Здравейте! Днес ще си говорим с Емил Йонидов, който беше част от журито на "Започни млад" Варна.
Разкажете ми какво беше чувството да сте за втори път в ролята на жури?
С всеки един формат критерия на нас, журито, се вдига много, защото виждаме все по-добре подготвени проекти, все по-обосновани откъм финансови резултати. Става ни все по-трудно да избираме и печелившите екипи.
За хората, които не ви познават, ще ви оставя да се представите накратко.
Казвам се Емил Йонидов и съм собственик на застрахователен брокер, който оперира на българския пазар вече 22 години. Името на моя брокер и на моя бранд е Uni State Broker. Това, което ни отличава от конкуренцията, е личното отношение и after sale обслужването.
Ако реша да си направя застраховка, мога ли да се справя брокер?
Да, разбира се, че можете да си направите застраховка, но е отделен въпроса дали ще вземете най-информираното решение. Във второто не съм сигурен. Ако сте много упорити и амбициозни обаче, искате да го направите сам и сте отделили 2-3 дни за проучване на пазара, може би ще се справите добре. Защото на българския пазар има доста застрахователни компании, а ние имаме договор с 15 от най-големите в бранша.
Ако успеете да прочетете всички общи условия, които са в рамките на 20 страници с много ситен шрифт, тогава най-вероятно ще успеете да вземете информираното решение, за което говоря. Само че не знам дали си струва мобилизацията.
Ако трябва да сключите 5 застраховки? Дали ще имате нужното време, за да го направите и дали ще бъдете сигурни, че не сте пропуснали нищо съществено?! Все пак, когато човек не познава системата отвътре, е много лесно да се подведе, например, по една ниска цена.
Затова нашата цел, като посредници, е да вземем най-адекватното решение и да предложим възможно най-оптималния вариант за сключване на конкретната застраховка.
Снощи видях един много интересен клип от магистрала "Тракия". И първото, което се сещам, е катастрофа, защото хората не са подготвени. В този смисъл, има ли нещо ново при вас, което искате да обсъдим сега?
Първо за въпроса относно реализирането на ПТП-та. Истината е, че когато падне сняг честотата на ПТП-тата рязко се увеличава. Да, не са толкова големи, както през лятото, когато скоростите са огромни, но изникват ситуации, при които автомобилът просто е извън контрол, което е предпоставка за почти сигурни ПТП-та.
Това, което ми прави впечатление, и то от доста време насам, е, че българинът допуска много грешки при попълване на двустранен констативен протокол, което води до отказ от страна на застрахователя за изплащане на обезщетение. Затова тук искам да кажа няколко важни неща, които ще са от помощ на хората, които изпаднат в такава ситуация, макар че не им пожелавам това да им се случва.
При попълването на двустранен констативен протокол са важни няколко неща. Първо, той може да бъде попълнен, само когато няма спор за вината от участниците в ПТП-то и когато са само двама участници. В случай че са повече от двама, не може да се попълни.
Друга важна особеност е, че попълвайки протокола, хората допускат често срещата грешка - да , че много хора пишат номера на своето автокаско, а в протокола трябва да бъде попълнен номера на гражданската отговорност.
Друга грешка е, че сменят виновният. Той трябва да бъде на "участник А", а невинният - на Б. Това е също голяма грешка и води, или до отказ, или до преписване на въпросния протокол.
На гърба на всеки двустранен констативен протокол има кратки условия, които биха могли да се ползват като жокер, но когато човек е притеснен, дори не се сеща да обърне протокола или просто да се обади на своя застрахователен брокер, който да му даде най-правилните насоки за това, което трябва да се случи. Аз, например, вдигам винаги телефона си, стига да е до мен, без значение колко е часа.
Следващият много важен пропуск, който съм забелязал, че се получава, е, че по средата на протокола има едни отметки, в които е описано, че трябва да бъде попълнена поне по една отметка от двете страни, например, че ПТП-то е станало при тръгване, при спиране, при влизане в кръстовище и т. н. С други думи - трябва да има поне по една отметка от двете страни, а могат да са и повече.
И последното, но не по значение, е, че отдолу на протокола има диаграма, в която трябва да се нарисува мястото на събитието и как точно е станало ПТП-то. Но без да се изискват някакви специални художествени умения.
Другото важно, което застрахованите хора е добре да знаят, е, че когато ПТП-то е по-голямо и автомобила не е в движение, тогава трябва да викнат компетентните органи да направят протокол. Двустранният протокол тогава не е добър вариант за тях.
Аз винаги препоръчвам, когато няма спор за вината, когато се сложат подписи отдолу, от двете страни, където има забележка, на нея виновният да напише: "Приемам вината”. Не е задължително, но е хубаво да го има. Когато го има ясно написано, се пести време.
Ако вместо номера на гражданската отговорност обаче, например, напиша номера на каското, ще ми откажат ли застраховката?
Аз затова винаги съветвам моите клиенти да се свързват първо с нас и ние да завеждаме щетите. Първо, защото, когато видим грешка в протокола, няма да заведем щетата, а ще изискаме от нашия клиент да погледне и коригира въпросния протокол. Единият вариант първоначално е да ви откажат по общи условия и те ще имат това право. Другият вариант е, ако попаднете на по-благосклонен служител, той просто да ви върне, защото протокола е некоректно попълнен. Тогава ще трябва да го попълните правилно и тогава да се върнете. И двата варианта, както става ясно, са губене на време.
А относно втория ви въпрос - дали има нещо ново при нас – както казах в началото, основното нещо, което ни различава от конкуренцията, е личното отношение, следпродажбеното обслужване и пестенето на време. Затова ние се стараем да предложим на нашите клиенти пълно обслужване, особено когато се отнася за автомобилно застраховане. Доскоро, когато си сключиш застраховка каско при някой посредник, те пращаха на оглед и заснемане при застрахователя, след това, ако се наложи да завеждаш щета, трябваше да се разхождаш до същия ликвидационен център, за да си заведеш щета, което е огромна загуба на време.
При нас всичко това се случва, без да се налага да се ходи никъде. От първи март на база на постигнатите резултати от миналата година, към застрахователна компания "Армеец", реализирахме 100% ръст на бизнеса към тях и станахме първия брокер, на който дадоха разрешение да извършва огледи по аквизиция. С други думи, при сключване на полица. Така че редом до Generali, ДЗИ и до Булстрад, вече можем да извършваме огледи и на "Армеец". Какво означава това? Значи, че когато се спрем на вашата оферта и вие дойдете при нас, ние правим огледа на автомобила при сключване на полицата, вие плащате и си отивате вкъщи, без да се налага да ходите никъде. Ако ви се налага да заведете щета, ние също можем да предложим за някои компании, като ДЗИ и "Армеец", и това може да се случи в наш офис, както и на адрес на застрахования.
Това са новостите. От много време ние се борим да извършваме огледи на "Армеец", защото бизнеса ни там е голям и съм много щастлив, че успяхме да го постигнем, и да ни гласуват това доверие. Застрахователи не делегират извършването на оглед, защото се притесняват от злоупотреби, но ние сме доказали с годините, че няма да жертваме бизнеса си, за да скрием една драскотина.
Това е много интересно! Поздравления! Това е много висша форма на доверие! Има нещо, което искам да Ви попитам. Войната и Ковид предизвикаха голям смут през последните 2 години. Пътуванията между държавите вече станаха много несигурни. Какво правим в такъв случай?
Когато става въпрос за война, то говорим за изключен риск при всички видове застраховки и застрахователи, защото това са събития, които никой не може да предвиди. И когато се случат, те са заложени в общите условия на застрахователите, а там оправия няма. Дай Боже, нещата да приключат бързо и да не се стига до разрастване на конфликта.
Що се отнася до Ковид и въобще до всяко едно възпрепятстване за пътуване, то има решение и на този проблем. Ще го обясня с един пример. Решавате да изненадате съпругата си и запазвате билети за Малдивите за след 1 месец. Плащате ги на туроператора и чакату да дойде момента. Преди да тръгнете обаче, поне според моментните условия, се налага да си направите един тест, който излиза положителен и се оказва, че няма да можете да пътувате в този момент. В повечето подобни случаи сумата не се възстановява и хората изгарят с едни пари. Това може да се избегне, ако предварително човек си е направил застраховка "Отмяна на пътуване". След като самолетните билети се заплатят на туроператора, или ако не ползва такъв - на хотела, и е налична фактурата за плащането, може да се сключи застраховка "Отмяна на пътуване". Тази застраховка обаче, трябва да бъде сключена до 10 дни преди тръгването, за да може, ако възникнат непредвидени обстоятелства, които възпрепятстват пътуването, застрахователите да възстановят сумата, инвестирана от клиента за почивка. Това е нещо, което не струва скъпо, но повечето хора дори не знаят, че съществува като вариант.
Премията се определя на база направената инвестиция за почивка. Има значение дали пътувате в Европа или извън нея. В различните компании варират процентите, но сумите не са големи и си струва да бъдат сключени.
При какви условия може да се ползва? Какво означава непреодолими пречки?
Непреодолими пречки означава са ситуации, които няма как да бъдат предвидени. Например, ако човек се разболее. Ако не го пуснат от работа по някаква причина. Ако е претърпял операция и трябва да се възстановява. Това е определено и в общите условия. Ако има препятствия, които не са зависещи от клиента, тогава застрахователят ще върне сумата за въпросната почивка.
Но, ако просто решиш, че вече не ти се ходи – при този вариант няма как да стане.
За следващия път Ви предлагам да влезем в повече конкретика и специфика на част от дейността, която извършвате. В началото, когато започнахте да ми разказвате, че мога да Ви се обадя в 22:00 часа, че сте получили тази възможност от "Армеец", това прозвуча супер престижно и добро. Но, когато споделихте какво всъщност представлява тази възможност, излиза, че това е повече от работа и обикаляне. Излиза, че реално работата Ви като застрахователен брокер, съвсем не се заключва в това просто да стоите в една стая, където едни хора да идват, да си оставят парите и после да попълват полици?!
Поне при мен това никога не е било. Казвал съм го на много хора, които казват: "Ще отворя и аз един офис". В такива случай отвръщам със: "Супер, но ако очакваш някой да започне да влиза и ти да започнеш да събираш едни пари, трябва да си го избиеш от главата. Това не се случва!" Казано с други думи - ние не можем да се издържаме по никакъв начин от хората, които влизат случайно в нашите офиси. Можем да печелим клиенти само след продажбено обслужване. Това е съществената разлика и аз много наблягам на нея.
В днешно време сериозните хора, които работят и са ангажирани, знаят, че най-ценния им ресурс е времето. Ние се стараем да спестяваме времето и досадните ангажименти на нашите клиенти.
Вие изчислявали ли сте някога колко време прекарвате в офиса?
Гледам да не го изчислявам. Много време прекарвам в офиса, особено последните години, откакто реших да променя някои неща в бизнеса си. Наистина, сигурно имам дни, в които стоя по 12-13 часа. Гледам събота и неделя да почивам, да се отдавам на семейството си.
Имате ли нещо като спешен телефон за уикендите?
Моят телефон е навсякъде. Обмислям дори вариант в близко бъдеще да направим национален телефон, който да е денонощен, но това все още не е факт.
Много Ви благодаря за този разговор! Надявам се, че ще бъде полезен за нашите читатели. И за финал, ще отправите ли едно обръщение към хората?
Предният път им пожелах да не се отказват от амбициите си. Сега ще им кажа нещо, което черпя от моя опит – никога да не изпадат в ситуация, в която да си казват: "Аз вече знам всичко”. Човек се учи цял живот, за да става все по-добър!
Comments