на Балканите, максимум в ЕС отколкото далечните пазари, за да нямат проблеми нито със стоката нито с доставка си.


Какво означава "сериозен партньор", какви качества трябва да търсим? Би ли дал примери за местни и европейски производители, с които можем да работим? Сериозни партньори тези, които имат среден към дългосрочен бизнес план. Много добре познават пазара и конкуренцията, искат да растат заедно с партньорите си и дават добавена стойност, а не просто намалаляват цените. Във времена като сегашните е много добре да разполагаме с такива контакти.


Saludos y gracias

















Мисията на Фондация в обществена полза “Започни Млад” с ЕИК 206624841 е да насърчава и развива предприемаческата среда и талант в България чрез създаване и поддържане на общности за споделяне на опит и знания. Ние предоставяме структурирана образователна и практична информация, която да подобри осведомеността и уменията на предприемачите, така че те да могат да вземат информирани решения и да подсигурят устойчив и целесъобразен растеж. С цел финансова независимост и устойчивост, освен образователните ни общественополезни дейности, ние предлагаме и обучителни услуги и продукти, както и реклама на подбрани партньори, което да допринася за изпълнението на мисията ни. Всички приходи от стопанската дейност на фондацията отиват за развитие на общественополезните и имат за цел тяхното развитие. Повече за фондацията може да видите на нашата “За нас” страница.

Подобни публикации

Виж всички

Comments


bottom of page