top of page
  • Снимка на автораARDES.BG

Как пандемията промени пазара за IT техника в България


Мариян Георгиев - Управител търговия на дребно

Публикацията е изготвена със съдействието на Ardes.bg

През изминалата 2020 година пазарът за персонални компютри за пръв път от много време насам отчете ръст. Световните анализатори изтъкнаха три водещи причини:

1) Масовото преминаване към домашен офис в редица бизнес отрасли;

2) Дистанционното обучение в основните, средните и висшите училища в периодите на карантина;

3) Преустановената поддръжка на Windows 7 и съответният повишен интерес към лаптопи и настолни компютри с по-нова операционна система.

Статистиците забелязаха и интересна световна закономерност, свързана с първите локдауни през пролетта на 2020 г. Докато е продължавала изолацията, хората са си поръчвали нови смартфони, а скоро след края на карантината търсенето им рязко е спадало. Това се обяснява с желанието на хората да общуват качествено, макар и от разстояние, а също и с прогнозите, че компонентите за IT техника ще поскъпват, което ще доведе и до оскъпяване на крайните продукти.

Но каква е ситуацията конкретно в България? За да си отговорим на този и други въпроси, се свързахме с г-н Мариян Георгиев - Управител търговия на дребно в Ardes.bg. Голямата търговска верига за потребителска и бизнес техника има 25-годишно присъствие на нашия пазар и разполага както с онлайн магазин, така и с физически обекти в различни части на страната.

Кои категории продукти се радваха на повишено търсене в Ardes.bg?

М. Г.: Предвид факта, че много хора работят в домашен офис, а училищата и университетите преминаха към дистанционно обучение, се наблюдава засилен интерес към лаптопите, в качеството им на универсално и преносимо работно място. Прави впечатление, че все повече потребители избират готови за ползване лаптопи, които са с предварително инсталиран Windows.

Тази тенденция е разбираема, тъй като все повече хора търсят удобство, спокойствие и не на последно място ценят своето време и не желаят да го пилеят, мислейки за твърде много подробности. Заедно с това обикновено се избира подходяща мишка, раница или чанта, антивирусен софтуер и офис пакет.

Отчитате ли повишен интерес и към специфични IT аксесоари и периферни устройства заради пандемията?

М. Г.: Гейминг компютрите, лаптопите и останалите продукти от тази категория, традиционно се радват на силен интерес, а в конкретната ситуация, осигуряват подходяща форма на забавление в домашна среда. Повишено търсене се наблюдаваше и при аксесоарите, без които е невъзможна дистанционната комуникация.

Много потребители инвестираха в качествени слушалки с микрофон, уебкамери и удобен стол. Все неща, които осигурят комфорт в домашна обстановка.

А забелязали ли сте дали българите търсят „добавена стойност“ към своите покупки и дали по този критерий подбират магазините, от които да пазаруват?

М. Г.: Да, засилен интерес се наблюдава и към богатия асортимент от услуги, които Ardes.bg предлага – застраховка, удължена гаранция и експресна замяна в случай на повреда. Застраховката е една от най-търсените форми на защита, която много потребители избират, за да са спокойни за своята покупка.

Можете ли да дадете конкретни примери за застрахователни събития, от които се интересуват клиентите ви?

М. Г.: Изтърване, заливане, токов удар, счупване – събития, които не са рядкост, независимо колко внимателно се отнасяме към техниката си. За някои от продуктовите категории, които предлагаме в нашите магазини, застраховката покрива дори и кражба!

Като търговци на този тип техника, как в Ardes.bg ви се острази ситуацията с пандемията и всичко около нея? Лесно ли се адаптирахте?

М. Г.: През изминалата 2020 г. имахме много предизвикателства и положихме много усилия, така че да оправдаем доверието и да отговорим на нуждите на потребителите, както на физическите лица, така и на фирмите. Знаем, че всяка поръчка в сайта ни, всяка покупка от магазините ни е не просто продаден продукт, а очакван подарък за някой, необходимият лаптоп за домашния офис или пък камерата за дистанционното обучение на детето...

Инвестирахме в допълнително почистване и дезинфекция, специализирани уреди за почистване на въздуха и повърхностите, така че да осигурим необходимите безопасни условия, както за нас самите, така и за посетителите във физическите ни обекти.

Установихме нуждата от дистанционни софтуерни услуги и стартирахме тяхното предлагане само няколко дни след обявяване на извънредното положение. Продължаваме да предлагаме експертна консултация, както в магазините ни, така и онлайн през формата ни за чат, по имейл и по телефона.

Традиционалист ли е българският потребител, продължи ли да пазарува във физически магазини на Ardes.bg? Или може би се повиши интересът към онлайн търговията?

М. Г.: Трудно ми е да генерализирам и да кажа без колебания „да“ или „не“. Аз самият, като потребител на стоки и услуги, понякога предпочитам да избера и закупя нужното ми от физически магазин, а в друга ситуация предпочитам да си направя поръчка онлайн и да получа продукта по куриер с доставка до адрес.

Всеки потребител има различни нужди и търсения, различни навици и очаквания, затова и ние инвестираме време, средства и усилия в развитие, както на нашия сайт, така и на нашите физически магазини. Искаме да сме удобни и достъпни за всички, които ни се доверяват, и да сме близко до все повече потребители. В тази връзка, искам да разкрия и едно предстоящо събитие – очаквайте скоро физически магазин на Ardes.bg в още един голям български град!

През последните месеци хората разбрахме, че много неща от живота си можем да правим и онлайн. Вярвам, че когато пандемията приключи, ще имаме свободата да избираме кога да живеем дистанционно и кога – с физическо присъствие.




Мисията на Фондация в обществена полза “Започни Млад” с ЕИК 206624841 е да насърчава и развива предприемаческата среда и талант в България чрез създаване и поддържане на общности за споделяне на опит и знания. Ние предоставяме структурирана образователна и практична информация, която да подобри осведомеността и уменията на предприемачите, така че те да могат да вземат информирани решения и да подсигурят устойчив и целесъобразен растеж. С цел финансова независимост и устойчивост, освен образователните ни общественополезни дейности, ние предлагаме и обучителни услуги и продукти, както и реклама на подбрани партньори, което да допринася за изпълнението на мисията ни. Всички приходи от стопанската дейност на фондацията отиват за развитие на общественополезните и имат за цел тяхното развитие. Повече за фондацията може да видите на нашата “За нас” страница.

0 коментара

Подобни публикации

Виж всички
bottom of page