Интервю на броя с Цветелина Николова

В този брой ви срещаме с един истински лидер. Представяме ви Цветелина Борисова Николова - управляващ директор на винарска изба "Катаржина Естейт", както и на "Платинум Брандс" - дистрибуторска компания за вина и високоалкохолни напитки.

Цветелина Николова има бакалавърска степен по политология на френски език и магистърска степен по МИО от УНСС. Тя е завършила престижния международен институт OIV (International Organization of Vine and Wine) във Франция с две международни дипломи:

Мениджмънт в сектора на винопроизводство и лозарство“ от университета СупАгро ( Монпелие, Франция)

Магистър на науките по Винен мениджмънт“ от OIV (Франция)

Сред приоритетите на Цветелина Николова е изграждането на по-добър имидж на българските вина по света. Тя е инициатор и автор на различни проекти, свързани с разпознаваемостта на България като производител на качествени вина, както у нас, така и на международно ниво. Тя издаде богато илюстрованата книга за българските вина и традиции "Wines of Bulgaria". Този своеобразен пътеводител в света на винопроизводството в България получи широк отзвук и бе високо оценен и на държавно ниво.

През 2019 г. регионалното бюро на Международната организация на франкофонията за Централна и Източна Европа и групата на франкофонските посланици в България, присъдиха на Цветелина Николова наградата в категория “Предприемачество”.

По време на престижния конкурс „Мистър и Мисис Икономика 2019“, на Цветелина Николова бе връчена специална награда за популяризиране на българското вино.

Цветелина бе обявена за „МЛАД МЕНИДЖЪР“ на 2012 г.

Тя е сред десетте финалисти на престижния национален конкурс „МЕНИДЖЪР НА ГОДИНАТА“ през 2015-2017 г.

Винопроизводството е древна култура. Кое в нея Ви плени?

Когато си част от целия процес и виждаш как се създава един такъв продукт като виното, няма как да не бъдеш пленен.

Винопроизводството е древна култура, която по нашите земи датира още преди създаването на българската държава. Традициите в създаването на виното са били част от ритуалите в ежедневието и са дълбоко свързани с историята. Културата на пиене на вино е издигната на високо ниво още по времето на траките.

Пленяващото във винопроизводството е това, че в различните райони и страни съществуват стотици специфични елементи, които формират характера на едно вино. Те са свързани както с условията, така и с традициите на всеки регион. Основна цел на всички нас, като винопроизводители, е да получим напитка, която съчетава гама от приятни и интересни вкусови и обонятелни характеристики, като в същото време носи в себе си спецификите на тероара. Изпълнението на тази цел зависи пряко от качеството на изходната суровина - гроздето. По тази причина ние в KATARZYNA ESTATE отглеждаме над 7000 дка собствени лозя, за да можем да следим за качеството на нашето вино от най-ранния етап до неговата преработка и винификация. В цялостния процес са вложени много труд, любов и знания.

Вие сте доказателство, че младата възраст не е пречка за кариерното развитие. На 29 години заемате длъжността изпълнителен директор. Как се постига това?

Това се постига с изключително много труд и постоянство. Специално аз никога не съм се замисляла на колко години съм, както и за това, че съм жена. Знаете, че много хора, изпитват недоверие към успелите жени. Полът няма никакво значение, за да си успешен в света на бизнеса. Важно е да имаш сили и воля да се справяш във всяка една ситуация. За себе си бих споделила, че в началото ми беше доста трудно, хората не ме познаваха достатъчно и все още не бяха изградили доверие в мен. Но в момента, в който започнах да решавам успешно проблеми и казуси в компанията, спечелих доверието на служителите и бизнес партньорите на компанията, чието ръководство ми бе поверено. Това ми даде крила и още повече ме мотивира да развивам компанията. Освен това, срокът, който аз имах да се наложа бързо като управляваща фигура в компанията, беше много кратък. Трябваше бързо да докажа, че мога успешно да взимам решения, да решавам проблеми, да приложа своите знания за създаването на стратегия, как да превърна KATARZYNA ESTATE във водещ български производител.

Кои са качествата, които човек трябва да възпитава в себе си, за да постигне Вашия успех?

На първо място бих сложила страстта към това, което правиш. Хората със страст постигат по-високи резултати и могат да се посветят на това, което искат да постигнат с всичките си усилия и умения. На второ място поставям решителността. Не може да бъдеш успешен бизнес лидер, ако нямаш куража да взимаш трудни решения. Следващото качество за успех е ефективността да постигаш резултати. Те са причината за създаването и съществуването на всяка фирма, организация, фондация и т.н. Защото не е в ничий интерес да има брилянтна идея, перфектен бизнес план, отличен екип и......слаби резултати. Както казва големият писател Николай Хайтов „Едно е да искаш да го направиш, друго - да можеш, но трето и четвърто е да го направиш“. Изпълнението, осъществяването на идеите, ефективността е изключително важна част за успеха. Гъвкавостта също е от голямо значение. Успехът идва при хора, които знаят как да се адаптират към променящите се обстоятелства. Подхождането по един и същи начин към всеки проблем, само защото това е работило в миналото, много рядко е най-добрият вариант. Както аз, така и всеки лидер трябва да се научи да приема промяната като нещо естествено, а в повечето случаи - като нещо положително. Затова запазването на водеща позиция в нашия отрасъл изисква гъвкавост, далновидност, бърза адаптация към промените и нагласите на клиента.

Не на последно място е амбицията. Тя е тази, която те кара да стигнеш до края в преследването на поставените цели. Поради тази причина аз винаги имам изграден план и визия за развитието на компанията поне за пет години напред.

Пандемията и последвалата карантина се отразиха позитивно или негативно на винарския бизнес? Как се справихте вие с кризата?

Икономиката понесе огромни загуби като цяло, не само в България, но и в целия свят. Винопроизводството, като част от икономиката, също среща затруднения. Пандемията нанесе сериозен удар на винарския бизнес, тъй като се стигна до затваряне на ресторанти и нощни заведения, които са един от основните ни търговски канали.

Смея да твърдя, че в KATARZYNA ESTATE се справихме доста добре с кризата. Благодарение на това положение открихме нови канали за реализиране на търговска дейност, коригирахме някои по-слаби практики. Дори създадохме съвсем нови канали на продажба, за да можем да компенсираме загубите от силно намалената консумация на вино в ресторантите и баровете. Благодарение на това, в момента, в който ресторантите възобновиха дейност, ние буквално за няколко дни успяхме да възстановим нормалните приходи.

Каква е винената култура на българина?

През последните 15 години винената култура на българина се повишава с всеки изминал ден. Забелязва се, че хората все повече се интересуват от вино, увеличава се желанието им да опитват различни вина, да дегустират и сравняват вина с различен произход. В това голям принос имаме ние, винопроизводителите, защото не спираме да работим в посока развитие на винения туризъм в България. Екипът на KATARZYNA ESTATE непрекъснато прави обучения на тема вино в различен формат – чисто маркетингово, или пък с търговска цел. Целта ни е да образоваме различни групи от хора да разбират от вино, от неговите специфики, начин на консумация. Създадохме и онлайн платформа www.winebooking.bg, където не само можеш да си поръчаш вино, но и да научиш много интересни неща от винения свят на различни теми.

Кое е любимото Ви вино?

Любимото ми вино всеки сезон е различно, но ще споделя с вас, че от червените вина харесвам ENCORE SYRAH и QUESTION MARK GOLD, фаворитът ми от белите е LE BLANC, а от розетата LE ROSE. Харесвам тези вина, защото те са с универсални специфики и лесно подхождат на вкуса на повечето хора. Ако трябва да препоръчам вина на KATARZYNA ESTATE на човек, чийто вкусови предпочитания не познавам, бих препоръчала точно тях.

Темата на броя е българският бизнес в чужбина. Вие със сигурност развивате бизнеса си в чужбина повече от успешно. Какъв съвет бихте дали на предприемачите в България, които предстои да разширят своята дейност в чужбина?

За да можем да работим успешно в чужбина, ние се сравняваме само с най-успелите винопроизводители в света. Съветът ми към българските предприемачи, които искат да развиват бизнес в чужбина, е да намерят правилните контакти там. Както и точно да позиционират продуктите, които ще продават. Важно е да спомена, че във всяка една държава трябва конкретно да се проучи какъв е пазарът, както и имиджът на конкретното българско производство. За нас, винопроизводителите, това е много важно, защото до голяма степен помага за презентирането на вината ни в съответната държава. Принципно българските вина се продават доста евтино в чужбина, докато ние сме позиционирани предимно във висок клас хотели и ресторанти, което ни прави по-различни от останалите изби.



ПОПУЛЯРНО СРЕД АБОНАТИТЕ

БЪЛГАРСКИ ПРЕДПРИЕМАЧ ПРЕПОРЪЧВА:

Получавай новини от списание "Български Предприемач"

©2020 by Списание "Български предприемач"