top of page

Коя е най-здравословната среда за един бизнес собственик?

Април е много специален, защото ще ви запознаем с пореден български бизнес лидер и нова бизнес система за успех в бизнеса.

Тя се казва Борислава Киркова и е Регионален директор на Алфа Груп България, част от The Alpha Group International, съсобственик и партньор „Маркетинг и ключови клиенти“ в Office-Friends.com сертифициран бизнес и личен коуч от Noble Manhattan Coaching, член на Busness Lady Club – Женско предприемачество и ментор в Менторската програма на клуба, член на BM Lady Варна, а към момента и вицепрезидент на BNI Индустрия – организация обединяваща фирми, обслужващи индустрията в България.

Работила е повече от 12 години в отдели Маркетинг и Продажби на немския концерн Роберт Бош в България и Германия, както и по различни проекти в Румъния, Полша и Швейцария. Борислава е съосновател на технологичната конференция LibertyBits, посветена на личната свобода в дигиталния свят, както и лектор по проект "Млад предприемач – стартирай бизнес в дигиталната ера", за хора, желаещи да стартират собствен бизнес.

Ето какво ни сподели тя:


Каква е формата на най-ефективната подкрепа за един бизнес?

За мен най-ефективната подкрепа за един собственик на бизнес е да се обгради с други собственици или управители на бизнеси, с които да споделя опит да обменя идеи и добри практики, да учи, да намира упора и да расте заедно с тях.


Как се създава здравословна среда за растеж на бизнеса и неговия основател? Много често собствениците на бизнес нямат време за социални събития и ограничават контактите си.

Една от най-често споменаваните фрази в разговорите ми със собственици и управители на бизнеси е „Нямам време!“. Истината е, че всичко е въпрос на приоритети. Времето е еднакво за всички и то е 24 часа. От нас зависи как ще го изпълним със съдържание и какви решения ще вземем за себе си и бизнесите си. Най-здравословната среда за собственика на бизнес е извън бизнеса. Да успееш да го извадиш от офиса за 4 -6 часа в месеца, да го събереш със себеподобни, да му дадеш възможност да структурира и напише на хартия всички мисли за развитие на бизнеса, които се въртят в главата му, но никога не остава време за тях, тъй като за пореден път трябва да се „запълват дупки“ или да се „гасят пожари“. Да не забравяме и това, че на върха е доста самотно. Често нямаш много възможности за споделяне, а предизвикателства и теми – дал Господ.


Какво представлява форматът "pееr-to-pееr" борд и "The Alpha Group"? Кога е създаден, къде?

„Peer-to-peer“ форматите са широко разпространени в чужбина. В България тепърва навлизат. Това са групи от равноправни членове, които споделят опит, знания и умения. В частност „The Alpha Group“ или Алфа Групата, както я наричаме, е ексклузивен консултативен борд от равноправни собственици и управители на бизнеси, така наречените Алфа личности, които се събират веднъж месечно в рамките на 4 до 6 часа, за да работят върху стратегическото развитие на бизнесите си и да растат заедно в защитена, неконкурентна среда, помагайки си взаимно. The Alpha Group International е подразделение на английската компания за коучинг обучения Noble Manhattan Coaching, която е в ТОП 3 в света на коучинг обучителите извън САЩ. Създадена преди повече от 10 години в Англия, днес над 100 борда заседават всеки месец в повече от 30 страни по света.


Споделете за успешен пример на компания постигнала резултати посредством участие в подобен формат.

Сега ситуацията с пътуването е малко по-специфична, но във времената, когато летяхме ежедневно, всички слагахме предпазни колани, произведени от компания на име Амсейф (AmSafe Bridport). Тя е една от компаниите, която удвои три поредни пъти стойността си, благодарение на членство в The Alpha Group и продаде бизнеса си за близо 150 млн. британски лири. Всъщност това е една от двете главни цели на членството в Алфа Групата: Да удвоиш стойността на бизнеса си и да доминираш в пазарната си ниша.


Какъв е образът на човека, който трябва да води Alpha групата? Нужни ли са образование, опит, успехи?

Фасилитаторите на Алфа групи са сертифицирани регионални директори, преминали през редица обучения, за да придобият правото да председателстват този формат в региона, който са избрали. Те трябва да са силни характери, алфа личности като останалите, за да поддържат духа на групата, да обуздават и насочат в правилната посока егото на членовете, да преценяват добре, да чуват неизказаното, да имат уменията, постоянството и търпението да съберат най-подходящите за дадената Алфа група членове, за да носят те добавена стойност, както за себе си, така и за всички останали в групата. И не на последно място: хубаво е, въпреки че не е задължително, самите те да са собственици на бизнеси и/или да са събрали управленски опит в корпоративния свят.


В днешно време е пълно с бизнес коучове без собствен бизнес. Как да различаваме качествените от останалите? Какви са критериите?

В България все още малко хора са запознати с истинското значение на думата коучинг. Това се използва от всякакви знайни и незнайни „коучове“ със съмнителни познания и опит. Сместват се термини като коуч, треньор, обучител, консултант, дори психолог. Средата е толкова замърсена, че наистина добрите коучове и в частност бизнес коучове, рядко афишират дейността си. Клиентите им ги намират само чрез препоръки от други доволни клиенти. :-) Едно от правилата, които следвам е „Прави това, което проповядваш“.

Няма как да помагаш на останалите да развиват бизнеси и да успяват, ако самия ти не се стремиш към успех, не си поставяш цели и не търсиш постоянно пътя към реализирането им.

Относно критериите: Питайте! Какво е постигнал? Къде/от кого е учил? Къде е практикувал? В какви организации членува? Кои са последните му 5 клиента? Какво ще кажат те за него, ако се обадите сега? Само така можете да вземете информирано решение дали има смисъл да дадете парите си. В противен случай просто би бил един по-скъп урок.


Каква трябва да е продължителността на участие на една фирма в подобна група, за да извлече максимален резултат?

В Алфа Групата членуват собственици и управители на малки и средни бизнеси, т.е. мин. 1 млн. годишен оборот и над 10 служители. За да удвои стойността на бизнеса си, един участник трябва да работи поне 2 до 3 години върху това. Истината е, че 75% от компаниите стартирали преди 10 години, все още са в бордовете на Алфа Групата.


Повечето ни читатели са собственици на бизнес. Какво послание ще им отправите?

Преди няколко десетилетия американският предприемач Джим Рон е казал: „Ти си средноаритметично на петимата души, с които прекарваш най-много време.“ Същото се отнася и за бизнесите. Ако искаш да развиваш успешно бизнеса си, ако искаш да се разрастваш, намери още 10 бизнеса, с които да го правите заедно, да споделяте опит, идеи, да решавате бизнес казуси, да се учите от успехите и грешките си. Само така бихте успели всички заедно! Ако не познавате такива, ни се обадете!



Мисията на Фондация в обществена полза “Започни Млад” с ЕИК 206624841 е да насърчава и развива предприемаческата среда и талант в България чрез създаване и поддържане на общности за споделяне на опит и знания. Ние предоставяме структурирана образователна и практична информация, която да подобри осведомеността и уменията на предприемачите, така че те да могат да вземат информирани решения и да подсигурят устойчив и целесъобразен растеж. С цел финансова независимост и устойчивост, освен образователните ни общественополезни дейности, ние предлагаме и обучителни услуги и продукти, както и реклама на подбрани партньори, което да допринася за изпълнението на мисията ни. Всички приходи от стопанската дейност на фондацията отиват за развитие на общественополезните и имат за цел тяхното развитие. Повече за фондацията може да видите на нашата “За нас” страница.

Подобни публикации

Виж всички
bottom of page