top of page
Снимка на автораРадослав Благоев

Защо не трябва да ставаш предприемач?

Мисия или мода трябва да бъде предприемачеството? Споделя един от най-успешните предприемачи и бизнес консултанти в България - Радослав Благоев

радослав благоев Radoslav blagoev

Каква е първата асоциация, която Ви идва на ум, когато чуете думата “предприемач”?

Човек, който в най-скоро време ще е похарчил доста пари, за да сбъдне своя мечта, но вместо това ще получи разочарование. Не искам да звуча като черноглед песимист, но така става с над 80% от предприемачите, затова и подобна е първата ми асоциация с тази дума.

Г-н Благоев, разкажете ни за Вашия професионален път с пет големи събития в хронологичен ред.

Ако наредя в хронологичен ред събитията и ги погледна от времето, в което са се случили, дори и първата ми работа като наемник – търговец, за мен си беше събитие. Продажбата на първия ми по-голям бизнес, когато бях на 23 години пак си беше събитие.

Провалът на друг мой бизнес, когато бях на 30 години пак си бе голямо събитие за мен! Всичко е много лично и относително. За някой човек голямо събитие може да е нещо съвсем незначимо за друг, както и обратното.

Вярно ли е твърдението, че пари се изкарват най-трудно с бизнес?

Най-трудно изкараните пари за мен са тези от периода, когато съм се занимавал с наемен труд. Затова, от 22 години трудов стаж, само 3 са свързани с наемен труд и то в преследването на тогавашна мечта. В частния бизнес съм положил повече усилия, за да изкарвам пари, но ми е било по-лесно, а и сега е така, тъй като ''това си е моята ръка и с нея си служа по-добре, отколкото да обяснявам на чуждата как да го направи'', ако мога така да се изразя.

Защо тогава толкова много хора искат да стават предприемачи и дори теглят кредити за това?

Нуждата от свобода и независимост тласка едни, други жадуват за власт, трети за пари. Малко са подвластните на самата идея и жаждата да я реализират на всяка цена. Тегленето на кредити е нещо нормално. На 20 години бях изтеглил кредити от къде ли не, добре,че ги върнах.

Когато си млад и още нямаш достатъчно голям стартов капитал, но пък искаш да влезеш в червения океан, търсиш начини и често това е свързано с привличане на капитал, чрез ипотека или потребителски кредит.

Всъщност, до колко собственият начален капитал е определящ за успеха на една бизнес идея?

Определено степента на риска има значение, затова е добре рисковият капитал да не е повече от 30%, но това е много консервативен подход. Често целият капитал е привлечен (временно заети чужди средства) и честно казано, не мисля че бизнесът зависи толкова много от това, стига да не говорим за убийствено високи лихви. Важна е идеята, екипът и правилното реализиране на проекта. Хората рядко правят бизнес план, рядко имат знания, затова и рядко успяват.

Хората обичат да чуват, че са специални. Тенденцията на модерните гурута е да продават това усещане на пазара. Отразява ли се индустрията за мотивация на огромния процент провалени бизнес проекти?

Това е много дълбока тема, защото мотивацията е нещо много важно, но определено може да създаде и проблеми. Аз съм мотивирал много търговци и не малка част от тях промениха стандарта си на живот и сбъднаха мечти, но съм им помогнал не само с мотивация, а и с конкретни знания и модел, който да следват. Имам доста консултации с хора, които са решили да правят бизнес, като следствие на мотивационни семинари и месеци след стартирането са разбрали колко са неподготвени. Така че, да, може би тези мотиватори имат принос в нечии фалити.

Кое е най-важното умение за един предприемач?

Може би да мисли в посока да създава стойност, да мисли за ползите, не за печалбите. Като умение, може би това е да може да влияе на хората, да ги прави съмишленици и да може да направи така, че те да се чувстват щастливи в сбъдването на неговата мечта.

Кога един човек може да каже - готов съм да стана предприемач?

Щом го почувства. Когато не може да заспи, защото не спира да мисли за своята идея. Когато се буди, за да си запише. Когато не забелязва нищо друго, защото е обсебен, може би тогава да стане предприемач е неизбежно. Ако човек чака да има капитал и знания, вероятно ще пропусне много възможности.

Има ли предприемаческа култура в България?

То каква култура има като цяло в България? Културата ни куца здраво и всичко се проваля още от училище. Няма бизнес култура в България, ако поставим бизнеса под общ знаменател.

Какъв съвет бихте дали на хората, които искат да стартират сега? А на хората, които фалираха?

Да стартирате сега е по-лесно от всякога. След седмица имате фирма и може да развивате бизнеса си, ако не в целия свят, то със сигурност в цяла Европа. Когато аз бях на 20 години нещата не стояха така. Ако смятате, че знаете как да привличате клиенти и да ги задържате, защото това е единствения начин да успеете в бизнеса, действайте.

На тези които фалираха, бих казал, че сами трябва да преценят готови ли са за ново падане и ще издържат ли ако фалират отново, и отново.

В моя път като предприемач многократно съм изпадал в състояние на отчаяние. Не веднъж съм си казвал, че може би не ми е писано да стана предприемач, но винаги съм се изправял и съм си казвал, че ще опитвам докато съм жив и че няма да се откажа. И след 10 години опити и поредица от бизнеси, започнах да бера плодовете на труда си и на огромните си лишения.

Пътят на предприемача е дълъг и всеки трябва да знае, че е безумие да очаква толкова дълъг път без тръни, без дупки, без задънени улици, без проблеми.

Успех на всички предприемачи и когато нещо не става, викайте неволята!



Мисията на Фондация в обществена полза “Започни Млад” с ЕИК 206624841 е да насърчава и развива предприемаческата среда и талант в България чрез създаване и поддържане на общности за споделяне на опит и знания. Ние предоставяме структурирана образователна и практична информация, която да подобри осведомеността и уменията на предприемачите, така че те да могат да вземат информирани решения и да подсигурят устойчив и целесъобразен растеж. С цел финансова независимост и устойчивост, освен образователните ни общественополезни дейности, ние предлагаме и обучителни услуги и продукти, както и реклама на подбрани партньори, което да допринася за изпълнението на мисията ни. Всички приходи от стопанската дейност на фондацията отиват за развитие на общественополезните и имат за цел тяхното развитие. Повече за фондацията може да видите на нашата “За нас” страница.

0 коментара

Подобни публикации

Виж всички

Comments


bottom of page