top of page

Застрахователния пазар в България след пандемията #застраховка

Пандемията естествено, както при всеки отрасъл и при нас се отрази, но като изключим първоначалният шок от всичко случващо се, ние бяхме един от облагодетелстваните отрасли, които не затворихме през пандемията. Работихме без почивка, и в следствие на тази ситуация в нашият отрасъл се случиха доста промени. Една от тях е, че самият потребител си смени приоритетите.


Ако преди пандемията българският потребител не е обръщал достатъчно внимание на рискови застраховки живот, спестовни или допълнително здравно осигуряване, сега след пандемията има доста засилен интерес по тези продукти. Прави впечатление, че и по-сериозните компании започнаха да ги предлагат на своите служители като допълнителен бенефит към тях.


Другото нещо е, че дигитализацията за някои от процесите стана буквално мигновенна. Ако преди пандемията ни се налагаше да висим по опашки и да губим много от ценното си време да завеждаме застрахователни претенции, то сега всичко става онлайн, буквално без да ходим никъде, което е облекчение както за нас, така и за нашите клиенти.

Така че, лично моето мнение, е че COVID пандемията донесе в нашия отрасъл, повече позитиви, от колкото негативи. Технологиите се развиха доста и всички процеси , които преди са били, малко устарели, сега са по-модернизирани и по-функционални.


Цялото интеревю може да гледате тук:

Има ли нови изисквания и нови застрахователни продукти след пандемията?

Няма нови генерирани продукти, но има разширение по някои покрития. Точно когато беше пика на пандемията, много от застрахователите при застраховка помощ при пътуване изключваха COVID заболяването като риск. Но пък тези, които са по-гъвкави и по-креативни, пък го включиха допълнително към пакета с услуги и това, съответно, караше потребители да предпочитат тази компания, когато става въпрос за този вид застраховка.


Моята компания също предприе драстична дигитализация на всички вътрешни процеси, защото един от бичовете на застрахователните брокери е огромното количество документопоток.


За това вече година и половина, може би ще станат две, ние работим усилено вече в продуктивна среда. Постоянно надграждаме модули, като моята идея винаги е била, още и преди пандемията, че трябва да оптимизираме работата си така, че да може да вършим определено количество задачи за максимално кратък период от време и задължително възможността за грешки да бъде изключена.


По какъв начин се промени комуникацията с клиентите?

За дългогодишните ни клиенти, въобще не им се налага да идват до офиса, защото буквално всичко се случва или по телефона, или чрез някаква мейл-коммуникация. С новите клиенти обаче, когато трябва да се договарят условия и да се прави анализ на тяхното портфолио, за да можем да оптимизираме разходите им, тогава без физически контакт не мисля, че може да е пълноценна услугата, която предлагаме.

С какъв процент се промениха цените на застраховките последните 3 години?

При застраховка гражданска отговорност бяхме свидетели на страхотни аномалии. Началото на годината имаше период от месец-два, в които цените на застраховката се бяха сринали до стойностите от преди 15 години.


При допълнителното здравно осигуряване пък, се наблюдава лека тенденция на увеличаване на цените. Това е така, защото това е продукт, който пряко зависи от цените на лечебните заведения.


Що се относи до застраховката Автокаско, там цените не са мърдали с години. Има застрахователи, които държат минимални премия по този продукт на нива от преди 10-12 години. Моето лично мнение е, че това не е добра практика. Най-малкото, заради голямата инфлация.


Какви други промени се очакват на застрахователния пазар?


От доста време насам очакваме да заработи системата бонус-маус, която по една или друга причина се бави. Когато това се случи ще бъдат защитени интересите на всички отговорни и нискорискови водачи, защото застрахователната премия ще е пряко зависима сс щетимостта на всеки застрахован.


Към момента бонус-маус не функционира както трябва в България. Сега са облагодетелствани тези, които всъщност ежегодно завеждат по десетки щати. Когато при подновяване на застраховката си те получат завишение за наличие на повече застрахователни претенции, те просто сменят компанията и започват на чисто.

Другата очаквана промяна е развитие на онлайн застраховането. За разлика от пазарите в Европа, в България този процес се движи с много бавни темпове.

Моето мнение обаче е, че в следващите няколко години в България ще има сериозно раздвижване на този начин на продажба на застрахователни продукти.

Ние в Уни Стейт Брокер също мислим много сериозно по темата, но когато дойде времето ще Ви разкажем повече.

 

0 коментара

Подобни публикации

Виж всички
bottom of page