top of page

Защо и как поскъпнаха доставките от Китай

Световната пандемия предизвика верижна реакция, която доведе до формирането на невиждани досега цени в морския транспорт. Тарифите за превоз на контейнери достигнаха рекорден ръст от над 300 % от април 2020-та до момента. Ето и част от причините…

Интересни факти от Орел Хершкович – изпълнителен директор на международната спедиторска компания и наш партньор ISLINE, част от международната логистична мрежа Globalink (мрежата, в която членуваме и работим и ние от АДЕЕЛ)

Много бизнеси бяха засегнати от драстичното покачване на цените за морски транспорт и липсата на места по товарните кораби през последните няколко месеца. Какво доведе до тази необичайна ситуация?

Ето ги и шестте основни причини:

1. Локдаунът, причинен от епидемията с коронавирус.

От началото на 2020-та година Covid-19 превзе целия свят. През март и април много държави предприеха частичен или пълен локдаун, което от своя страна доведе до силно граничаване на доставките. Поради тази причина, както и поради затварянето на много фабрики, пристанищата също ограничиха дейността си. За да се избегнат изчислени в милиарди загуби от движение на полупразни кораби, броят на плавателните средства също бе намален.

2. Неравномерното възстановяване на световната икономика.

След наложените значителни ограничения между април и юни, повечето световни икономики започнаха да се възстановяват през юли.

Китай беше първата страна, която благодарение на финансовата подкрепа на китайското правителство, се справи с тогавашната криза около коронавируса. Местните фабрики успяха да

възстановят производството си на сравнително ранен етап и това доведе до значително голям поток от поръчки в световен мащаб. Благодарение на бързото си възстановяване, Китай замести и някои страни износители, които нямаха този късмет и все още се борят с кризата.

3. Националните празници, Коледа и Националният празник на Китай.

Ситуацията се влоши още повече между август и октомври, когато търсенето от Европа и Северна Америка драстично се увеличи заради предстоящата Коледа. Всичко това бе съчетано и

с динамиката, която настъпи във връзка с настъпващите официални китайски празници в началото на октомври и провокираното от това бързо нарастване на износа от Китай. В същото време въздушният товарен транспорт ограничи капацитета си и повиши главоломно цените си, което не остави друг избор на вносителите, освен да поръчват все повече и повече презокеански контейнери. И тъй като корабните линии намалиха плавателните си средства, те не можеха да връщат всички празни такива. Опитвайки се да разрешат проблема с получилия се недостиг на контейнери, корабните линии го направиха за сметка на свободното си време за подготовка, престой и освобождаване от митница. Повечето от тях ограничиха свободното си време за престой до минимума от 7 дни. Те опитаха всичко възможно да се справят със събирането на празни контейнери и бързото зареждане на нови товари.

4. Липсата на шофьори на камиони и пристанищни служители.

Недостигът на работна ръка и шофьори в Европа и САЩ значително забави процеса по връщането на празни контейнери към пристанищните терминали. За сравнение – в нормалните дни времето за връщане на празен контейнер в пристанище беше ден или два, а заради кризата то се удължи поне с две седмици.

5. Прeдимството, което корабните линии бяха принудени да дадат на по-печелившите клиенти и по-дългите маршрути.

Освен повишаване на тарифите, се наложи да се направи приоритизиране на пратките и маршрутите по определени критерии, за да могат корабните линии да имат по-голяма печалба, изпълнявайки по-дълги курсове и обслужвайки постоянни товародатели. Ограниченият брой контейнери в световен мащаб направи намирането на оборудване и кораби за кратки курсове почти невъзможно.

6. Приоритизирането на определени маршрути и ограничаването на други доведе до задръствания.

Липсата на място в ограничените на брой кораби предизвика търсенето на алтернативни варианти за превоз през Сингапур, Пусан и Шанхай, които се утвърдиха като основни претоварни центрове.

Това са проблеми, които не произтичат от коронавируса, но определено са вследствие от него. Фалитът на седмата по големина корабоплавателна компания в света Hanjin, е още една причина корабните линии да вдигнат цените на услугите си – никой не иска да повтори нейната съдба.

Кога всъщност се очаква всичко това да остане зад гърба ни?

Експертите на пазара прогнозираха връщане на нормалните условия през февруари или март 2021-ва година, но дали това ще е така, единствено времето ще покаже.

Щетите, които предизвикаха последиците от коронавируса, без съмнение ще влияят на вносителите и износителите по целия свят, особено ако ситуацията продължи в този дух.


Мисията на Фондация в обществена полза “Започни Млад” с ЕИК 206624841 е да насърчава и развива предприемаческата среда и талант в България чрез създаване и поддържане на общности за споделяне на опит и знания. Ние предоставяме структурирана образователна и практична информация, която да подобри осведомеността и уменията на предприемачите, така че те да могат да вземат информирани решения и да подсигурят устойчив и целесъобразен растеж. С цел финансова независимост и устойчивост, освен образователните ни общественополезни дейности, ние предлагаме и обучителни услуги и продукти, както и реклама на подбрани партньори, което да допринася за изпълнението на мисията ни. Всички приходи от стопанската дейност на фондацията отиват за развитие на общественополезните и имат за цел тяхното развитие. Повече за фондацията може да видите на нашата “За нас” страница.


Подобни публикации

Виж всички
bottom of page