top of page

Как да стартираш бизнес без собствен капитал - истинската история

"Не е нужно да минеш през Ада или да удариш дъното, за да научиш ценен урок или да срещнеш правилния човек."

Този цитат е част от началото на новата книга на създателите на списание "Български предприемач". Преди да ви споделим още суров материал от книгата нека ви дадем малко сухи факти, които да аргументират амбицията им да напишат книга с подобно заглавие:

  1. Над 13 бизнес проекта за 19 години

  2. Над 2,5 млн лева оборот

  3. Над 20000 клиента

  4. Над 10000 продажби на 4-те предходни бизнес наръчника

  5. Всеки един проект стартиран без собствен капитал

Опитът от всичко това събран в по-малко от 200 страници в 1-ва част на бизнес наръчника "Как да стартираш бизнес без собствен капитал". Сега ще ви разкрием малка част от книгата, а след това ще ви поощрим да си я поръчате с разумно намаление. Четете максимално обективно и не забравяйте, че всеки един инструмент, колкото и уникален да е той, има нужда от някой, който знае, как да използва пълния му потенциал.

"Средата на януари 2020 година. Стояхме в първия ни общ апартамент в центъра на София, на ъгъла на Графа и Любен Каравелов, бяхме отворили бутилка совиньон блан и... мълчахме.

Вече бяхме осъзнали загубите от над 140 000 лв. покрай големия срив в края на предходната година породен от некоректни “инвеститори”, които отказаха да спазят подписаните договори. Бяха ни останали две недописани книги, един неразработен бранд, 68 000 лв., които отказаха да ни върнат и куп задължения (близо 80 000 лв.) към участници в събитие, което никога не трябваше да се провежда.


Ние сме Ива и Пламен и може да ни спрете, ако сте чували тази история и преди. Всъщност не можете, но ви обещаваме да не ви разочароваме.


Представяме ви нашата СИСТЕМА


Това е книга за предприемачи и хората, които носят отговорности. Принципите на нашата система, които формират и трите части на тази книга, са следните:


1. Кой е предприемач? Концепцията за предприемачество включва всеки, който работи в рамките на нашата дефиниция за стартъп: човешка институция създаваща нови продукти и/или услуги в условия на крайна несигурност. Предприемачите са навсякъде, не е нужно да работите в гараж, за да сте стартъп. Това означава, че подходът на нашата система може да работи във всякаква компания, дори понякога в личен план, във всеки сектор или индустрия.


2. Какво е предприемачеството? Предприемачеството е управление на хора и/или процеси. Стартъпът е институция, а не просто продукт или услуга и затова се нуждае от друг вид управление, специално насочено към контекста на изключителна несигурност. Всъщност, както ще покажем по-късно, ние вярваме, че „предприемач“ трябва да се счита за длъжност във всички съвременни компании, които зависят от иновации за бъдещия си растеж.


3. Утвърдено обучение. Стартъпите съществуват не само за да правят неща, да печелят пари или дори да обслужват клиенти.

Те съществуват, за да се научат как да изграждат устойчив бизнес. Това обучение може да бъде валидирано научно чрез провеждане на чести експерименти, които позволяват на предприемачите да тестват всеки елемент от своята визия. По-честата форма на това обучение е метода проба-грешка, който е много по-скъп и труден.


4. Практика - Анализ - Учене. Основната дейност на един стартъп е да превърне идеите в продукти, да измери как клиентите реагират и след това да се научи дали да се промени нещо или да продължи по същия начин. Всички успешни стартъпи трябва да бъдат насочени към ускоряване на цикъла с цел получаване на обратна връзка.


5. Иновативна и гъвкава администрация. За да подобрим резултатите и да накараме новаторите да бъдат отговорни, трябва да се съсредоточим върху скучните неща: как да измерваме напредъка, как да определяме етапи и как да приоритизираме работата. Това изисква нов вид счетоводство и администрация, предназначени за стартиращи фирми.


6. Какво е предпродажба? За да разберем, кой е нашия клиент трябва да го срещнем. Повечето провали идват от догадки и предварителни теоретични анализи, които не носят качествена информация в себе си. Предпродажбата е анализ на пазара и финансиране на дейността. Тя изисква иновативна мисъл и смели действия, подкрепени с наистина добра подготовка.


Системата надхвърля корените на високотехнологичното софтуерно предприемачество именно заради комбинацията, която оформят Ива и Пламен, тя като един млад технологичен иноватор и той като предприемач с осемнадесет годишен опит и един от най-ефективните в сферата на продажбите и преговорите.

Доста скоро осъзнават, че е време да се съсредоточат върху системата и да започнат да пиша тази книга. Тяхната мисия: да подобрят степента на успех на новите иновативни продукти в България, а и по целия свят. Резултатът е книгата, която четете...


...Когато продуктите преминават от фаза на фаза, те са разпределени между екипи или длъжности. Служителите могат да изберат да останат с продукта като част от неговото развитие или да спрат до определен етап и да започнат работа по нещо ново. Няма правилен или грешен подход; това зависи от манталитета и уменията на въпросния човек и е строго индивидуално.

Някои хора са естествени изобретатели, които предпочитат да работят без натиска и очакванията на по-късните бизнес фази и реализация. Други са амбициозни и възприемат иновациите като път към личен и професионален растеж.

Трети са силно квалифицирани в управлението на процесите в утвърден бизнес - аутсорсинг, повишаване на ефективността и ограничаване на намаляването на разходите. На хората трябва да бъде позволено да намерят работното място, което най-много им подхожда.

Всъщност предприемачеството трябва да се разглежда като жизнеспособна кариерна иновация за иноватори вътре в организациите. Мениджърите, които могат да ръководят екипи, използвайки методологията на Системата, не е нужно да напускат компаниите, за да се възползват от своите умения или да се преструват, че се вписват в закостенели йерархии на установено функциониращи отдели. Вместо това трябва да имат визитка, на която пише просто „Предприемач“ под името. Те трябва да носят отговорност чрез системата за иновации счетоводство и съответно да бъдат повишавани и възнаграждавани.


Разбира се, всяка иновационна система в крайна сметка ще се превърне жертва на собствения си успех. Ако средата на новият продукт въведен от предприемача се разширява и приходите на компанията ще нарастват в резултат на иновациите на продукта. Тогава цикъла ще трябва да започне наново. Вече бившите новатори ще станат пазители на статуквото, а новите иновационни екипи ще се нуждаят от нова среда в рамките на която да експериментират."



Много е важно да осъзнаем, че предприемачите не са само хора на яхти или в космически совалки, а служители, мениджъри, които търсят развитие и подобрения - иноватори в своята сфера.


Как една млада компания постига устойчив растеж? Връщаме ви към една много важна част от новата книга, а именно - Как да постигнем устойчив растеж:


"Има четири основни начина, по които клиентите задвижват устойчив растеж:


1. Методът “От уста на уста”.

В повечето продукти е заложено естествено ниво на растеж, което се дължи на доволен клиентски ентусиазъм за продукта. Личната препоръка на потребителя има много силен ефект, защото събужда истинско доверие на пазара. Но внимавайте преди да разчитате на този метод. От 10 доволни клиента само един споделя ентусиазирано своето щастие от продукта.

2. Като страничен ефект от използването на продукта.

Мода или статус, например, когато клиент на SMARTCARDS.TECH се сдобие със своята персонална дигитална визитна картичка той става посланик на бранда като няма търпение да използва продукта и по този начин да сподели неговата ефективност и ефект.

3. Чрез платена реклама.

Всички фирми използват реклама, за да привлекат нови клиенти. За да бъде това източник на устойчив растеж, рекламата трябва да бъде платена от регулярни приходи, а не от еднократни източници като инвестиционен капитал. Стига цената за придобиване на нов клиент да е по-малък от приходите, които генерира клиентът, превишението може да се използва за придобиване на повече клиенти. Колкото по-голям марж на печалба, толкова по-бърз е растежът.

4. Чрез повторна покупка или употреба . Някои продукти са създадени да бъдат закупувани многократно или чрез абонаментен план (както е в BEM.BG), или чрез доброволни повторни покупки (техника, автомобил). За разлика от тях, много продукти и услуги са умишлено проектирани като еднократни събития, като планиране на сватба (в общите случаи).


Това са източници на устойчив растеж подчинени пряко на обратната връзка от пазара..."



Мисията на Фондация в обществена полза “Започни Млад” с ЕИК 206624841 е да насърчава и развива предприемаческата среда и талант в България чрез създаване и поддържане на общности за споделяне на опит и знания. Ние предоставяме структурирана образователна и практична информация, която да подобри осведомеността и уменията на предприемачите, така че те да могат да вземат информирани решения и да подсигурят устойчив и целесъобразен растеж. С цел финансова независимост и устойчивост, освен образователните ни общественополезни дейности, ние предлагаме и обучителни услуги и продукти, както и реклама на подбрани партньори, което да допринася за изпълнението на мисията ни. Всички приходи от стопанската дейност на фондацията отиват за развитие на общественополезните и имат за цел тяхното развитие. Повече за фондацията може да видите на нашата “За нас” страница.

Подобни публикации

Виж всички
bottom of page